Gå til innhold

Sofagris som trenger litt hjelp med kostholdet


mrexcite

Anbefalte innlegg

Hei! Typisk sofagris her som prøver å gjøre noe med min egen helse og kosthold.

En vanlig dag for meg har for det meste bestått av å stå opp, rett på pcén og sitte der for det meste av dagen. Den eneste formen for mosjon har vært frem og tilbake i butikken hvor det eneste jeg omtrent spiste var frossenpizza fordi jeg ikke gidder noe annet. Coca Cola og "energidrikke" (Les sukkerbomber) er ikke uvanlig. Sofaen er også en god venn. Dag ut og dag inn.

Mitt mål er å:

  • Komme meg i bedre form
  • Redusere vekt
  • Bygge muskler
  • Trene meg mentalt sterkere fysisk og psykisk.
  • Spise sunnere

Så jeg startet på Mandag. Planen min er å komme meg ut av det destruktive mønsteret jeg føler livet mitt har bestått av frem til nå. Har vært overvektig hele livet men føler at skal jeg leve et langt å bedre liv må jeg selv ta grep. Når jeg veide meg på Søndag fikk jeg sjokk da jeg så at vekten bikket 122.8kg Sist jeg veide meg var i september 2012 og da var jeg på 113kg (Fant vekten på runkeeper appen)

Planen min er å gå over til naturlig og sunn mat som ikke er prossesert fra før. En utfordring men jeg skal klare det denne gangen.

Så jeg trenger litt tilbakemelding på hva jeg kan gjøre bedre underveis. Okey her er hva jeg har spist idag.

Frokost: 1 banan og 2 rugsprø knekkebrød med makrell i tomat.

Lunsj/middag: div grønnsaker brokkokli,blomkål,paprika,løk,hvitløk,sopp og ca 200gr kylling. godt krydret med sterke krydder.

Snacks: 150gr blåbær, 1 banan

Masse vann hele dagen.

Føler meg litt slapp og har hodepine som jeg regner med er fra kutt av coca cola og overgang til sunn mat. Så hvordan er starten min? Her er bilde fra starten. Progress kommer senere i evt loggbok.

post-17242-14440927462233_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ser ut som du går på veldig lite i forhold til det kroppen din trenger? (er ingen ekspert). Hvor høy er du da?

Vil anbefale deg å starte på et fullkroppsprogram 3-4 ganger i uka, hvor du har med de tre viktigste baseøvelsene: Mark, kne, og benk. Hvis du går i ett lite kcaloriunderskudd daglig samtidig som du trener styrke vil du fort merke forskjell. Nå er ikke jeg ekspert på dette så er litt forsiktig med å uttale meg, men anbefaler disse artiklene:

styrketrening for nybegynnere

Bygg muskler og forbrenn fett

Slik velger du treningsprogram

Disse artiklene er flotte å lese på og vil gi deg en riktig pekepinne på hvordan du bør starte :)

Ønsker deg masse lykke til! Ps. Gjerne opprett en loggbok slik at vi kan følge med på framgangen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 185 høy. blir mett av det jeg spiser. Har ikke spist det samme hver dag men det går i sunne varer iallefall, mye vann og noe cola zero.

Gikk meg en tur idag på nesten 5km og det er jeg veldig fornøyd med. Skal også starte med styrketrening til uka så det kan bli spennende på både godt og vondt :)

Takker for linker skal sjekke dem ut. Men hvor mye bør jeg spise egentlig hvis det jeg får i meg idag er for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 185 høy. blir mett av det jeg spiser. Har ikke spist det samme hver dag men det går i sunne varer iallefall, mye vann og noe cola zero.

Gikk meg en tur idag på nesten 5km og det er jeg veldig fornøyd med. Skal også starte med styrketrening til uka så det kan bli spennende på både godt og vondt :)

Takker for linker skal sjekke dem ut. Men hvor mye bør jeg spise egentlig hvis det jeg får i meg idag er for lite?

Du bør ikke legge deg lavere enn din BMR. Med din vekt og høyde ligger basalforbrenningen (det du forbrenner av kalorier ene og alene for å holde kroppen i gang) din på 2291 kcal. Det minste du er i aktivitet og antall kcal forbrent vil øke med en gang. Om du kommer i gang med styrketreningen 2-3 ganger i uka, og/eller sporadiske gåturer vil du fort forbrenne 3000 kcal om dagen.

