Gå til innhold

Hva trenger egentlig en sunn kropp??


Frode B

Anbefalte innlegg

Jeg har vel egentlig nevnt noe tilsvarende før. Har lyst å lage en tråd allikevel.

Jeg er selv veldig opptatt av helse og trening, det blir en livsstil uten tvil!

I dag er det mye press fra alle kanter om hva som er bra og hva som er dårlig, selv har jeg forsøkt å finne min egen måte å være "sunn" på. Jeg har jobbet som PT og instruktør på gym, å skal kanskje gå igang igjen på Spenst da de har spurt meg. Så til saken.................

Hva trenger vi? Hva er veldig viktig å tilføre kroppen hvis vi har et sunt kosthold? Nå tenker jeg i utgangspunktet på mennesker som trener 3 ganger eller mer i uken, vi bruker kroppen mye, å reserver den bygger opp blir fort brukt under harde økter.

Jeg synes det hadde vært spennende å hørt hva dere tror vi må ha? For jeg tenker to ting, tilskudd vi trenger er viktig, tilskudd vi ikke trenger er bortkastede penger, å i værste fall direkte skadelig for kroppen.

Jeg er på langt nær noen professor i dette, å synes det er mange VELDIG dyktige mennesker på dette forumet..............;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Jeg har vel egentlig nevnt noe tilsvarende før. Har lyst å lage en tråd allikevel.

Jeg er selv veldig opptatt av helse og trening, det blir en livsstil uten tvil!

I dag er det mye press fra alle kanter om hva som er bra og hva som er dårlig, selv har jeg forsøkt å finne min egen måte å være "sunn" på. Jeg har jobbet som PT og instruktør på gym, å skal kanskje gå igang igjen på Spenst da de har spurt meg. Så til saken.................

Hva trenger vi? Hva er veldig viktig å tilføre kroppen hvis vi har et sunt kosthold? Nå tenker jeg i utgangspunktet på mennesker som trener 3 ganger eller mer i uken, vi bruker kroppen mye, å reserver den bygger opp blir fort brukt under harde økter.

Jeg synes det hadde vært spennende å hørt hva dere tror vi må ha? For jeg tenker to ting, tilskudd vi trenger er viktig, tilskudd vi ikke trenger er bortkastede penger, å i værste fall direkte skadelig for kroppen.

Jeg er på langt nær noen professor i dette, å synes det er mange VELDIG dyktige mennesker på dette forumet..............;)

Selvfølgelig: Skal du bli pt/instruktør og evt kostholdsveileder! Så ville jeg 110% fulgt med på forskning/artikler osv! Og fulgt blant annet hva Børge sier og andre mer "kjente" personer innenfor dette :)

Når det gjelder å tilføre en kropp noe hvis de allerede har et sunt kosthold:

1. Det er nok ALLTID noe som ikke er optimalt for hver person ang mål/utviklingen på vei til målet(man vil alltid ha noe bedre vet du)

2. Når det gjelder tilskudd mener jeg at man kune trenger tilførsel av vitaminer/mineraler/oljer. Protein og kreatin er en god nummer 2 for min del. Helst protein i så fall!

Nå er dette kun synsing fra min side. Men jeg tror at et sunt kosthold faktisk HAR "usunn" mat av og til også. Både kroppen og personer trenger dette!

Har man et bra kosthold, så er det nok mer den mentale delen det går på. Type treningen, motivasjon, forståelse osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at sunn livsstil ( mat ) også inneholder "usunn" mat, Olaf Tufte spiser hele 10000 kalorier om dagen, å sier at han trener for å kunne spise;) Jeg synes det er digg med litt usunn mat å liker å ta med en øl, det gjør livet verdt å leve for min del.

Som du sier er ikke vi personer like, jeg for eks tåler dårlig BCAA mange sier det fremmer god søvn, jeg får ikke sove av alle ting.. Protein bruker jeg et bra Whey protein eller fra Herbalife faktisk, da det er et rent å bra prod, kreatin får jeg dessverre vondt i magen av, selv monohydrate.

Jeg bruker selv omega fra vegetabilsk kilde ( Udos ) og Animalsk for.eks Sel/Krill omega, multivitamin fra Mivi Total ( flytende)

2-3 dager i uke tilskudd av flytende D vitamin og en drikk Super Food ( grønn gugge) ....

Jeg jobbet i 1 års tid som PT, å synes faktisk å sette opp kosthold prog var noe av det mest vanskelige.....

