Gå til innhold

Problem med trøkk i Markløft, fort overtrent


rsagneskar

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problem siden jeg startet og trene markløft at formen er veldig variabel. Dette har jeg funnet ut henger sammen med treningsiverens og vektbelastningen..Mange ganger er dette når jeg har for stor belastning på starten av programmet.

For eksempel er jeg på uke8/8 på dietmar mengde, min personlige rekord i markløft er 160kg. Satt inn dette som mål og exel kalkulerte at det skulle starte med

95,0

1x7-6

102,5

1x6-5

107,5

3x5-4

Dette er vekter som burde gå ganske lett, men siden det er starten av programmet ble dette veldig tungt, og pga den "tunge" starten har det ødelagt hele progresjonen og stilte dermed belastningsintervallet fra 80% til 70% men uansett ble dette i det tyngste laget.. Lite trøkk i Marken og føles ut som en slags overtrening(men kan umulig være det), har også hørt at markløft er tungt for nervesystemet og kan det være dette som er svekket? I så fall, bør jeg kutte ut markløft uke8 eller trene veldig lett for og at kroppen får reparert seg og dermed klar til oppkjøringsprogrammet?

Dårlig kvalitet, men teknikken er vel ikke alt for ille for og være 1RM test.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg merker også at jeg fort mister trøkk i markløft hvis jeg trener det mye og hardt. Når det er sagt så er det ikke meningen at man skkal være fullt restituert mellom hver økt når man trener mengde. Man skal kjøre formen litt ned i kjelleren med all den mengden, og når man gir kroppen et par uker med veldig lett trening på slutten, så skal overskuddet komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkiver denne under erfaring og neste gang så setter du en lettere mark. Det er jo ikke nødvendigvis vektene du løfter du blir sterk av i en mengdeperiode, men nettopp mengden.

Det kan være at knebøyen var stilt inn litt hissig i tillegg og da blir det jo enda verre med marken og da man som regel trener dette samme dag.

Selv klarer jeg ikke å trene mye tung mark så jeg setter den 10 - 25kg lavere enn maks på programmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet da jeg trente dietmar mengde + oppkjøring. Måtte stille markløft 1RM 20-30 kg under max. Hadde ikke sjang holde god teknikk på alle settene når marken var stillet inn etter riktig 1RM. Gikk faktisk tilbake 20 kg i mark etter oppkjøringsprogrammet. Men pers i benk og bøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker også at jeg fort mister trøkk i markløft hvis jeg trener det mye og hardt. Når det er sagt så er det ikke meningen at man skkal være fullt restituert mellom hver økt når man trener mengde. Man skal kjøre formen litt ned i kjelleren med all den mengden, og når man gir kroppen et par uker med veldig lett trening på slutten, så skal overskuddet komme tilbake.

Så en uke med lett /ingen ting trening etter dietmar for og få opp overskuddet før oppkjøringsprogrammet?

Arkiver denne under erfaring og neste gang så setter du en lettere mark. Det er jo ikke nødvendigvis vektene du løfter du blir sterk av i en mengdeperiode, men nettopp mengden.

Det kan være at knebøyen var stilt inn litt hissig i tillegg og da blir det jo enda verre med marken og da man som regel trener dette samme dag.

Selv klarer jeg ikke å trene mye tung mark så jeg setter den 10 - 25kg lavere enn maks på programmene.

bøyen har egentlig vert null problem og gjenomføre + lett bøy på mark dagen, men har ikke noe serlig erfaring med mengde, spesielt ikke på markløft så kan være noe med det og gjør..

har isåfall "arkivert" denne erfaringa! :)

Jeg hadde samme problemet da jeg trente dietmar mengde + oppkjøring. Måtte stille markløft 1RM 20-30 kg under max. Hadde ikke sjang holde god teknikk på alle settene når marken var stillet inn etter riktig 1RM. Gikk faktisk tilbake 20 kg i mark etter oppkjøringsprogrammet. Men pers i benk og bøy

gikk du ned 20kg til og med når du stille inn mål så laft? :o

Mye økte du i benk og bøy? Hvor høyt sette du målene dine der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned 20 kg i mark, og målet var stillet inn på 200 kg (20 kg under max)

Benk stillet jeg målet på forrige maxløft, og samme i bøy. Økte 5 kg i benk og 10 kg i bøy.

De programmene jeg trente hadde jeg fått fra en kar i en styrkeløftklubb (en god del mer mengde enn programmene som ligger på nettsidene til styrkeløftforbundet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange har nok erfart at mye tung markløft ikke nødvendigvis er oppskriften på gode økninger i øvelsen. Nå har jeg ingen forskning å vise til, men av egen og andres erfaring kan jeg nevne at det er mer overkommelig å kjøre mye tung bøy og benk fremfor tung mark. Det kan virke som nervesystemet raskere blir overbelastet ved markløft.

