Gå til innhold

Trenger hjelp til kaloriunderskudd


Ceciliebs

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hvordan går det nå da?

I motsetning til mange her vil jeg bare si at du i vel overkant blander fett og karbohydrater, spiser en del ferdigmat som ikke er bra, en del brødmat, og en del frukt.

Altså, jeg skal ikke prakke på deg noen lavkarboreligion her, men kutt ferdigmaten, brødmaten, farsemat og frukt (i hvert fall banan, og spis max en eller to frukt pr. dag, gjerne sammen med noe, som cottage cheese, kesam, nøtter etc.).

Grønnsaker og bær kan du spise i massevis. Jeg pleier aldri å kjøre noen begrensninger på grønnsaker, så de gidder jeg aldri å veie.

Kjøtt, fisk, litt nøtter (masse kalorier), litt frukt, melkeprodukter (jeg vil selvsagt at du skal spise ekte melkeprodukter og ikkeno mager kesam og lettrømme og sånn, men det er nå min mening :p), havregryn (obs. korn kan hemme vektnedgang), mandelgrøt, proteinbakst, sjømat, mørk sjokolade (en stripe mørk sjokolade, minst 70% er faktisk mer sunt enn usunt), osv. Det er masse man KAN spise, det fordrer bare litt arbeid i å venne seg av med mat merka toro og fjordland og stabburet og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mye av det som står over her. :thumbsup:

Ser på det du spiser at du bikker over kalorigrensa for effektiv vektnedgang. I tilegg tilfører du kroppen endel mat som ikke er bra for blodsukkeret og når blodsukkeret svinger forbrenner man ingenting, med mindre man trener nok til at kroppen klarer å dra nytte av det, for å si det enkelt.

Jeg ser du spiser endel brød. Spesielt hvitt brød er skikkelig fyfy i slankesammenheng. Det letteste er faktisk å overbevise deg selv om at du rett og slett "ikke spiser sånt" Det er masse tomme, unødvendige kalorier og i tilegg får det blodsukkeret til å skyte i været. Værre enn sukker faktisk. :confused:

Juice har også endel sukker og gir deg ikke noe av fiberet du hadde fått om du f.eks spiste en appelsin.

Et mantra som alltid hjalp meg var "Jeg vil heller spise kalorier enn å drikke de" Kanskje det funker for deg også?

Og sist men ikke minst. Hvis du trenger en kosedag i uka så må det være kun én dag. Og ikke hele dagen, men f.eks. til på kvelden mellom 18 og 19 :D Kjøpe bare én ting du har skikkelig lyst på og nyt den som om det skulle vært den siste i verden. Godsaker smaker som regel bedre og bedre jo mindre man har ;) Uansett... Lykke til!! Jeg har 10 kilo til å skrelle av sjøl så her er det bare å stramme inn :D

Kan jeg spørre hvorfor du mener at blodsukkersvigning gjør så man ikke forbrenner noenting? Det har jeg aldri hørt om, men det er helt sikkert riktig om du mener det. Jeg er bare litt nysgjerrig rundt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor du mener at blodsukkersvigning gjør så man ikke forbrenner noenting? Det har jeg aldri hørt om, men det er helt sikkert riktig om du mener det. Jeg er bare litt nysgjerrig rundt det :)

Høyt blodsukker = insulinutskillelse. Insulinutskillelse = fettlagring. Altså, man forbrenner sikkert noe, men noe lagres som fett igjen siden blodsukkeret ikke er stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt blodsukker = insulinutskillelse. Insulinutskillelse = fettlagring. Altså, man forbrenner sikkert noe, men noe lagres som fett igjen siden blodsukkeret ikke er stabilt.