Selv med det jeg tror er godt kosthold, å ellers ok livsstil så er jeg tappet for energi om dagen...var 10 min i studio i dag, var ikke poeng å være der......å nettopp slike ting får man til å spørre seg selv : gjør jeg noe galt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter å tro at Olaf Tufte spiser 10000kcal hver eneste dag nå for tiden, kanskje når han var på topp! EDIT: for å skyte inn, om du ikke orker mer enn 10 min tung fysisk aktivitet om dagen må det være et annet sted enn i kostholdet ditt "feilen" ligger, hva med å dra til legen? :) lykke til! håper det løser seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Helt enig i at sunn livsstil ( mat ) også inneholder "usunn" mat, Olaf Tufte spiser hele 10000 kalorier om dagen, å sier at han trener for å kunne spise;) Jeg synes det er digg med litt usunn mat å liker å ta med en øl, det gjør livet verdt å leve for min del.

Som du sier er ikke vi personer like, jeg for eks tåler dårlig BCAA mange sier det fremmer god søvn, jeg får ikke sove av alle ting.. Protein bruker jeg et bra Whey protein eller fra Herbalife faktisk, da det er et rent å bra prod, kreatin får jeg dessverre vondt i magen av, selv monohydrate.

Jeg bruker selv omega fra vegetabilsk kilde ( Udos ) og Animalsk for.eks Sel/Krill omega, multivitamin fra Mivi Total ( flytende)

2-3 dager i uke tilskudd av flytende D vitamin og en drikk Super Food ( grønn gugge) ....

Jeg jobbet i 1 års tid som PT, å synes faktisk å sette opp kosthold prog var noe av det mest vanskelige.....

Selv med det jeg tror er godt kosthold, å ellers ok livsstil så er jeg tappet for energi om dagen...var 10 min i studio i dag, var ikke poeng å være der......å nettopp slike ting får man til å spørre seg selv : gjør jeg noe galt??

Spiser for lite/for liten motivasjon og mental delen av det evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er faktisk ikke lenge siden padleren fra vestfold spiste så mye i følge han selv, var rett før OL i London, men hva han driver med nå om dagen er ikke godt å si ;)

Jeg prøver å spise bra, men kunne sikkert gjort det mye bedre, men er og pappa til 2 å da er det ikke lett å kun spise det man selv ønsker, motivasjonen blir dårlig når det er vært dårlig trøkk over tid, den mentale delen er vel ok?! Å hvis den ikke er på topp har bestandig gymmen vært en boost ! Dessverre blir jo dette den berømte onde sirkelen, har også en del muskel værk og vonde skuldre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Er faktisk ikke lenge siden padleren fra vestfold spiste så mye i følge han selv, var rett før OL i London, men hva han driver med nå om dagen er ikke godt å si ;)

Jeg prøver å spise bra, men kunne sikkert gjort det mye bedre, men er og pappa til 2 å da er det ikke lett å kun spise det man selv ønsker, motivasjonen blir dårlig når det er vært dårlig trøkk over tid, den mentale delen er vel ok?! Å hvis den ikke er på topp har bestandig gymmen vært en boost ! Dessverre blir jo dette den berømte onde sirkelen, har også en del muskel værk og vonde skuldre....

Er selv inne i en periode nå etter jul hvor jeg nesten ikke klarer å komme meg på trening. Alt annet er mye "Bedre" selvom jeg er "giret" på å slanke meg osv! Men i just can't på en måte! Dette har noe med energinivået+ motivasjon å gjøre. Jeg tror at hvis jeg hadde spist i overskudd.. Så hadde jeg nok orket mer.. men ja... Får vel bare skjerpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnhet er selvsagt mange ting...

Men i denne omgang var tanken litt på hva man egentlig trenger i kost og tilskudd når man trener, å jeg synes det er vanskelig å vite hva selv min egen kropp trenger enkelte ganger. Jeg HÅPER at energi nivået tar seg skikkelig opp utover våren, å at trening igjen er morro , å ikke litt ork slik det har vært en tid...å som du ( Thookdee) sier angående både sosialt, psykisk og fysisk så synes jeg selv at disse tingene blir veldig mye dårligere når jeg ikke får trent slik jeg ønsker.....å hvis det ikke er bra med meg å dama...ja da går det noen ganger tregt på gymmen da det stjeler overskudd, men igjen digg å trene da man får fokus litt vekk...........selvrealisering derimot er vanskelige greier, hvis for.eks jeg håper å nå et mål, å det ikke går....som nå....da går baromentret nesten i bånn, for 6 mnd siden trente jeg ganske lett med 40 kilos hantler i bryst press, i dag er 30 TUNGT!!! Ekstremt kiipt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja...knall poeng!! hvile ( søvn) like viktig som alt annet! Leste en greie om søvn på forumet her, å en tankevekker det!