Videre tror jeg altfor mange er for raskt ute med å snakke om å være overtrent. Jeg er overbevist om at de aller fleste som bruker ordet, aldri har vært i nærheten av å være overtrent. Jeg tør påstå at det kreves såpass mye for å bli overtrent, at de aller fleste ikke vil være i nærheten av å påføre kroppen stor nok belastning for å klare dette. Jeg tror heller det ofte henger sammen med a) dårlige forberedelser, B) for høy totalbelastning (jobb, skole, annet) eller c) ingen annen forklaring på hvorfor kroppen ikke fungerer som da man er som best.

Merk! Jeg påberoper meg ingen ikke å ha rett i denne saken, snakker kun av egen og andres erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned 20 kg i mark, og målet var stillet inn på 200 kg (20 kg under max)

Benk stillet jeg målet på forrige maxløft, og samme i bøy. Økte 5 kg i benk og 10 kg i bøy.

De programmene jeg trente hadde jeg fått fra en kar i en styrkeløftklubb (en god del mer mengde enn programmene som ligger på nettsidene til styrkeløftforbundet)

oy, kipt! Hadde blitt skuffa hadde jeg gått fra 220 til 200... jaja får vel bare prøve, har flere år fremom meg med trening! :)

Mange har nok erfart at mye tung markløft ikke nødvendigvis er oppskriften på gode økninger i øvelsen. Nå har jeg ingen forskning å vise til, men av egen og andres erfaring kan jeg nevne at det er mer overkommelig å kjøre mye tung bøy og benk fremfor tung mark. Det kan virke som nervesystemet raskere blir overbelastet ved markløft.

Videre tror jeg altfor mange er for raskt ute med å snakke om å være overtrent. Jeg er overbevist om at de aller fleste som bruker ordet, aldri har vært i nærheten av å være overtrent. Jeg tør påstå at det kreves såpass mye for å bli overtrent, at de aller fleste ikke vil være i nærheten av å påføre kroppen stor nok belastning for å klare dette. Jeg tror heller det ofte henger sammen med a) dårlige forberedelser, B) for høy totalbelastning (jobb, skole, annet) eller c) ingen annen forklaring på hvorfor kroppen ikke fungerer som da man er som best.

Merk! Jeg påberoper meg ingen ikke å ha rett i denne saken, snakker kun av egen og andres erfaring.

ja er nok nervesystemet som er overbelastet:) Kan umulig være noe annet. Lang tid tar det som regel og hvile ut nervesystet? :)

Sjansen er vel stor for at du har rett siden du er/var Norges sterkeste i din klasse! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Mange har nok erfart at mye tung markløft ikke nødvendigvis er oppskriften på gode økninger i øvelsen. Nå har jeg ingen forskning å vise til, men av egen og andres erfaring kan jeg nevne at det er mer overkommelig å kjøre mye tung bøy og benk fremfor tung mark. Det kan virke som nervesystemet raskere blir overbelastet ved markløft.

Videre tror jeg altfor mange er for raskt ute med å snakke om å være overtrent. Jeg er overbevist om at de aller fleste som bruker ordet, aldri har vært i nærheten av å være overtrent. Jeg tør påstå at det kreves såpass mye for å bli overtrent, at de aller fleste ikke vil være i nærheten av å påføre kroppen stor nok belastning for å klare dette. Jeg tror heller det ofte henger sammen med a) dårlige forberedelser, B) for høy totalbelastning (jobb, skole, annet) eller c) ingen annen forklaring på hvorfor kroppen ikke fungerer som da man er som best.

Merk! Jeg påberoper meg ingen ikke å ha rett i denne saken, snakker kun av egen og andres erfaring.

Dette, hele dagen lang!

Både hva gjelder mark og overtrening!

Fant den ikke i farten, men Dave Tate eller Louis Simmons (husker ikke helt) har en video der de prater om hvorfor marken bør ha mye lavere frekvens (spesielt om man kjører tungt) i forhold til bøy og benk.

Mine egne erfaringer er lik Gundersen™ , hvor marken holder seg utrolig godt helt ned på veldig lav frekvens gitt at man bøyer jevnt og trutt.

Kan nevne at jeg busta hamstringen og var uten markløfting (og redusert til frontbøy) i 3 måneder, da jeg følte at jeg var bra igjen perset jeg i mark i løpet av første skikkelige tunge økta etter skaden.

EDIT: Er inne på det her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er nok nervesystemet som er overbelastet:) Kan umulig være noe annet. Lang tid tar det som regel og hvile ut nervesystet? :)

Sjansen er vel stor for at du har rett siden du er/var Norges sterkeste i din klasse! ^^

Nå skal jeg være den første til å si at det å ha vært/er norges sterkeste i en gitt vektklasse, ikke ukritisk må kobles sammen med teoretisk kunnskap rundt trening, kosthold o.l. Teoretisk kunnskap gir innsikt, men erfaring bør på ingen som helst måte undervurderes. Kombinasjonen er imidlertid uovertruffen slik jeg ser det - man har en teoretisk forståelse, men evner å kombinere med egen og andres erfaringer. Først da har man trolig en optimal kombinasjon. Vi responderer ulikt på trening, og må tilpasse ut ifra forutsetninger.

For å svare på spørsmålet ditt, er det ikke lett å gi noe fasitsvar på dette. Jeg ville imidlertid prøvd å slippe noe opp på markløfttreninga, og lagt noe om på denne. Programmer er veiledende, og man må huske å justere belastningen opp eller ned avhengig av den generelle belastningen i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette, hele dagen lang!

