Gå til innhold

Fibertabletter


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hejsann!

Sommern nærmer seg, og fettprosenten må ned! Er generelt av den oppfatning at alle slags slankemidler kun er bull, men har hørt noen greier om fibertabletter. Noen som har erfaringer med dette? Tenker vesentlig for å forhindre sultfølelsen om kvelden

Enkel regel er: Om det virker for godt til å være sant, så er det ikke det.

Det finnes ingen slankepiller, om du ser bort fra ulovlige ting som amfetamin og slikt. Løsningen er å loggføre hva du spiser noen dager slik at du får en pekepinn på hvor mye du får i deg og hva maten består av. Derfra kan du regne ut sånn omtrent kaloriforbruket ditt (antagelig rundt 31-33*kroppsvekt), og justere slik at du ligger 300-500 kcal under hver dag.

Proteininntaket bør ligge på 1.5-2g per kg kroppsvekt, både for å beholde de viktige musklene ved slanking og fordi proteiner er det næringemnet som metter mest. I tillegg bør du kjøre et fullkropps styrkeprogram 3 dager i uka, og ha i bakhodet at kjøtt og grønnsaker er bedre enn en grandiosa, selv om du får kalorimengden på slutten av dagen til å bli den samme.

Sånn. Hadde alle gjort det som står over hadde det ikke vært et overvektig menneske i Norge. Start i dag, ellers angrer du kanskje i morgen på at du allerede har kommet en dag kortere enn du kunne. ;)

Viktig edit!

Tror jeg er litt fjern her.. Før du følger noen som helst form for råd må du nesten oppgi vekt, høyde, alder, kjønn og slikt. Rådene over er for noen som vil ned i vekt. Er du normalvektig men vil stramme opp gjelder i grunn det samme, men uten kaloriunderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i deg i det, kjenner godt til dette ;) men er man på diett, så vil man være sulten. Vet av erfaring at jeg sliter med å sovne når jeg er sulten, så lurer på om noen har erfaring med at fibertabletter kan døyve sultfølelsen noe. At de ikke har noen fettforbrennende effekt er jeg jo klar over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i deg i det, kjenner godt til dette ;) men er man på diett, så vil man være sulten. Vet av erfaring at jeg sliter med å sovne når jeg er sulten, så lurer på om noen har erfaring med at fibertabletter kan døyve sultfølelsen noe. At de ikke har noen fettforbrennende effekt er jeg jo klar over :)

Der tar du faktisk helt feil, og takk og pris for det. Er man sulten på diett har man antagelig et alt for stort underskudd, som er grunnen til at jeg anbefalte å kartlegge over noen dager hva man faktisk får i seg. 300kcal underskudd med et kosthold bestående av kjøtt, fisk, grønnsaker, og denslags vil antageligvis være så store mengder mat at du sliter med å få det i deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt jeg skal ligge på 300 kcal underskudd? Så der tar du faktisk feil, det går fint å ligge på et så stort underskudd at man kan oppleve sult, uten at dette er skadelig for kroppen. Men dude, jeg lurte bare på om du hadde noe erfaring med fibertabletter for å ta edgen av sulten om den skulle melde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt jeg skal ligge på 300 kcal underskudd? Så der tar du faktisk feil, det går fint å ligge på et så stort underskudd at man kan oppleve sult, uten at dette er skadelig for kroppen. Men dude, jeg lurte bare på om du hadde noe erfaring med fibertabletter for å ta edgen av sulten om den skulle melde seg.

Du sa "men er man på diett, så vil man være sulten.", og det er kun tilfelle om man har et for stort underskudd. "For stort", i den grad at understuddet er så stort at det ikke er forsvarlig. Det er ikke nødvendigvis usunt, men det er større enn det burde være ellers hadde du ikke vært sulten.

Tilbake til det du spurte på (som jeg svarte på allerede i første post): Nei, det finnes ikke slankepiller som fungerer, med mindre du vurderer ulovlige (og skadelige) stoffer som amfetamin eller clenbuterol.

Du spør om fiberpiller som skal utvide seg i magen for å døyve sult. Til dette svarte jeg at en mye mer effektiv måte å døyve sult på diett på er å utføre en diett på en fornuftig, forsvarlig måte. Det er nemlig ingen grunn til at man skal føle seg sulten på diett, og dersom du fortsetter å påstå det samtidig som du ikke redegjør for hva du inntar, hva du veier, hva målene dine er, osv. mistenker jeg sterkt at tråden kommer til å bli stengt ref. rettninglinjene rundt spiseforstyrrelser.

Igjen, man er ikke nevneverdig sulten på diett med mindre man regelrett sulter seg, og det er ikke hverken sunt eller hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem har sagt jeg skal ligge på 300 kcal underskudd? Så der tar du faktisk feil, det går fint å ligge på et så stort underskudd at man kan oppleve sult, uten at dette er skadelig for kroppen. Men dude, jeg lurte bare på om du hadde noe erfaring med fibertabletter for å ta edgen av sulten om den skulle melde seg.

