Gå til innhold

Trenger hjelp til kaloriunderskudd


Ceciliebs

Anbefalte innlegg

Diett trenger ikke forbindes med noe negativt, ikke i det hele tatt faktisk :)

Det handler bare om å ha et annet kosthold enn du pleier for en periode, noe du absolutt må hvis du skal ligge 500 kcal i underskudd. Likevel bør du heller se på det som en langsiktig kostholdsendring, fremfor noe kortsiktig. Finn er kosthold du ser for deg at du kan ha 5 år frem i tid, ikke bare noen uker :)

Mitt beste råd er egentlig bare å spise MYE mat som ikke er energitett, altså at det inneholder få kcal. Jeg ligger i underskudd på kcal nå, og spiser meg alltid mett! :) Slik unngår jeg å til slutt sprekke.

Og det du sier om at det er familien din som lager den usunne maten - det er ingen unnskyldning! Lag heller din egen mat, eller be dem om å lage sunnere varianter av måltidene. INGEN tar skade av å spise sunt :)

Lykke til, du klarer dette! :)

Takk! Har du noen eksempler på mat som ikke er energitett? Det er sånne ting jeg jeg må vite mer om, for jeg er jo oppvokst på den "typiske norske maten" hvis du skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er baare å komme med oppskrifter om du har noen på lur :)

Jeg må innrømme at jeg ikke lager fiskemat særlig ofte, da jeg foretrekker fisken naturell:) Om jeg får lyst på fiskekaker bruker jeg faktisk Rema 1000 sine fra Gode Hav. De smaker godt og har et greit næringsinnhold. Her er en oppskrift på lakseburger som du kan prøve.

har+du+latt+deg+lure+.jpg?o=3473297&w=230&frame=0&ee=1271411107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo trossalt på ingen måte en diett. Dette er hva jeg skrev til en kostholdsveileder jeg skal til på gymmet.. Så jeg vet veldig godt at dette ikke er noe som er bra for meg. Jeg trenger bare veldig hjelp til hva jeg skal endre, for akkurat nå er jeg ganske i tåka når det kommer til kosthold. Samtidig har jeg en helt familie som må endres sammen med meg :p Det er hvertfall bra at du ikke nevner maten som jeg selv har bestemt, men maten som blir laget av resten av gjengen i huset her. Blir vanskelig å lage en egen middag når resten spiser noe annet.

Så dette er noe jeg skrev da jeg fikk beskjed om å spise akkurat som normalt. Ikke en diett ;)

Jeg blandet to tråder når jeg svarte deg så derfor ble det kanskje i overkant krast når jeg skrev slik jeg gjorde, beklager dette :oops:

Men uansett er det mye å forbedre i kostholdet ditt og om du vil ned i vekt må du også ta tak i dette.

Det er mye sunn mat som kan lages på under 5 minutt, så om du får servert pølser i brød hjemme er det bare å mekke opp noe annet. Det viktigste er å få i nok proteiner og masse grønt slik at maten metter godt uten å gi for mye kalorier.

Et par eksempler på mat som metter og har lite kalorier:

Kyllingfilet

fisk

karbonadedeig

magert kjøtt

mager kesam

cottage cheese

grønnsaker

egg

epler, pærer, vannmelon,... (meste av frukt utenom bananer og druer)

bær (frosne jordbær og bringebær er en sikker vinner nå på vinteren)

sopp

løk

poteter (ja, de er ikke så ille som folk vil ha det til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Har du noen eksempler på mat som ikke er energitett? Det er sånne ting jeg jeg må vite mer om, for jeg er jo oppvokst på den "typiske norske maten" hvis du skjønner :)

En ting, som er veeldig enkel, er å kjøpe inn masse grønnsaker (eventuelt frosne, de har samme næringsinnholdt), brokkoli, blomkål og gullerøtter er f.eks. veldig godt - og lage en grønnsakssuppe. Putt oppi en buljongterning, evt. litt salt, og kok opp! Dette kan du spise uendelig mye av :) Prøv også med egg fremfor brød til frokost, og aller helst kokt. Hvis du steker bør du bruke minst mulig olje, og gjerne lage det til en omelett med grønnsaker i :) Fiskekaker og fiskeburgere har også lite kcal, så prøv deg frem og se om du finner noe du liker :)