Hadde det vært meg, ville jeg lagt meg rett over BMR. Ettersom du har en god del fett å tære på vil du fint kunne holde det gåene lenge på.

Jeg foreslår at du tar utgangspunkt i 2300-2400 kcal om dagen. Så kan du heller justere etter et par uker, om det skal være opp eller ned. Alt ettersom hva du føler.

Matvarene du viser til over her ser meget bra ut, bare spiser mer av de. En "middag" til og du er langt på vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey takk for gode innspill. Men hva er "BMR"?

Mener du at forbrenningen kan bli høyere om jeg får for en "middag" til om dagen. feks bytte ut knekkebrødet med la oss si 3 egg i omelett og champignon,paprika etc?

BMR er det kroppen din bruker på å simpelthen holde kroppen igang, hjerte, lunger etc. Det du forbrenner ved å ligge pal stille i senga 24t i døgnet.

Jeg mente simpelthen at du burde legge til et måltid til oppå det du spiser fra før. Gjerne et måltid med grønnsaker og magert kjøtt, som middagen din.

3 eggs omelett med grønnsaker er en kjempegod start på dagen. Du holder deg mett lenger enn på knekkebrødene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg så kan du også! Flott vær ute fikk gått en liten tur idag også.

etter turen lagde jeg meg omelett med 3 egg,masse krydder, brokkoli,sopp og kylling.

Kan vel det! Er ikke helt bortevekk og trenger nok ikke akkurat revolusjonerende tiltak for å komme dit jeg vil, men det er likevel vanskelig å komme inn i gode rutiner :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg holdt ut i en uke med min nye livstil. Jeg kaller det ikke diett fordi det høres så forferdelig ut. Derfor skal jeg fortelle litt om den første uken i mitt nye liv.

Den første uka har gått ganske greit føler jeg. Har kuttet ut all junkfood og cola fra kostholdet.

Har spist mye kylling og grønnsaker i diverse retter. Brukt mye krydder for å få litt smak på det, Chilli,Pepper,Salt (litt).

Frukt har jeg også fått i meg litt av som eple og banan. Og rugsprø knekkebrød som regel til frokost med makrell i tomat som jeg egentlig ikke har spist så mye før.

Vann har det også blitt mye av. Ca 1,5-2 liter hver eneste dag. Men føler jeg må på do hele tida er det et bra eller dårlig tegn?

Coca cola har blitt kuttet helt fra kostholdet. det drakk jeg mye av før. Startet uka med å gå over til noe cola zero men har nå vært 3 dager uten da jeg har lest en del om aspartam å hvordan det kan virke inn på kroppen. Så da er vann myye bedre.

Noen kvelder har jeg også spist en halv boks cottage cheese og bær som "kos" foran tvén.

Turer har det også blitt en del av og jeg logger alle turer ute med Runkeeper for jeg føler det motiverer meg til å se tilbake på hvor langt jeg faktisk har gått. Foreløpig har det gitt gode resultater. Startet på 122,8kg Søndag 24.feb og idag tidlig veide jeg 117,1kg. Det er jeg utrolig fornøyd med!!!. Det er nok et tegn på at kroppen har kvittet seg med mye dritt denne uka.

Imorgen starter neste etappe. Har ikveld meldt meg inn på treningsenter som jeg drar på imorra. Har litt småangst for å dra dit men jeg må bare bite i det. Prøver å dra på tider det er mindre folk der så burde jeg føle at det går bedre.

Så hva er dommen? Har ikke telt kaloriene så nøye men jeg spiser meg mett og prøver å få i meg mye proteiner og styrer unna mye karbohydrater. Hilsen Sofagrisen som skal bli fin!

post-17242-14440927436767_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du løper mye på do er nok pga at kroppen din kvitter seg med mye vann etter at du la om til et renere kosthold.

Det er heller ikke nødvendig å telle kalorier, spis deg mett på magert kjøtt, egg, frukt og grønt ;)

Ja det gjør jeg + mosjon som var fremmedord før. minst 2km gåtur hver dag. en dag gikk jeg nesten 5km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...