Gå til innhold

Skjeve skuldre (bilde)


OhMickey

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk tilbake en liten slant fra SITØ etter å ha kastet bort litt for mye penger på naprapat (Studerer forøvrig i Tromsø sjæl) Jeg ville heller gått til en manualterapeut elns som har en beskyttet tittel i Norge istedenfor, men det kan være bare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tilbake en liten slant fra SITØ etter å ha kastet bort litt for mye penger på naprapat (Studerer forøvrig i Tromsø sjæl) Jeg ville heller gått til en manualterapeut elns som har en beskyttet tittel i Norge istedenfor, men det kan være bare meg.

Hm, okei, skal se hva slags svar jeg får fra de jeg mailet. Kanskje jeg skal sjekke ut manuelterapaut. Det er altså en jungel av terapauter her i landet, skjønner ikke hva noen gjør :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være alt mulig, å få en mening om det her vil bare være synsing og spekulering og det vil være mulig å få noe kvalifisert "dom" uten at noen ser på deg.

Jeg hadde 5cm forskjell på beinlengden min mens jeg lå på benken hos naprapat pga en låsning i nakken... så det sier vel sitt om hvor mye det kan være. Ville bestilt meg time hos naprapat eller osteopat :)

Joa, nå er jo hele tråden her bare full av synsing fra folk uansett, så kunne fortsatt tenke meg å få noen inspill fra noen kvalifiserte personer uten at jeg forventer å bli diagnostisert over internett av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joa, nå er jo hele tråden her bare full av synsing fra folk uansett, så kunne fortsatt tenke meg å få noen inspill fra noen kvalifiserte personer uten at jeg forventer å bli diagnostisert over internett av den grunn.

Neinei, skjønner jo at det er godt ment :) Men sånne tråder blir bare tull, fordi en haug med personer kommer med en haug med forskjellige ting de mener det kan være pga noe de har opplevd... :p Også trenger det ikke være i nærheten av problemet engang. Bare forvirrende for personen som spør. Men hun har jo fått beskjed om at det burde sjekkes, så da er det jo greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det samme selv. Fikk beskjed om at muskelfestet på den ene siden ligger høyere opp på den ene siden. Dette var helt normalt osv. Snakka med en lege, burde jeg be om en second opinion hos manuelterapeut? Hmm..

Å spørre legen om slikt blir litt det samme som å spørre hun 14åringen som har helgejobb på esso om hvilke tennplugger som er best til bilen din. Ville absolutt fått det sjekket hos noen andre. Har selv veldig god erfaring med naprapat når det gjelder slikt.

Hvis man har en skulder som ligger såpass mye høyere enn den andre, tenk hvor mye som blir skeivt igjennom resten av kroppen når alt begynner å kompensere når du løfter? Skeiv belastning over tid er veldig lite gunstig, såpass lite gunstig at de få hundrelappene man må ut med hos en spesialist blir musepiss i havet iforhold til hva man kan resikere å måtte ut med når problemet er 10 ganger verre om 10 år. Bare spør IdaL007 :bored:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definetivt fått det sjekket det OhMickey. Som Sjokobjarkøy sier over meg her kan det være en million grunner til at det har blitt sånn.

Er du håndballspiller? Eller kaster av noe annet slag? Jeg har en skulder som også er slik. Pectoralis minor (den lille brystmuskelen) Er svært stram og drar skuldra mi nedover, samtidig er teres minor og generelt musklene på baksiden som skal trekke skulderen min bak og ned for svake, og innaktive.

Å ha fremovertrekte skuldre er et svært vanlig problem da svært mange trener fremside mer enn bakside. Grei huskeregel er for hver repetisjon på pressøvelser bør du ha 2 reps på dragøvelser.

Jeg har også mye mer musklatur på venstre side som gjør at jeg blir skeiv. Bekkenet mitt er vridd og jeg fikk en avrivning i høre korsrygg. Dette fører også til at jeg har "godt tilrettelagt" for prolaps. Dette kan jo også være det som fører til at det er så ekstrem forskjell på skuldrene mine. Man vet aldri.