Du har helt sikkert hørt om Skyr også? Dette er små yogurter som metter bra! Kun 100 kcal i en liten :) Bytt også ut rømme med mager kesam - dette inneholder mye protein og mindre fett :) Som mellommåltid kan en frukt + en neve nøtter være bra (nøtter har mye kalorier, men er sunt og metter godt, så dette er bra i småå mengder), og så bør du prøve å blande en boks mager Kesam med fun light saft! Smaker yoghurt, men er myye sunnere :)

Dropp pasta om du spiser dette, og gjerne lys ris og brød også! Ta det groveste brødet du finner om du absolutt må ha det, men ikke spis mye av det. Når du skal kose deg i helgen kan du jo prøve å lage en fruktsalat m/vaniljekesam til, eller opptinte bær? Mulighetene er mange :D

Det er viktig at du ikke dropper all kose-maten, da sprekker man til slutt :/ Finn heller sunnere alternativer :D Og om du vil unne deg noe ekstra godt lørdags kveld, kan jo du ta en god kardioøkt i forkant, så slipper du å gå i overskudd i kcal :) Du trenger ikke ha underskudd HVER eneste dag, bare prøv å ikke komme i overskudd :)

Bare noen tips jeg kom på i farta, som har hjulpet meg godt!

Uansett hva, så er det viktigste at du finner en god balanse med sunn mat som du liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villris/byggris istedet for vanlig ris, fullkornspasta om du skal spise pasta. :) Hjemmeplagde, grove pitabrød med masse salat og grønt med kylling er kanongodt og enkelt! =) Smoothie anbefales også, er ganske søtt, og tar du i litt proteinpulver får du i deg nok proteiner til at det regnes som et måltid også =) Damp grønnsaker istedet for å koke de, og spis MASSE grønnsaker så du slipper å spise deg mett på ris og saus. :) Kommer ikke på mer i farta. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Brusen er liksom noe av det vanskeligste å kutte ut! Haha :) Jeg skal bli flink til å kutte ned hvertfall! :) Men tusen takk for tipsene ;) Skal nå få til å sette noen av dem ut i praksis :) Som det med kosedagene ;) hihi! Fortjener dem :) hihi!

Alle fortjener litt kos i blant! Men er man smart med kosen, så kan det også bety veldig mye. Er du superflink hele uka, og fråtser når lørdagen kommer, ja da er du like langt. For noen fungerer det å kose seg litt ekstra i helga, andre trives best med pittelitt hver dag.

Det jeg egentlig skal frem til er at kos trenger nødvendigvis ikke være to poser potetgull, 400 gram sjokolade, en skål med nøtter, to liter is og x antall liter brus! Litt overdrevet selvsagt (kanskje ikke for cheese da, men han er et unntak), men du ser poenget. Det finnes så mye bra mat som smaker så sykt godt. Anbefaler deg på det sterkeste å se etter gode oppskrifter på nettet - det finnes så mange. Kristine Weber og "dedication Kristine" er vel de to bloggerene som er best ift. sunne oppskrifter. Er det noe du er veldig glad i, finnes det som regel en sunnere variant av - det står i grunn mest på fantasien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting, som er veeldig enkel, er å kjøpe inn masse grønnsaker (eventuelt frosne, de har samme næringsinnholdt), brokkoli, blomkål og gullerøtter er f.eks. veldig godt - og lage en grønnsakssuppe. Putt oppi en buljongterning, evt. litt salt, og kok opp! Dette kan du spise uendelig mye av :) Prøv også med egg fremfor brød til frokost, og aller helst kokt. Hvis du steker bør du bruke minst mulig olje, og gjerne lage det til en omelett med grønnsaker i :) Fiskekaker og fiskeburgere har også lite kcal, så prøv deg frem og se om du finner noe du liker :)

Du har helt sikkert hørt om Skyr også? Dette er små yogurter som metter bra! Kun 100 kcal i en liten :) Bytt også ut rømme med mager kesam - dette inneholder mye protein og mindre fett :) Som mellommåltid kan en frukt + en neve nøtter være bra (nøtter har mye kalorier, men er sunt og metter godt, så dette er bra i småå mengder), og så bør du prøve å blande en boks mager Kesam med fun light saft! Smaker yoghurt, men er myye sunnere :)

Dropp pasta om du spiser dette, og gjerne lys ris og brød også! Ta det groveste brødet du finner om du absolutt må ha det, men ikke spis mye av det. Når du skal kose deg i helgen kan du jo prøve å lage en fruktsalat m/vaniljekesam til, eller opptinte bær? Mulighetene er mange :D

Det er viktig at du ikke dropper all kose-maten, da sprekker man til slutt :/ Finn heller sunnere alternativer :D Og om du vil unne deg noe ekstra godt lørdags kveld, kan jo du ta en god kardioøkt i forkant, så slipper du å gå i overskudd i kcal :) Du trenger ikke ha underskudd HVER eneste dag, bare prøv å ikke komme i overskudd :)

Bare noen tips jeg kom på i farta, som har hjulpet meg godt!

