Gå til innhold

Underernæring og muskelsvinn..


kakemonster

Anbefalte innlegg

Har sikkert lagt denne feil, men jeg vet ikke hvor jeg ellers skal legge den.. :) Er gravid og har hyperemesis, dvs at jeg kaster opp ca 20-30 ganger i døgnet. Er underernært og har vært alvorlig dehydrert (i den grad at jeg lå på sykehuset i 4 dager for å få næring og væske). Nå kaster jeg "bare" opp 4-5 ganger i døgnet, men jeg får fortsatt ikke i meg nok mat. Resultatet er jo såklart at jeg har gått ned i vekt, i tillegg til at jeg ikke har spesielt mye muskelstyrke igjen i kroppen. Får melkesyre i beina av å gå i trappa, klarer ikke å henge opp klær uten å få smerter i skuldrene og melkesyre i armene. Er det noen der ute som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre før kroppen forfaller helt fullstendig? Var relativt greit trent før dette.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hørtes vell ut som ett tema for lege? Eller er det ingenting de kan gjøre med hypermesis?

En ting, hvis det ikke er noe legen kan gjøre utenom å regelmessig legge deg inn er å jo å bøtte på med måltidserstattere og gainere? Er jo eekstremt viktig for kidn, ikke at jeg trenger å fortelle deg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hos legen hele tiden egentlig, men dette er liksom ikke helt hannes felt. Han jobber mest med å holde meg i live egentlig :p Nei, det er ingenting som kan gjøre meg frisk, har prøvd det som finnes av kvalmestillende, men det hjelper ikke. Er 14 uker på vei nå, har spydd i 9. Det skulle egentlig bli bedre etter uke 12, nå sier de uke 16. Mens noen går med det til de føder. Prøver å få i meg proteinbarer, men de er jævlig vonde å kaste opp fordi de er så "harde" om du skjønner? Shake, vann og alt annet tynnflytende kommer opp igjen like fort som det går ned. Får væskebehandling IV to ganger i uka for å ikke bli dehydrert igjen. De mener at barnet får det der skal ha, og at det er bare meg det går utover. Det eneste jeg aldri har kastet opp er is, men næringsinnholdet er jo ikke akkurat til å skryte av :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par eksempler:

Is/milkshake;)

Smoothie, hvis det ikke er juice i den

Yoghurt/syrnet melk

Suppe

Saus

Kakao(men da kan du trenge litt mer kakao i, runder smaken bittelitt)

Grønnsakspuree

Grøt

Potetstappe osv osv..

En enkel og grei versjon er å blande det i sjokoladepulver(helst rema1000, blander seg lettere), og lage sjokolademelk, rett og slett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe:p Lage proteinis? :D

Da mener jeg du skal si te legen "send meg til spesialist ASAP, or fuck u". Er ikke mange prosent som får det der (i følge wiki) så at allmennleger ikke har verdens beste peiling er normalt..

Går kjøttdeig bra å spise?

Hehe, jeg kan prøve meg på den når jeg skal dit i morgen. Nei, det er ikke det. Så når jeg endelig ble hørt og ble lagt inn, så var jeg alvorlig dårlig. Blodtrykk på 80/50 og en puls på 90. Hjertet prøvde å kompansere for blodtrykket bare for å holde meg oppegående. Nyrene hadde sluttet å funke skikkelig. Di to første dagene på sykehuset så fikk jeg til sammen 6 liter væske som gikk rett i kroppen, nyrene klarte ikke å ta unna og jeg sluttet helt å tisse. Da trodde jeg at min siste time var kommet. Men så kom dag 3, og jeg fikk livet tilbake. Tisset hver halvtime og ting normaliserte seg. Har fortsatt lavt blodtrykk, 90/60, men pulsen ligger på 50, så hjertet jobber seg ikke ihjel lenger. Kjøttdeig går bra av og til. Det varierer veldig egentlig. Brød har gådd veldig bra, men idag kastet jeg opp på ganggulvet. Hamburger og pizza og skikkelig feit og tung mat går bra 80% av tiden, men magen min takler det så innmari dårlig så det kommer liksom like fort ut igjen andre veien (sorry for detaljene her altså).. Magesekken har liksom ikke mer kapasitet enn en brødskive eller en halv proteinbar eller en halv burger lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kan prøve meg på den når jeg skal dit i morgen. Nei, det er ikke det. Så når jeg endelig ble hørt og ble lagt inn, så var jeg alvorlig dårlig. Blodtrykk på 80/50 og en puls på 90. Hjertet prøvde å kompansere for blodtrykket bare for å holde meg oppegående. Nyrene hadde sluttet å funke skikkelig. Di to første dagene på sykehuset så fikk jeg til sammen 6 liter væske som gikk rett i kroppen, nyrene klarte ikke å ta unna og jeg sluttet helt å tisse. Da trodde jeg at min siste time var kommet. Men så kom dag 3, og jeg fikk livet tilbake. Tisset hver halvtime og ting normaliserte seg. Har fortsatt lavt blodtrykk, 90/60, men pulsen ligger på 50, så hjertet jobber seg ikke ihjel lenger. Kjøttdeig går bra av og til. Det varierer veldig egentlig. Brød har gådd veldig bra, men idag kastet jeg opp på ganggulvet. Hamburger og pizza og skikkelig feit og tung mat går bra 80% av tiden, men magen min takler det så innmari dårlig så det kommer liksom like fort ut igjen andre veien (sorry for detaljene her altså).. Magesekken har liksom ikke mer kapasitet enn en brødskive eller en halv proteinbar eller en halv burger lenger..

