Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er så mange motstridende råd på fitnessbloggen at jeg bare blir mer forvirret jo mer jeg leser.

Jeg leste denne artikkelen om hvordan få six-pack. Her anbefales det at du spiser mindre og sunnere, samtidig som du får i deg 2g/kg protein. Logisk brist #1: Dette i seg selv er umulig uten kosttilskudd, i og med at du da må spise MASSE som også inneholder fett og karbohydrater. Logisk brist #2: Hvis du har et kaloriunderskudd vil progresjonen i treningen stagnere, og du vil i beste tilfelle få "skinnypack" og ikke sixpack. (Jeg er ingen ekspert men det er dette jeg hører av dere forumbrukere).

Du overtenker....

1. Trening+ masse mat = muskler og masse på kroppen...

2. Trening + mindre calorier enn du forbrenner = mindre fett.

Fortsetter under...

Så man må på en måte velge mellom de to? Såklart får du uansett litt av begge deler, men man må bare bestemme seg for hva man er mest interessert i?

Jeg har tenkt litt mer på dine råd, Carl. Hvis jeg øker 2,5kg per økt øker jeg vektene med over 6 prosent. Det som anbefales er ca 2,5 prosent .. Men det fins jo ikke 50mm vektskiver på 0,5 kg! De fins bare i mindre størrelser.

Nei... Tren bra.. Spis bra og du vil garantert bli fornøyd! Bruk mindre tid her inne på å lure på hva du skal gjøre.. Velg et program, følg det i 12 uker. spis bra! Det vil si "ren" mat.. så lite som mulig halvfabrikat.. Du vil garantert se forandringen.. Dette blir siste innlegget jeg skriver... Tren bra i 12 uker! Lykke til :) Gleder meg til å høre om fremgangen din om 12 uker! :)

SHUT UP AND SQUAT!!!!!!!!!

Vekt: Skive 0,25kg (Produktliste) [Kappi]

Hør med http://www.kappi.no om de kan levere 4x0,5 kg og 2x0,25 kg eleiko konkurranseskiver for styrkeløft til deg.

Watson gym equipment i england sender også micro plates til norge. Jeg har mine derfra.

Du kan for øvrig lage noe selv av kjetting eller noe annet hvis du synes disse mulighetene blir dyre.

• 2 måneder senere...

Det har ikke gått 12 uker helt enda, men jeg trenger noen svar som kan hjelpe meg å øke bedre. Jeg har selvfølgelig trent hver eneste dag i programmet uten unntak! Jeg lister ikke opp økninger før 12 uker er gått, men jeg kan si jeg har økt godt i flere øvelser, og ikke så godt i andre.

Jeg trener fortsatt 5x5-programmet, men er det mulig å dele opp øvelsene sånn at for eksempel onsdagens øvelser (nedtrekk, markløft, skulderpress og knebøy) fordeles utover flere dager, for eksempel skulderpress og markløft på tirsdag, knebøy på onsdag og nedtrekk på torsdag? Det passer meg mye bedre å gjøre det sånn, er det greit?

Og det står i 5x5-artikkelen at man blir "stor og sterk på kortest mulig tid", men samtidig hører jeg overalt, bl.a. på fitnessbloggen, at 8-12 repetisjoner per øvelse er det som gjør deg "stor" mens færre reps trener nervesystemet (styrke).

Men skal dette ha noe å si? Jeg leste et sted på fitnessbloggen at hvis du klarer å løfte en tung vekt en gang klarer du naturligvis mange reps på litt lavere vekt, altså er det det samme om du trener få reps på høy vekt eller mange reps på lavere vekt, siden du blir sterkere i begge uansett. Kan noen gjøre meg litt klokere på dette? Setter pris på alle svar!

Annonse

En reprange på 1-5 vil gjøre muskelen veldig mye sterkere, men også litt større. En reprange på 8-12 vil gjøre muskelen veldig mye større, men også litt sterkere. Ga det mening?

Ikke egentlig, har den forståelsen at styrke følger volum og visa versa, alltid.

Ja, men i forskjellig grad. Med 1-5 reps (og dermed høyere vekt) vil styrken øke proporsjonalt mer enn volum, mens med 8-12 reps (og dermed lavere vekt) vil volum øke proporsjonalt mer enn styrken.

Søk litt opp rundt myofibrillær hypertrofi kontra sarkoplastisk hypertrofi. :)

Ja, for all del. Jeg er ingen forsker, men uavhengig av at én forumdebattant stiller dette spørsmålet så er vel tendensen at bodybuildere stort sett trener i reprangen 8-12 og får de resultatene de får (store muskler men er svakere enn man skulle tro), mens styrkeløftere trener i reprangen 1-5 og får de resultatene de får (litt mindre muskler enn bodybuildere men langt sterkere enn man skulle tro)?

Så kan man selvsagt debattere nøyaktig hva det er som gjør dette, men for nybegynneren som lurer på hvordan han bør trene for å få resultatene han vil er det kanskje ikke enda brennende relevant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...