Gå til innhold

Fordervet muskel i framside lår


Gjest Maline

Anbefalte innlegg

Etter styrketrening igår har jeg idag en "fordervet muskel". Dette gjelder fremsiden av mitt høyre lår. Jeg gjorde "captan chair leg raise" øvelsen, og kjente etter tredje eller fjerde repetesjon at jeg fikk usedvanlig vondt i låret så jeg kuttet ut øvelsen. Hadde med meg erfarne folk som viste meg hvordan jeg skulle gjøre dette riktig så gjorde ikke noen feil ved øvelsen. Jeg er stiv idag - men akkurat denne muskelen er rett og slett vond, og jeg har aldri vært stiv på denne måten før. Jeg klarer ikke å bøye knærne ettersom jeg får smerter i låret. Skulle også ha et barn på fanget mitt idag men måtte løfte han av umiddelbart da jeg fikk vondt. Det kjennes rett og slett ut som at jeg har slått meg og at det er en stor blåveis over hele lårmuskelen (fremsiden altså). Noen som har vært borti lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynlig har du fått deg en strekk, og da høyst sannsynlig i rectus femoris. Fremover nå skal du ta det helt piano et par dager. Etterhvert kan du begynne å tøye LETT på muskelen, du skal hele tiden være innenfor smertegrensen. Deretter starter du først med helt lett styrketrening, før man progredierer til tung eksentrisk styrketrening (som f eks den øvelsen du nå skadet deg på) på sikt. Avhengig av hvor stor skaden din er vil du kunne returnere til full trening etter 2-8 uker.

Har du noe merkbart søkk i låret? Blåfarge (sjekk også lengre ned på låret enn der du har vondt, samt i knehasen)? Uttalt kraftsvikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig har du fått deg en strekk, og da høyst sannsynlig i rectus femoris. Fremover nå skal du ta det helt piano et par dager. Etterhvert kan du begynne å tøye LETT på muskelen, du skal hele tiden være innenfor smertegrensen. Deretter starter du først med helt lett styrketrening, før man progredierer til tung eksentrisk styrketrening (som f eks den øvelsen du nå skadet deg på) på sikt. Avhengig av hvor stor skaden din er vil du kunne returnere til full trening etter 2-8 uker.

Har du noe merkbart søkk i låret? Blåfarge (sjekk også lengre ned på låret enn der du har vondt, samt i knehasen)? Uttalt kraftsvikt?

Tusen takk for svar. Jeg er ikke blå eller noe, man kan langt ifra se at det gjør vondt. Det skal sies at jeg er mye bedre idag, men kjenner det fortsatt litt. Siden jeg nå er så obs på det pleier jeg å strekke foten helt ut når jeg går i trapper, setter meg på huk og lignende, men jeg kan bøye meg litt uten at det gjør veldig vondt. Burde jeg likvel kutte ut helt i noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg er ikke blå eller noe, man kan langt ifra se at det gjør vondt. Det skal sies at jeg er mye bedre idag, men kjenner det fortsatt litt. Siden jeg nå er så obs på det pleier jeg å strekke foten helt ut når jeg går i trapper, setter meg på huk og lignende, men jeg kan bøye meg litt uten at det gjør veldig vondt. Burde jeg likvel kutte ut helt i noen dager?

Det er uansett tydelig at det er noe som er galt, så ta det heller pent enn å spille helt og ødelegge ting mer en du trenger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordervet? Du mener at den har gått i nekrose? Har du fått en abcess utifra hvilket det tyter puss?

Hehe nei, usikker på om ordet fordervet passet, men her jeg kommer fra bruker vi blant annet å si det om muskler som er utrolig stive. "Det kjennes ut som kroppen min er fordervet" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er uansett tydelig at det er noe som er galt, så ta det heller pent enn å spille helt og ødelegge ting mer en du trenger. ;)

Greit, da dropper jeg muligens treninga for denne uka iallefall.. Men har du noen gode øvelser man kan gjøre i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bare noen muskelfibre som har fått litt i overkant juling. Gi det et par dager så er det nok mye bedre :) Om ikke smerten er i ferd med å avta etter 72 timer, ta en tur til legen.

Ja, smerten er jo der ennå, men ikke fullt så ille som det var igår. Men jeg kjenner det jo hele tiden når jeg bøyer meg, og strekker alltid ut foten istedenfor å bøye den siden det er så ubehagelig. Er det noe en doktor evt kan gjøre med dette da, hvis det foreksempel skulle være en strekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i oppstartsfasen av treninga di? Helt normalt med sånne smerter etter tunge økter for nybegynnere eller etter du har startet med en ny øvelse. Mest sannsynelig ingenting å bekymre seg for. Om det ikke gir seg vil nok legen muligens skrive resept på Voltaren eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i oppstartsfasen av treninga di? Helt normalt med sånne smerter etter tunge økter for nybegynnere eller etter du har startet med en ny øvelse. Mest sannsynelig ingenting å bekymre seg for. Om det ikke gir seg vil nok legen muligens skrive resept på Voltaren eller lignende.

Det er IKKE meningen å få akutte smerter og måtte gi seg etter fjerde reppen med smerter påfølgende dag i det ene benet som gjør at man ikke klarer å bøye kneet. Det er alt annet enn normalt. Heller ikke noe poeng å knaske voltaren, lå kroppen få gjøre awesomenessen sin i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre smerten sitter i muskelfestet så ville ikke jeg bekymret meg. Tipper det er noen avrivde muskelfiber med påfølgende blødning i muskelen det er snakk om her. Vil mest sannsynelig begynne å gå over av seg selv innen 72 timer... Sier ikke hun skal knaske voltaren, men på spørsmål om hva legen vil foreta seg, så er det ikke usannsynelig at han vil skrive ut Voltaren.

Vil ikke si det er unormalt å oppleve slike typer "skader" i forbindelse med trening fra tid til annen. Ordner seg nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i startfasen ja. Dette var min første økt med programmet jeg har nettopp har startet med, så det var utrolig kjipt at dette skulle skje. Men burde jeg oppsøke lege eller ikke? Siden dere svarer nokså ulikt... Jeg har rett og slett ikke peiling selv, om det er strekk eller hva det måtte være. (Ole-Mats og gøns)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i startfasen ja. Dette var min første økt med programmet jeg har nettopp har startet med, så det var utrolig kjipt at dette skulle skje. Men burde jeg oppsøke lege eller ikke? Siden dere svarer nokså ulikt... Jeg har rett og slett ikke peiling selv, om det er strekk eller hva det måtte være. (Ole-Mats og gøns)

Ingen grunn i verden til å dra til legen med dette etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avvent et par dager. Dette gir seg nok av seg selv. Mulig du vil oppleve at det blir verre imorgen (dag 2 er som regel verst) men etter det burde smertene avta over et par dager. Du kan godt fortsette å trene overkropp og øvelser som ikke gjør vondt hvis du føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avvent et par dager. Dette gir seg nok av seg selv. Mulig du vil oppleve at det blir verre imorgen (dag 2 er som regel verst) men etter det burde smertene avta over et par dager. Du kan godt fortsette å trene overkropp og øvelser som ikke gjør vondt hvis du føler for det.

Er på dag 2 i dag. Jeg kommer til å vente noen dager, og hvis det ikke gir seg så vet jeg egentlig ikke hva jeg skal gjøre. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...