Får vel 7-8 timer, men det er ikke sammenhengende søvn, er oppe flere ganger i løpet av natta...da er vel ikke søvnen like god kanskje nei.

Da lurer jo jeg, mange som bruker litt "uppers" som Fres, druesukker, jack 3D ...finnes jo masse, hvordan får dere sove hvis dere tar dette etter jobb for å trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handler sunnhet kun om å være aktiv og få tilstrekkelig næring via kostholdet?

Hva med psykiske,sosiale og fysiske behov som trygghet,kjærlighet,selvrealisering osv?

Maslow hadde vel en ting eller to å si om dette, og ja, vi er nok litt snevre her inne - men det får heller gå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja...knall poeng!! hvile ( søvn) like viktig som alt annet! Leste en greie om søvn på forumet her, å en tankevekker det!

Får vel 7-8 timer, men det er ikke sammenhengende søvn, er oppe flere ganger i løpet av natta...da er vel ikke søvnen like god kanskje nei.

Da lurer jo jeg, mange som bruker litt "uppers" som Fres, druesukker, jack 3D ...finnes jo masse, hvordan får dere sove hvis dere tar dette etter jobb for å trene?

Søvn/hvile er viktig!

Sliter med søvnen selv og tar Circadin. 7-8 timer er mer en godkjent såvidt jeg vet.

Jeg bruker Fres som religion før treningsøkter, men jeg trener på morgenen. Om man sliter med søvn bør man uansett styre unna koffein og diverse "uppers" (kaffe, koffeinbrus etc) fra ettermiddag. Dette er vel noe man individuelt vet og tilpasser. (I det minste bør...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har små barn, og må opp flere ganger om natta, vel... Du vet at det er brukt som en torturmetode?;) Typ-du sovner nesten/har så vidt sovnet-og, derr!! ble du vekt, gett, maange ganger ila. ei natt, hver natt...;)) Been there, done that:) Har idag tenåringer, sjeleglad for at småbarnstiden er ferdig;)))) Nok søvn, ja-men den skal være...tja, kan man kalle den produktiv?Effektiv? Noe sånt. Småbarnsforeldre tror jeg sliter litt mer i hverdagen pga. av manglende GOD søvn, og når du i tillegg skal være like effektiv mht.trening som du var før barna kom, må jeg nok skuffe deg:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det er klart, kaffe etter 20 på kvelden funker dårlig, nå har ikke jeg forsøkt slik som Jacl 3D mange ganger, men hvis jeg tok det kl 18 for eks, sovna jeg ikke før langt ut på natta.Circadin?? Er det en slags innsovning tab? Merker du evnt at du blir mer trøtt på dagen når du bruker det a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da Hugo...forstår vel at dette har mye å si, har en jente på 7 år og en gutt på 3 mnd, sistnevnte er ikke så glad i en lang natt uten å våkne noen ganger, å selv om det ofte er puppen til ho mor han skal ha så våkner man jo... den dype gode søvnen aner jeg faktisk ikke om jeg får, gjør nok kanskje ikke det?!

Men at det er mye verk og vondt i kroppen .......vent litt....ja søvn igjen ja....det har vel mye med saken å gjøre allikevel!!

Da blir det telt og sovepose(y) i hagen så fort det er temp til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ALT å si, believe me.. Du kan spise så flott du vil, tro du er pigg og opplagt, trene og stå på-men ro ned... du har en tass på 3 mnd, vil tro at du ikke sover så godt som du tror. Spurte gubben om dette, iom. at jeg var oppe om natta og flekka pupp-men han våkna han og, og sov like jævli dårlig som meg. selv om han slapp å flekke pupp. Da hjelper hverken kaffe,ditt og datt av kosttilskudd-du må ta tiden til hjelp;) Sånn erre bare, og tro meg-det blir bedre;) Ro ned noen hakk på trening, spis sunt og kos deg med familien:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...