Gå til innhold

Range of motion


sg8

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner det er ugunstig for skuldrene mine å legge stanga på brystet i benk, selv om jeg spenner meg godt opp og varmer opp grundig.

"Jeg synes også det er pussig hvordan så mange styrkeløftere kan trene uhorvelig mange sett og reps i benk 3-6 ganger i uken uten å ha vondt i skuldrene"

Ja, pussig hvorfor ikke alle som trener kunne vært styrkeløftere. Det kan nesten tolkes som at du mener alle kunne vært styrkeløftere hvis de bare hadde trent som en og spist riktig. Hvordan er vinkelen på armene hos en styrkeløfter når stanga ligger på brystet?

Pussig at ikke alle klarer å gå under paralell i bøy uten å krumme ryggen også, fordi det klarer plyo lett uten å ha trent opp mobiliteten.

Alle er ikke like godt disponert eller har like gode forutsetninger for å kunne gjøre det.

Pussig hvordan folk er forskjellige, egentlig. Pussig hvordan noen har lengre armer, lengre bein, kortere overkropp, har for lite mobilitet eller for mye mobilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg allerede skrevet:

Poenget er at forkorting av ROM er det siste man bør gjøre, og ikke være utgangspunktet for alle :)

Når jeg ljører benkpress ned til brystet har jeg fremdeles forkortet ROM.

sålenge su suplerer med øvelser som jobber hele bevegelsesbanen ser jeg ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at ikke alle klarer å gå under paralell i bøy uten å krumme ryggen også, fordi det klarer plyo lett uten å ha trent opp mobiliteten.

.

Nå skal det jo sies at den viktigste treningen man kan gjøre for å øke mobiliteten i knebøy, faktisk er å gjøre knebøy helt ned. Så på en måte har jeg jobbet svært spesifikt med mobiliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Nå skal det jo sies at den viktigste treningen man kan gjøre for å øke mobiliteten i knebøy, faktisk er å gjøre knebøy helt ned. Så på en måte har jeg jobbet svært spesifikt med mobiliteten.

Man bør jo ikke kjøre knebøy helt ned dersom ryggen bøyer seg, da er det vel bedre å kjøre til rett før den bøyer seg, så gjør dette helt til fleksibiliteten kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør jo ikke kjøre knebøy helt ned dersom ryggen bøyer seg, da er det vel bedre å kjøre til rett før den bøyer seg, så gjør dette helt til fleksibiliteten kommer?

Tror nok det ja. Skulle jeg knørt mine knebøy helt ned, hadde Riskhospitalet fått en skikkelig utfordring :) Da er det nok best å jobbe med mobiliteten ved siden av - kjøre dynamisk oppvarming, riktig bevegelighetstrening osv osv. Foam roller også kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...