Gå til innhold

Trenger hjelp til kaloriunderskudd


Ceciliebs

Anbefalte innlegg

Kan noen værsåsnill å hjelpe meg med det med kaloriunderskudd? Jeg er 19 år, ca 1.76 høy og veier ca 83 kg. Jeg har alltid vært ganske kraftig og har prøvd mange ganger å gå ned i vekt, men har falt av lasset. Denne gangen er motivasjonen kjempehøy og jeg vet jeg kan klare det.

Problemet mitt er kostholdet. Jeg har alltid spist ganske sunt, men med helgekos fra fredag til søndag. Jeg har trent fem dager i uken i to måneder nå. Jeg trener et 2splitprogram, så treningen er god og variert med hard styrke. Jeg vet altså at det ikke er treningen det er noe galt med.

Med andre ord, jeg har ikke gått ned en dritt på kiloene, men et par cm opp og ned forskjellige steder. Jeg har hørt at cluet med kostholdet er å ha et underskudd på kalorier, så energien tas fra fettlageret.

Spørsmålet mitt er egentlig hvordan jeg skal gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må enkelt å greit spise mindre enn du forbrenner. Du sier selv at du har helgekos, og noe en ofte ser, er at i denne helgekosen, går det ofte MYE med, noe som ødelegger hele underskuddet. Si at du ligger 500 kcal i underskudd pr dag i uka= 5 x 500 = 2500 kcal. MEN så kommer fredag- så spiser du 100 g sjokolade, stor porsjon is, og litt kake=1000 kcal ekstra. Lørdag skjer akkurat det samme, og på søndag er det middag hos farmor med påfølgende kake her og. Som du ser, kan fort de 2500 kcal du hadde opparbeidet deg underskudd på, gå i pluss.

Anbefaler deg å skrive inn hva du spiser på en normal dag (bruk diett, mat på data, my log etc) OG skriv også inn her, så kan noen snille hjelpe deg!

Anbefaler deg også å lese denne:http://fitnessbloggen.no/fleskedynamikkens-laeresetninger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret! I tillegg nå, har jeg prøvd meg på en måned med en lightversjon av godteristopp, for å se om resultatene kom litt mer snikende. Lot megselv bare spise litt popcorn og drakk mindre brus enn vanlig. Allikevel ble det ikke noen større forskjell enn tidligere. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre sånn ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret! I tillegg nå, har jeg prøvd meg på en måned med en lightversjon av godteristopp, for å se om resultatene kom litt mer snikende. Lot megselv bare spise litt popcorn og drakk mindre brus enn vanlig. Allikevel ble det ikke noen større forskjell enn tidligere. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre sånn ellers?

Skriv inn alt du skriver her, så skal vi se om vi kan finne noe løsning. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg vært fryktelig treg med å skrive inn matloggen, men nå er den her! :)

Onsdag

Omelett med to egg, to skiver gulost, to skiver kokt skinke, en skive rugbrød med smør.

2 dl eplejuice

150 g pasta

240 g kyllingfilet

hjemmelaget saus av chili, hvitløk og tomater

Activia med jordbærsmak

To rugbrødskiver med philadelphiaost, kokt skinke, rødløk, agurk og pepper

Klementin

Torsdag

Banan

½ skyr med müsli

Omelett med to egg, to skiver gulost, to skiver kokt skinke. Litt salat , mais og tomat

1 brødskive med kyllingpostei, en brødskive med smør og kylling. Lavkarbobrød.

2 pizzastykker – ristorante mozzarella

1 liten pannekake med sukker

Toast med lavkarbobrød, ost, skinke og smør. 2 dl melk

Klementin

Fredag

Omelett med to egg, to skiver gulost, to skiver kokt skinke. Iskaffe – cappuccino

2 kyllinglår, gresk salat med tomat, rødløk, grønn paprika og fetaost. 5 små skiver lys bagett.

En del pop corn

Ca 4 dl Fanta free

Lørdag

Omelett med to egg, to skiver gulost, to skiver kokt skinke. 4 små skiver lys bagett.

Klementin

Brødskive med kyllingpostei, lavkarbobrød

Pommesfrites – 70 g

Biff – 190 g

Bearnaise

Vaffelplate

Ca 6-7 dl fanta free

Søndag

To speltrundstykker med gulost, kokt skinke og smør.

Poteter – 68g

Kokte gulrøtter – 32 g

Brokkoli – 25 g

Hvit asparges – 45g

Brunsaus – 36 g

2 lefser

1 sjokoladekakestykke

to eplekakestykker

Ca 6 dl fanta free

Mandag

To rugbrødskiver med gulost og smør

To egg og to skiver bacon

2 pølser i brød med ketchup

Klementin

Tirsdag

Omelett med to egg, to skiver kokt skinke og to skiver ost

Klementin

En pizza ristorante speciale

3 dl skummet melk

Var kanskje litt dumt å ha matlogg samtidig som jeg hadde godteristopp og bare tillot meg popcorn, brus. Og kake i bursdag da. Men skal ikke legge skjul på at helgen hadde sett ganske grusom ut om jeg hadde skrevet ned godteri samtidig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg vært fryktelig treg med å skrive inn matloggen, men nå er den her! :)

Onsdag

Omelett med to egg, to skiver gulost, to skiver kokt skinke, en skive rugbrød med smør.

