Gå til innhold

Bred vs smal beinstilling i bøy


KristineH

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål - som ikke omhandler meg!

Diskuterer med en jeg studerer med angående bøyteknikk. Han har lagt om til smal(ere) beinstilling (men fortsatt lett vinkel i føttene, utover) for å ta A2G-Plyostyle, og klager nå over vonde knær. Han har ikke kjempelang erfaring med styrketrening (han er ~23, løftet halvannet år kanskje?), men er sterk som en okse. Denne omleggingen er fordi han absolutt skal ta olympiske løft, og da har han fått for seg at han må stå smalt i bøy & gå A2G for å klare løftene.

Jeg mener at smal beinstilling i bøy = kneproblemer for de fleste av oss, han inkludert. Rack pull gir ikke knevondt (det var siste unnskyldningen hans). Knevarmere er ikke vidundermedisin for vonde knær (som han hevder). Og sånn fortsetter det.

Noen som har en kvalifisert mening her? For en vanlig person, ikke supermyk, ikke supererfaren, ikke under oppfølging av noen som kan teknikk? Jeg er redd han holder på å ødelegge knærne sine for alltid - han har bl.a. en ødelagt skulder fra en pressøvelse som han ikke har latt hvile, men bare kjørt på med mer press og som har kranglet i over 6mnd nå.

Bare et hjertesukk fra meg, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...