Både hva gjelder mark og overtrening!

Fant den ikke i farten, men Dave Tate eller Louis Simmons (husker ikke helt) har en video der de prater om hvorfor marken bør ha mye lavere frekvens (spesielt om man kjører tungt) i forhold til bøy og benk.

Mine egne erfaringer er lik Gundersen™ , hvor marken holder seg utrolig godt helt ned på veldig lav frekvens gitt at man bøyer jevnt og trutt.

Kan nevne at jeg busta hamstringen og var uten markløfting (og redusert til frontbøy) i 3 måneder, da jeg følte at jeg var bra igjen perset jeg i mark i løpet av første skikkelige tunge økta etter skaden.

EDIT: Er inne på det her

Så med 2-3 ganger i uka med bøy, er det nok med mark en gang i uka + eventuelt en teknikk økt etter dine erfaringer?

Nå skal jeg være den første til å si at det å ha vært/er norges sterkeste i en gitt vektklasse, ikke ukritisk må kobles sammen med teoretisk kunnskap rundt trening, kosthold o.l. Teoretisk kunnskap gir innsikt, men erfaring bør på ingen som helst måte undervurderes. Kombinasjonen er imidlertid uovertruffen slik jeg ser det - man har en teoretisk forståelse, men evner å kombinere med egen og andres erfaringer. Først da har man trolig en optimal kombinasjon. Vi responderer ulikt på trening, og må tilpasse ut ifra forutsetninger.

For å svare på spørsmålet ditt, er det ikke lett å gi noe fasitsvar på dette. Jeg ville imidlertid prøvd å slippe noe opp på markløfttreninga, og lagt noe om på denne. Programmer er veiledende, og man må huske å justere belastningen opp eller ned avhengig av den generelle belastningen i hverdagen.

ja får prøve på dette, takk for svar sjef! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir sagt her pleier intensiteten/mengde/volum på markløft å være betraktelig lavere enn knebøy, spesielt om man samtidig har høy intensitet/mengde/volum på knebøy samtidig. Jeg har de siste 3mnd brukt et 5-dagers mengdeprogram (nylig startet på oppkjøring). Der har markløft vært like under 53% av tonnasjen til knebøy, men den har allikevel fått minst like god fremgang. Hvorfor? Posterior chain blir styrket ved knebøy like så godt som ved markløft. Omtrent hvertfall, litt broscience her.

Angående overtrening er dette veldig lite sannsynlig. Du har mest sannsynlig bare hatt for høy totalbelastning i forhold til hvile og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med 2-3 ganger i uka med bøy, er det nok med mark en gang i uka + eventuelt en teknikk økt etter dine erfaringer? :)

Ikke tenk på den neste uka. Gjør den som programmet sier og så starter du neste gang med en mer tilpasset mark. Du blir nok ikke overtrent på en uke, men det kan likevell være programmets hensikt å "kjøre deg i bakken og litt til" for å oppnå en superkompensasjon.

Tror nok heller ikke eirich mener at man skal senke frekvensen i mark, men heller at mark er en finurlig øvelse hvor det er flere ting som spiller inn. Du blir sterkere av å trene mark(men kanskje ikke av så høy belastning) - men du for en økt styrke av å ta en pause fra mark - men du blir ikke sterkere av det av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så en uke med lett /ingen ting trening etter dietmar for og få opp overskuddet før oppkjøringsprogrammet?

Jeg er ingen autoritet på Dietmar, men ja. En uke med lett eller ingen trening vil jeg tro er bare bra etter mengdeprogrammet. Kanskje 1RM i mark øker av bare å trene mengdeprogrammet etterfulgt av en uke hvile, men i utgangspunktet er det vel meningen at man skal trene et oppkjøringsprogram etter mengdeprogrammet også, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører på med en delode uke så blir det hard kjør igjen! :)

Går litt off topic nå men det som er problemet mitt nå er at jeg kun skal trene i 8-9 (10) uker før jeg går på min årlige 4-5 ukers diet før sommeren bare for og føle meg litt bedre.

Det jeg lurer på er vil det være noe fordel med dietmar når jeg ikke kjører det helt ferdig? I så fall tengte jeg noe lignende dietmar splitt:

Mandag:

markløft 50-90%

Militærpres 40-60%

Roing/pullups (tung)

Hamstring

mage

rygg

onsdag

knebøy 60-90%

skråbenk/benkpres bred 60-90%

biceps & triceps

mage, rygg

Fredag

frivending/rykk 50-80%

smalbenk 60-90%

Pushpres/militærpres 50-90%

Roing (lett)

Hvorfor jeg har satt opp sånn: Det er er for de jeg føler det skal passe til min kropp, og de øvelsene jeg har lyst og bli sterkere i, og kan trene mer etter dagsform, noe som virker greit ut nå mot sommeren..

Høres det fornuftig ut, eller vil jeg få større fremgang med og følle dietmar(ellerandre anbefalte progra,?) på disse ukene?

Håper folk gidder og bry seg og svare på dette også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...