Hvorfor vet ikke jeg det her? Det burde være allemannskunnskap:( Dette har jeg faktisk aldri lest om før. Lærer så lenge man lever:)

Men uansett så har ikke jeg noe høyt blodsukker eller svigninger:)

Takk for forklaringen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vet ikke jeg det her? Det burde være allemannskunnskap:( Dette har jeg faktisk aldri lest om før. Lærer så lenge man lever:)

Men uansett så har ikke jeg noe høyt blodsukker eller svigninger:)

Takk for forklaringen :D

Det er mye når det gjelder mat, kropp og helse som burde vært allment kjent og akseptert allmennkunnskap :)

Hvordan vet du at du ikke har blodsukkersvigninger? Måler du blodsukker etter du har spist? Stort sett all mat påvirker blodsukkeret i en eller annen grad. F.eks vil det å spise gulrot gi relativ blodsukkerstigning enn man hva man skulle tro, mens det å spise blomkål gir lavere blodsukkerstigning. Sjokolade får blodsukkeret til å gå PANG opp, og like fort ned igjen, mens havregrøt får blodsukkret til å stige, men ikke like raskt som sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye når det gjelder mat, kropp og helse som burde vært allment kjent og akseptert allmennkunnskap :)

Hvordan vet du at du ikke har blodsukkersvigninger? Måler du blodsukker etter du har spist? Stort sett all mat påvirker blodsukkeret i en eller annen grad. F.eks vil det å spise gulrot gi relativ blodsukkerstigning enn man hva man skulle tro, mens det å spise blomkål gir lavere blodsukkerstigning. Sjokolade får blodsukkeret til å gå PANG opp, og like fort ned igjen, mens havregrøt får blodsukkret til å stige, men ikke like raskt som sjokolade.

Helt klart :)

Vel, jeg vet vel kanskje ikke det.. Men har ingen søtsug, men vet jeg ikke har svigninger i den grad sjokolade gir i hvert fall. Men du har et poeng. Har aldri målt det slavisk, men har alltid hatt normalt blodsukker da det er blitt målt. Hvordan det har vært i forhold til måltider husker jeg ikke. Har hatt et lavkarbokosthold(ikke nå lenger), så har en viss anelse på mat som har lav GI :) Så vil ikke tro jeg har det, håper ikke det for forbrenningen sin skyld i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå!

Når blodsukkeret ditt er høyt produserer kroppen insulin for å få blodsukkeret ned. Insulin er fettlagringshormonet, og så lenge insulinet jobber med å få ned blodsukkeret ditt, forbrenner du ikke fett. Det er blant anna derfor lavkarbo er så populært fordi det innebærer å spise mat som holder blodsukkeret på et stabilt nivå og kroppen blir dermed i fettforbrenningsmodus.

I tilegg vil et ustabilt blodsukker gjøre deg mer søtsugen og det blir lettere å ty til kjappe karbohydrater for å få det opp hvis du føler deg sulten og slapp. Raske karbs gir et ustabilt blodsukker med mye svingninger.

Det er blant anna derfor man kun ska spise mye carb når man trener intensivt for da blir den forbrent direkte som energi, i stedet for at kroppen må lagre overskuddet i fettcellene, og ellers holde seg til hovedsaklig protein, fett og langsomme karbohydrater.

Langvarig ustabilt blodsukker, som følge av dårilg kosthold, kan også føre til insulinresistens som gjør at kroppen produserer for mye insulin og er i tilnærma konstant fettlagringsmodus, og man legger på seg. Kjapt! Jeg fikk insulinresistens for noen år tilbbake og det er derfor jeg kan litt om det. :)

Takk for svar :)

Hadde faktisk ingen anelse at insulin virket på denne måten! Takk for fin forklaring :) Nå har jeg i hvert fall ikke lyst på sjokolade:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle har potensielt høyt blodsukker og svingninger.... Spiser du en safarikjeks får du høyt blodsukker, én time eterpå er blodsukkeret lavt fordi kjeks består av raske karbohydrater, så du tar en frukt, frukt er fulle av fruktsukker, så blodsukkeret stiger igjen. Én time senere har insulinet nok en gang overgjort jobben sin og du har lavt blodsukker, spiser ei skive brød med syltetøy, kaboom, blodsukker opp igjen..... Og plutselig har man svingninger. ;)

Folk flest her inne spiser vel muligens lite kjeks, brød og syltetøy men du skjønner tegninga :)

Ja, så lett er det jo faktisk. Da må jeg være mer obs!

Ja, skjønner tegninga:) Var en god forklaring på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...