Jeg tåler detaljer:D hehe jeg har alvorlige fordøyelsesproblemer selv, så mat som ikke vil lengre enn magesekken vet jeg mye om:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er en medisinsk tilstand, så blir dette et svar på generell basis. Dette er absolutt noe du burde fått hjelp til fra legen, og er det ikke hans felt så burde du henvises til noen hvis felt det er.

Det positive først - svangerskap med hyperemesis ender svært sjelden med spontanabort, så sjansen for et vellykket svangerskap er stor!

Strategien i behandlingen av hyperemesis går ut på å redusere kvalmen, gjenopprette væskestatus (som følge av oppkast og væsketap) og å gjenopprette ernæringsstatus (få til tilfredsstillende vektøkning mtp barnets helse).

Standardbehandling er sondeernæring, altså ernæring via slange gjennom nesen (alle reiser seg for deg på bussen, kollektivtransport blir en lek!). Dette har vist seg å både kunne redusere kvalmen og å bidra til å få i seg nok væske og næring. Dersom kvalmen er vedvarende, kan sonden flyttes ned i tynntarmen, og man unngår dermed magesekken.

Samtidig oppfordres man til å spise så mye man klarer ved siden av. Unngå fettrik mat, da denne blir liggende lenger i tarmen og øker sjansen for oppkast. Proteinrik mat er det som har vist seg mest effektivt mot kvalme, så karbohydrat- og proteinrik mat bør utgjøre størstedelen av måltidene dine. Tørre kjeks kan fungere bra som energitilførsel, og mange har god effekt av å drikke te.

Elektrolyttstatus bør følges opp ofte med blodprøver, og korrigeres deretter.

Vanligvis håndterer man sondeernæring fint på egenhånd hjemme etter opplæring hos lege. Nedleggelse av sonde og avgjørelser om hva som skal nedi den tas av lege. Oppstart av sondeernæring skal også skje under oppsyn, da det kan medføre noen risiko dersom matinntaket har vært tilstrekkelig lavt over lengre tid i forkant (for de fleste er ikke dette en aktuell problemstilling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er en medisinsk tilstand, så blir dette et svar på generell basis. Dette er absolutt noe du burde fått hjelp til fra legen, og er det ikke hans felt så burde du henvises til noen hvis felt det er.

Det positive først - svangerskap med hyperemesis ender svært sjelden med spontanabort, så sjansen for et vellykket svangerskap er stor!

Strategien i behandlingen av hyperemesis går ut på å redusere kvalmen, gjenopprette væskestatus (som følge av oppkast og væsketap) og å gjenopprette ernæringsstatus (få til tilfredsstillende vektøkning mtp barnets helse).

Standardbehandling er sondeernæring, altså ernæring via slange gjennom nesen (alle reiser seg for deg på bussen, kollektivtransport blir en lek!). Dette har vist seg å både kunne redusere kvalmen og å bidra til å få i seg nok væske og næring. Dersom kvalmen er vedvarende, kan sonden flyttes ned i tynntarmen, og man unngår dermed magesekken.

Samtidig oppfordres man til å spise så mye man klarer ved siden av. Unngå fettrik mat, da denne blir liggende lenger i tarmen og øker sjansen for oppkast. Proteinrik mat er det som har vist seg mest effektivt mot kvalme, så karbohydrat- og proteinrik mat bør utgjøre størstedelen av måltidene dine. Tørre kjeks kan fungere bra som energitilførsel, og mange har god effekt av å drikke te.

Elektrolyttstatus bør følges opp ofte med blodprøver, og korrigeres deretter.

Vanligvis håndterer man sondeernæring fint på egenhånd hjemme etter opplæring hos lege. Nedleggelse av sonde og avgjørelser om hva som skal nedi den tas av lege. Oppstart av sondeernæring skal også skje under oppsyn, da det kan medføre noen risiko dersom matinntaket har vært tilstrekkelig lavt over lengre tid i forkant (for de fleste er ikke dette en aktuell problemstilling).

Takk for svar :) Ingen har nevnt sondeernæring ennå, jeg får bare ringer, glucose og noe vitamingreier IV foreløpig. Tar elektrolytt og ketoseprøver en gang i uka nå. Hadde 4+ på ketoner i jula, men det går bedre nå når jeg får i meg litt mer mat. Har vært på ultralyd flere ganger, og alt ser fint ut med barnet. Selv når jeg var på dødens rand der en stund :p

Men jeg bekymrer meg nok mest for det at jeg nesten ikke har muskelstyrke igjen i kroppen. At trapper og løfting nesten er helt umulig. Jeg får såklart ikke lov til å trene, men kanskje fysioterapi eller lignende kunne hjulpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,vil bare si at jeg har vært gjennom dette i mitt første svangerskap og vet hvor vanskelig det er! Først og fremst har jeg villet hørt om du ikke kunnet få legen til å skrive ut kvalme stikkende,feks phenergan,den funket fint på meg og etter 3 uker var kvalmen og oppkast borte:) Ellers er det aller viktigste væske! Farris har mye elektrolytter som du trenger mye av når dyøu kaster opp så mye,fordi d kan henne noe væsketap og kan faktisk regulere vannbalansen.Det som kan skje da er at kvalmen kan lette:) Ksn skrive litt mer senere i dag om du vil,dette ble bare en kjappis før jeg må dra:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått gode svar her om næring.

I forhold til trappen du blir sliten i/føler melkesyre:

Ta pauser på veien, om det så tar deg en halv time til sammen. Helst sett deg ned i trappetrinnene. Dette gjør at du tilfører oksygen til musklene og da har du fått utnytta melkesyra. Er nok ikke lange pausen som skal til før du kan ta ett par trinn til.

Psykisk: Tenk på deg selv og vær samvittighetsfri for andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...