Uansett hva, så er det viktigste at du finner en god balanse med sunn mat som du liker :)

Tusen takk!! Du er til kjempestor hjelp!! :D Herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villris/byggris istedet for vanlig ris, fullkornspasta om du skal spise pasta. :) Hjemmeplagde, grove pitabrød med masse salat og grønt med kylling er kanongodt og enkelt! =) Smoothie anbefales også, er ganske søtt, og tar du i litt proteinpulver får du i deg nok proteiner til at det regnes som et måltid også =) Damp grønnsaker istedet for å koke de, og spis MASSE grønnsaker så du slipper å spise deg mett på ris og saus. :) Kommer ikke på mer i farta. :D

Tusen takk! Jeg skal bli myye bedre på grønnsakene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fortjener litt kos i blant! Men er man smart med kosen, så kan det også bety veldig mye. Er du superflink hele uka, og fråtser når lørdagen kommer, ja da er du like langt. For noen fungerer det å kose seg litt ekstra i helga, andre trives best med pittelitt hver dag.

Det jeg egentlig skal frem til er at kos trenger nødvendigvis ikke være to poser potetgull, 400 gram sjokolade, en skål med nøtter, to liter is og x antall liter brus! Litt overdrevet selvsagt (kanskje ikke for cheese da, men han er et unntak), men du ser poenget. Det finnes så mye bra mat som smaker så sykt godt. Anbefaler deg på det sterkeste å se etter gode oppskrifter på nettet - det finnes så mange. Kristine Weber og "dedication Kristine" er vel de to bloggerene som er best ift. sunne oppskrifter. Er det noe du er veldig glad i, finnes det som regel en sunnere variant av - det står i grunn mest på fantasien!

Jaa, jeg har alltid vært flink i ukene, så det er vel bare helgene det står på sånn på utskeielsene tenker jeg. Har en tendens til å ha den "nå har jeg bare spist sunt og trent dritbra denne uken, så nå kan helga bare komme!"-tanken, så når den kommer hver uke, blir det litt vel i overkant ja :) Jeg skjerpe meg, jeg lover! Hihi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, jeg har alltid vært flink i ukene, så det er vel bare helgene det står på sånn på utskeielsene tenker jeg. Har en tendens til å ha den "nå har jeg bare spist sunt og trent dritbra denne uken, så nå kan helga bare komme!"-tanken, så når den kommer hver uke, blir det litt vel i overkant ja :) Jeg skjerpe meg, jeg lover! Hihi :)

Det er ofte der feilen ligger, og derfor anbefaler jeg deg virkelig å finne noe du kan kose deg med i ukedagene og/eller i helgen som både er sunt og "kos". Fun light gele, fluff, proteinpannekaker osv.! Jeg hadde ikke klart å lykkes uten noe kos! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 dl fun light gele (f.eks bringebær)

7,5 dl vann

10 plater gelatin (1 pk)

legg gelatinplatene i kaldt vann i 5 min

ta dem opp av vannet og klem ut overflødig vann

smelt gelatinplaten i litt av vannet

når gelatinen er smeltet i vannet, helles resten av væsken i og det hele røres godt sammen.

sett blandingen i kjøleskapet til den er stiv

Jeg pleier å spise det sammen med enten

- skummetmelk, sukrin/flytende natreen og vaniljepulver

eller

- skummetmelk og stevia vanilla creme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fluff

eggeviter

sukrin og/eller flytende natreen

smak: vaniljepulver, kanel, kakao, blåbær, (egentlig det du har lyst på og syntes smaker godt)

- pisk eggehviter helt stive

- tilsett sukrin/flytende natreen og evt en eller annen smak (kanel og sukrin har jeg gjerne på etterpå) og pisk litt til

post-36-14440825005613_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fluff

eggeviter

sukrin og/eller flytende natreen

smak: vaniljepulver, kanel, kakao, blåbær, (egentlig det du har lyst på og syntes smaker godt)