2 dl eplejuice

150 g pasta

240 g kyllingfilet

hjemmelaget saus av chili, hvitløk og tomater

Activia med jordbærsmak

To rugbrødskiver med philadelphiaost, kokt skinke, rødløk, agurk og pepper

Klementin

Torsdag

Banan

½ skyr med müsli

Omelett med to egg, to skiver gulost, to skiver kokt skinke. Litt salat , mais og tomat

1 brødskive med kyllingpostei, en brødskive med smør og kylling. Lavkarbobrød.

2 pizzastykker – ristorante mozzarella

1 liten pannekake med sukker

Toast med lavkarbobrød, ost, skinke og smør. 2 dl melk

Klementin

Fredag

Omelett med to egg, to skiver gulost, to skiver kokt skinke. Iskaffe – cappuccino

2 kyllinglår, gresk salat med tomat, rødløk, grønn paprika og fetaost. 5 små skiver lys bagett.

En del pop corn

Ca 4 dl Fanta free

Lørdag

Omelett med to egg, to skiver gulost, to skiver kokt skinke. 4 små skiver lys bagett.

Klementin

Brødskive med kyllingpostei, lavkarbobrød

Pommesfrites – 70 g

Biff – 190 g

Bearnaise

Vaffelplate

Ca 6-7 dl fanta free

Søndag

To speltrundstykker med gulost, kokt skinke og smør.

Poteter – 68g

Kokte gulrøtter – 32 g

Brokkoli – 25 g

Hvit asparges – 45g

Brunsaus – 36 g

2 lefser

1 sjokoladekakestykke

to eplekakestykker

Ca 6 dl fanta free

Mandag

To rugbrødskiver med gulost og smør

To egg og to skiver bacon

2 pølser i brød med ketchup

Klementin

Tirsdag

Omelett med to egg, to skiver kokt skinke og to skiver ost

Klementin

En pizza ristorante speciale

3 dl skummet melk

Var kanskje litt dumt å ha matlogg samtidig som jeg hadde godteristopp og bare tillot meg popcorn, brus. Og kake i bursdag da. Men skal ikke legge skjul på at helgen hadde sett ganske grusom ut om jeg hadde skrevet ned godteri samtidig

Hadde jeg vært deg hadde jeg kuttet ut brus og juice HELT, samme gjelder de små skivene med lyst brød, og så mye av brødmaten som mulig :) I tillegg hadde jeg laget noe hjemme istedet for ferdigpizzaen, og valgt å bruke så rene produkter som mulig (fileter istedet for lår:)). Jeg skal også ned i vekt, og har "kosedager" selv. Jeg har valgt å ha fredagskveld og lørdag som de dagene. Jeg anbefaler deg å ha en maksgrense for hvor mye snop du kan spise, og å kutte ned på kalorier de dagene (f. eks. kutter jeg ut lefsene når jeg skal ha fajitas, og spiser bare kyllingsalat istedet). :) Ble kanskje litt mye, men bare noen tips! :D Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du logger kostholdet ditt. Det er et godt forslag å bruke diett.no for å få fullstendig kontroll. Lily sitt tips om struktur er også veldig bra. Lag en god plan og hold deg til den! :thumbsup:

Sånn umiddelbart synes jeg du burde få i deg mer fisk og mye mer grønnsaker! Dessuten bør du kutte ferdigmaten til et minimum. Litt sukkerfri brus innimellom går fint, så lenge det ikke trigger deg til å spise mye ufornuftig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye mat som ikke hører hjemme i en diett. F.eks pølser, bearnesaus, pølsebrød, frossenpizza, eplekake, sjokoladekake, vafler (med mindre det var proteinvafler) og pommesfrites.

Hva med fett som du steker kylligen, pølsene og biffen i, er den med i kaloriregnskapet? 10 gram stekefett her og der blir ganske mange kalorier i løpet av en uke. Dersom du logger alt i et program hvor du får se kalorier så er jeg sikker på at du finner ut at underskuddet nok ikke har vært så stort som du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.diett.no er en glimrende plass å logg mat på... gratis og enkelt :D har hjulpet meg VELDIG til å få stålkontroll... før hadde jeg bare 80-90% kontroll... anbefaler deg å ta en titt :) Jeg bruker den selv nå til å skal opp i vekt men samtidig ikke spise for mye...

Meldte meg inn der nå! Herregud, det var jo helt fantastisk! :D takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra at du logger kostholdet ditt. Det er et godt forslag å bruke diett.no for å få fullstendig kontroll. Lily sitt tips om struktur er også veldig bra. Lag en god plan og hold deg til den! :thumbsup:

Sånn umiddelbart synes jeg du burde få i deg mer fisk og mye mer grønnsaker! Dessuten bør du kutte ferdigmaten til et minimum. Litt sukkerfri brus innimellom går fint, så lenge det ikke trigger deg til å spise mye ufornuftig mat.