Poenget mitt med å fortelle deg dette er å vise at det kan være tusen grunner til at skuldra de er skeiv. Og det kan være problemer som kan bli alvorlige om man ikke gjør noe med. En time hos naprapat koster rundt 500kr. Ja, det er litt penger, men det er bedre enn å få en lagvarig skade! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er vel egentlig sagt tidligere. Dette kan ha svært mange årsaker, mest sannsynlig er det at skulderbladet står for høyt på den høye siden (stram øvre trapezius/levator scapula), at det står lavere på den lave siden (svak øvtre trap), en scoliose (altså at ryggen din er s-formet når du ser den ret for-/bakfra) eller en benlengdeforskjell (som også ofte vil gi en scoliose).

Jeg klarer ikke å se noe scoliose på bildene dine, men den tatoveringa gjør meg også helt forvirra med alle snirklene sine ;) Det ser derimot ut som benet ditt er litt lengre på den høye siden (oftest ville det vært motsatt, men går fint an denne veien også). Presiserer at det ser slik ut, å vite sikkert er umulig uten å ha deg foran meg.

At man er litt høyere på ene siden er fryktelig vanlig, noe vi også ser av alle som kommer innom denne tråden med samme "problem", og trenger ikke skape trøbbel i det hele tatt. Det er klart at noe slikt potensielt kan gi problemer, men man blir overrasket over hvor mye rusk man ser hos friske mennesker helt uten problemer.

Det kan selvfølgelig være greit å sjekke det ut, og om det er noe som er noe å gjøre med, men om du ikke er plaget ville jeg ikke vært alt for bekymret. Akkurat hva du drar til er egentlig ganske likegyldig, da dette er enkleste tingen i verden å finne ut av. Om du er sliter med trøbbel i en av skuldrene, spenninger eller hodepine ville eg definitivt fått det sjekket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definetivt fått det sjekket det OhMickey. Som Sjokobjarkøy sier over meg her kan det være en million grunner til at det har blitt sånn.

Er du håndballspiller? Eller kaster av noe annet slag?

Ja, spilte handball i mine yngre dager faktisk :p

Men tenker at jeg får dette sjekket ut. Ligger en del ryggproblemer, beinskjørhet, leddgikt, fibromyalgi osv i nær familie, så tenker at det kan være greit å få orden på dette. Er litt redd for at om jeg lar det ligge, at det kan komme tilbake senere i livet, tiltross for at jeg ikke er plaget av det idag. Så tror jeg drar til en av disse terapautene å får dem til å skjekke litt ;)

Men uansett, thanks guys :D Kan oppdatere når jeg har vært der jeg, om noen skulle være nyskjerrige :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å spørre legen om slikt blir litt det samme som å spørre hun 14åringen som har helgejobb på esso om hvilke tennplugger som er best til bilen din. Ville absolutt fått det sjekket hos noen andre. Har selv veldig god erfaring med naprapat når det gjelder slikt.

Hvis man har en skulder som ligger såpass mye høyere enn den andre, tenk hvor mye som blir skeivt igjennom resten av kroppen når alt begynner å kompensere når du løfter? Skeiv belastning over tid er veldig lite gunstig, såpass lite gunstig at de få hundrelappene man må ut med hos en spesialist blir musepiss i havet iforhold til hva man kan resikere å måtte ut med når problemet er 10 ganger verre om 10 år. Bare spør IdaL007 :bored:

Nå er det faktisk ikke slik at alle leger er fantastisk inkompetente når det kommer til bevegelsesapparatet. Han undersøkte dette temmelig grundig. Kan hende jeg var heldig som traff på en lege som er interessert i det fagområdet. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Okei, har idag vært hos manuellterapaut Gunnar i Tromsø.

Han fant ut litt mer enn forventet. Beina mine har ulik lengde, noe han mente var medfødt og ikke trengtes å kompanseres for. Har en rotasjon i hofta og ryggsøylen min er litt skeiv. Han mente at selve skuldra da ikke var problemet, men disse årsakene kombinert som gir meg stikksmerter ved bæring av sekk og lignende som jeg har vært litt plaget med. Han sa at smertene kom mest sannsynelig fra leddet som binder skulderen med kragebeinet(?).

Han knakk meg i korsryggen og skal sende meg på røntgen for å se på ryggsøyla. Og fikk hjemmelekse om å finne ut om enkelte bevegelser gir smerter og å kjenne etter om jeg prøver å kompansere for skeivheten selv når jeg har på klær med stropper og bærer ryggsekk. Han mente at rotasjonen i hofta kunne vi prøve å knekke opp i for å se om den la seg "normalt" igjen.

Så er forsåvidt glad for at jeg dro til manuellterapaut ;) Tidenes triveligste kar hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...