- pisk eggehviter helt stive

- tilsett sukrin/flytende natreen og evt en eller annen smak (kanel og sukrin har jeg gjerne på etterpå) og pisk litt til

[ATTACH=full]2764[/ATTACH]

Åååå, gjett om jeg skal lage det imorgen da! Awesomeness

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har absolutt en god del bra måltider i planen din! .. men det er selvfølgelig rom for en del endringer også;) Juice gir lite metthetsfølelse og bør egentlig droppes, yougurten bør erstattes av skyr, og jeg ville kuttet ut pastaen til fordel for masse grønnsaker. Pannekaker og vafler er like gode i proteinversjonene, og passer hele familien om dere skal skjeie ut eller ha besøk.

ta også en titt på www.dedication.blogg.no og www.kriweb.no for masse inspirerende forslag til måltider :) de hjelper ihvertfall meg! i tillegg så er mitt beste tips tyggis, når man er sugen på noe godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fluff

eggeviter

sukrin og/eller flytende natreen

smak: vaniljepulver, kanel, kakao, blåbær, (egentlig det du har lyst på og syntes smaker godt)

- pisk eggehviter helt stive

- tilsett sukrin/flytende natreen og evt en eller annen smak (kanel og sukrin har jeg gjerne på etterpå) og pisk litt til

[ATTACH=full]2764[/ATTACH]

Funker det å tilsette eple&kanel-proteinpulver, tror du? :)

Og kaster du eggeplommene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har absolutt en god del bra måltider i planen din! .. men det er selvfølgelig rom for en del endringer også;) Juice gir lite metthetsfølelse og bør egentlig droppes, yougurten bør erstattes av skyr, og jeg ville kuttet ut pastaen til fordel for masse grønnsaker. Pannekaker og vafler er like gode i proteinversjonene, og passer hele familien om dere skal skjeie ut eller ha besøk.

ta også en titt på www.dedication.blogg.no og www.kriweb.no for masse inspirerende forslag til måltider :) de hjelper ihvertfall meg! i tillegg så er mitt beste tips tyggis, når man er sugen på noe godt!!

Juicen drikker jeg egentlig bare fordi magen min kan noen ganger reagere dårlig på melk og jeg syns vann kan være kjedelig til brødmat noen ganger, så den er ikke noe trøbbel å kutte ut :) Ellers har jeg lyst til å prøve ut proteinversjoner av pannekaker og vafler, men går meg litt bort i jungelen av proteinpulver og alt sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mye av det som står over her. :thumbsup:

Ser på det du spiser at du bikker over kalorigrensa for effektiv vektnedgang. I tilegg tilfører du kroppen endel mat som ikke er bra for blodsukkeret og når blodsukkeret svinger forbrenner man ingenting, med mindre man trener nok til at kroppen klarer å dra nytte av det, for å si det enkelt.

Jeg ser du spiser endel brød. Spesielt hvitt brød er skikkelig fyfy i slankesammenheng. Det letteste er faktisk å overbevise deg selv om at du rett og slett "ikke spiser sånt" Det er masse tomme, unødvendige kalorier og i tilegg får det blodsukkeret til å skyte i været. Værre enn sukker faktisk. :confused:

Juice har også endel sukker og gir deg ikke noe av fiberet du hadde fått om du f.eks spiste en appelsin.

Et mantra som alltid hjalp meg var "Jeg vil heller spise kalorier enn å drikke de" Kanskje det funker for deg også?

Og sist men ikke minst. Hvis du trenger en kosedag i uka så må det være kun én dag. Og ikke hele dagen, men f.eks. til på kvelden mellom 18 og 19 :D Kjøpe bare én ting du har skikkelig lyst på og nyt den som om det skulle vært den siste i verden. Godsaker smaker som regel bedre og bedre jo mindre man har ;) Uansett... Lykke til!! Jeg har 10 kilo til å skrelle av sjøl så her er det bare å stramme inn :D

Tusen takk! Likte mantraet! Det skal skrives opp og henges på veggen :) Endel av grunnen til at jeg spiser en god del brød er faktisk en teit grunn.. Fordi det bråker mindre i forelesninger enn knekkebrød! Haha :D Spiser så mye på skolen også, nemlig! :p Men jeg skal kutte en del på både brød og godteri. Jeg vet jo at jeg klarer det helt fint, men det bare blir til at jeg spiser endel forde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...