Det med fisk vet jeg.. Problemet er bare at jeg ikke liker fisk! På et brekningsnivå! Det høres fryktelig barnslig ut, men jeg prøver så godt jeg kan å like det. Jeg spiser hvertfall det lille jeg liker. Og grønnsaker skal jeg hvertfall skjerpe meg på! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye mat som ikke hører hjemme i en diett. F.eks pølser, bearnesaus, pølsebrød, frossenpizza, eplekake, sjokoladekake, vafler (med mindre det var proteinvafler) og pommesfrites.

Hva med fett som du steker kylligen, pølsene og biffen i, er den med i kaloriregnskapet? 10 gram stekefett her og der blir ganske mange kalorier i løpet av en uke. Dersom du logger alt i et program hvor du får se kalorier så er jeg sikker på at du finner ut at underskuddet nok ikke har vært så stort som du tror.

Dette er jo trossalt på ingen måte en diett. Dette er hva jeg skrev til en kostholdsveileder jeg skal til på gymmet.. Så jeg vet veldig godt at dette ikke er noe som er bra for meg. Jeg trenger bare veldig hjelp til hva jeg skal endre, for akkurat nå er jeg ganske i tåka når det kommer til kosthold. Samtidig har jeg en helt familie som må endres sammen med meg :p Det er hvertfall bra at du ikke nevner maten som jeg selv har bestemt, men maten som blir laget av resten av gjengen i huset her. Blir vanskelig å lage en egen middag når resten spiser noe annet.

Så dette er noe jeg skrev da jeg fikk beskjed om å spise akkurat som normalt. Ikke en diett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye mat som ikke hører hjemme i en diett. F.eks pølser, bearnesaus, pølsebrød, frossenpizza, eplekake, sjokoladekake, vafler (med mindre det var proteinvafler) og pommesfrites.

Hva med fett som du steker kylligen, pølsene og biffen i, er den med i kaloriregnskapet? 10 gram stekefett her og der blir ganske mange kalorier i løpet av en uke. Dersom du logger alt i et program hvor du får se kalorier så er jeg sikker på at du finner ut at underskuddet nok ikke har vært så stort som du tror.

Ooog når jeg hører diett, så tenker jeg "slankekosthold" og ikke vanlig kosthold, så det kan være jeg misforstod deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fisk vet jeg.. Problemet er bare at jeg ikke liker fisk! På et brekningsnivå! Det høres fryktelig barnslig ut, men jeg prøver så godt jeg kan å like det. Jeg spiser hvertfall det lille jeg liker. Og grønnsaker skal jeg hvertfall skjerpe meg på! ;)

Så synd at du ikke liker fisk! Da går du glipp av mye helt fantastisk mat. Kanskje du kan prøve deg frem med hjemmelagede fiskekaker eller lakseburgere? Det er ingen vits i å presse i seg mat man ikke liker, men det skader ikke å prøve seg frem;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooog når jeg hører diett, så tenker jeg "slankekosthold" og ikke vanlig kosthold, så det kan være jeg misforstod deg litt.

Diett trenger ikke forbindes med noe negativt, ikke i det hele tatt faktisk :)

Det handler bare om å ha et annet kosthold enn du pleier for en periode, noe du absolutt må hvis du skal ligge 500 kcal i underskudd. Likevel bør du heller se på det som en langsiktig kostholdsendring, fremfor noe kortsiktig. Finn er kosthold du ser for deg at du kan ha 5 år frem i tid, ikke bare noen uker :)

Mitt beste råd er egentlig bare å spise MYE mat som ikke er energitett, altså at det inneholder få kcal. Jeg ligger i underskudd på kcal nå, og spiser meg alltid mett! :) Slik unngår jeg å til slutt sprekke.

Og det du sier om at det er familien din som lager den usunne maten - det er ingen unnskyldning! Lag heller din egen mat, eller be dem om å lage sunnere varianter av måltidene. INGEN tar skade av å spise sunt :)

Lykke til, du klarer dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at du ikke liker fisk! Da går du glipp av mye helt fantastisk mat. Kanskje du kan prøve deg frem med hjemmelagede fiskekaker eller lakseburgere? Det er ingen vits i å presse i seg mat man ikke liker, men det skader ikke å prøve seg frem;)

Det er baare å komme med oppskrifter om du har noen på lur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at du ikke liker fisk! Da går du glipp av mye helt fantastisk mat. Kanskje du kan prøve deg frem med hjemmelagede fiskekaker eller lakseburgere? Det er ingen vits i å presse i seg mat man ikke liker, men det skader ikke å prøve seg frem;)

Lakseburgere er godt! :)

Men om du absolutt ikke liker fisk, så bør du ikke presse det i deg. Finn heller andre sunne alternativer, som å velge kylling fremfor pølse osv., med masse grønnsaker til - og dropp fete sauser osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...