Hvorfor skulle du ønske å spise så lite at du går rundt sulten? Tror du dette er en strategi som vil fungere i lengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PlastBox har et poeng. Man kan spise seg rimelig mett på enhver fornuftig diett og trenger derfor ikke slite med sultfølelse. Går du rundt og er sulten så spiser du for lite. Det finnes massevis av kalorifattig mat som gjør deg mett, for eksempel magert kjøtt, magre meieriprodukter og grønnsaker. Drit i fibertablettene og spis et brokkolihode i stedet.

Det du riktignok kan oppleve på diett er cravings etter spesielle typer mat. Det er ikke det samme som sultfølelse, og cravings vil uansett ikke bli døyvet av fibertabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PlastBox har et poeng. Man kan spise seg rimelig mett på enhver fornuftig diett og trenger derfor ikke slite med sultfølelse. Går du rundt og er sulten så spiser du for lite. Det finnes massevis av kalorifattig mat som gjør deg mett, for eksempel magert kjøtt, magre meieriprodukter og grønnsaker. Drit i fibertablettene og spis et brokkolihode i stedet.

Det du riktignok kan oppleve på diett er cravings etter spesielle typer mat. Det er ikke det samme som sultfølelse, og cravings vil uansett ikke bli døyvet av fibertabletter.

Hvorfor er det slik at man craver ulik type mat?? Har hørt noe om Børge Fagerli som har nevnt metabolsk type osv. Hvis jeg skal gjøre restriksjoner på matfronten får jeg ofte cravings på mat jeg ikke har spist på flere år og som jeg egentlig ikke er noe særlig glad i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at man craver ulik type mat?? Har hørt noe om Børge Fagerli som har nevnt metabolsk type osv. Hvis jeg skal gjøre restriksjoner på matfronten får jeg ofte cravings på mat jeg ikke har spist på flere år og som jeg egentlig ikke er noe særlig glad i!

Det henger nok sammen med hva du spiser til vanlig. De som spiser lavkarbo får generelt sett er lavere søtsug, men kan få større cravings etter fett. De som spiser lavfett får typisk et større sug etter søtt. Metabolsk typebestemming ville jeg ikke blandet opp i dette, og egentlig ikke i noe annet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere lurer - 1. Har ikke veldig langt tid til å gå på diett. 2. Om dietten; orker ikke poste ut alt her, men det er cleant alt sammen (magert kjøtt, magre meieriprodukter, nok av grønnsaker, fisk osv.) Er 178 cm høy, veier 85 kg og er 25 år gammel. For å holde meg stabil med det aktivitetsnivået jeg har må jeg ligge på rett over 3000 kcal om dagen. Er vant til å ligge på ca 4000 kcal om dagen. På diett går jeg ned til 2400 kcal om dagen. I og med at jeg er vant til å ligge på så mye mer, magesekken er større osv, regner jeg nok med at jeg kan bli litt sulten i starten, selv om det ikke er snakk om noen intens vedvarende sultfølelse.

At folk her inne med mye kunnskap innen ernæring og trening har mulighet til å gi råd til andre som ikke har samme kunnskap, er veldig bra, faktisk en av de beste tingene i mine øyne med fitnessbloggen! Men nå var det ikke det jeg startet denne posten for. Jeg spør ikke om tips til diett her, jeg simpelthen lurte på om noen hadde noe erfaring med fibertabletter, IKKE som et vidundermiddel for slanking, men for å døyve en eventuell sultfølelse. Kommentarer om at jeg har spiseforstyrrelser, og mitt spørsmål burde bli slettet, blir bare for dumt. Greit du har sikkert mye kunnskap innenfor ernæring, og kanskje en gang jeg trenger det kan du gi meg noen råd, MEN, nå hadde jeg kun et enkelt spørsmål. Har du ikke svar eller noe konstruktivt å komme med.. well.. u get the point

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken bak det (har ikke testet det ut), er at fiber binder vann i magen, og sveller ut, slik at du "lurer" kroppen til å tro at den ikke er sulten fordi magesekken blir fylt opp, selv om du faktisk egentlig er sulten. Som gutta over sier, det burde ikke være slik at du sulter deg når du er på diett, ved å bare pøse på med slike tabletter. :) du vil sikkert få i deg nok fiber fra andre mer sunne kilder, som grønnsaker, gryn mm, Husk at om du går overkill på fiber har det motsatt effekt på fordøyelsen. dvs ræva :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanken bak det (har ikke testet det ut), er at fiber binder vann i magen, og sveller ut, slik at du "lurer" kroppen til å tro at den ikke er sulten fordi magesekken blir fylt opp, selv om du faktisk egentlig er sulten. Som gutta over sier, det burde ikke være slik at du sulter deg når du er på diett, ved å bare pøse på med slike tabletter. :) du vil sikkert få i deg nok fiber fra andre mer sunne kilder, som grønnsaker, gryn mm, Husk at om du går overkill på fiber har det motsatt effekt på fordøyelsen. dvs ræva :p

Nei. nei og nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...