Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ingen fare å spise proteinpulver. Men du trenger det heller ikke. Hvis foreldrene dine har en oppfatning, og ikke ønsker å endre på den, så bare la det ligge. Det har ingenting å si. Spis vanlig. Det er helt greit.

Så lenge kosthold og hvile er greit nok, så teller trening absolutt mest.

Du må ikke forvente at det er noe magisk over pulver

Hehe, vet at mange tror det er som en slags Magisk trylledrikk eller noe som gir dem sixpack på no time, men bruker jo prot.pulver som et tilskudd til kosten.( slik som det er ment) ... skjønner at det kanskje høres ut som om jeg forventer at pulver skal forvandle fysikken min... Tar det i tillegg til kosten,som jeg mener er ganske bra...( kyllingfilet, brokkoli,tunfisk, havregryn, egg, cottage cheese , kesam, laks+ gr.saker) Kostholdet må jo selvfølgelig være på plass først, men det mener jeg at det er:blush: Det er bare det at når jeg sliter så sykt med å få i meg det jeg trenger så vil det bli så mye greiere når jeg kan få i meg en grei dose protein i et par munfuller.. så har jeg den plassen til overs til kyllingfilet eller noe sånt litt senere;) Vet jo at proteinpulver ikke hjelper en dritt hvis det ikke brukes riktig;)

Annonse

Hehe, vet at mange tror det er som en slags Magisk trylledrikk eller noe som gir dem sixpack på no time, men bruker jo prot.pulver som et tilskudd til kosten.( slik som det er ment) ... skjønner at det kanskje høres ut som om jeg forventer at pulver skal forvandle fysikken min... Tar det i tillegg til kosten,som jeg mener er ganske bra...( kyllingfilet, brokkoli,tunfisk, havregryn, egg, cottage cheese , kesam, laks+ gr.saker) Kostholdet må jo selvfølgelig være på plass først, men det mener jeg at det er:blush: Det er bare det at når jeg sliter så sykt med å få i meg det jeg trenger så vil det bli så mye greiere når jeg kan få i meg en grei dose protein i et par munfuller.. så har jeg den plassen til overs til kyllingfilet eller noe sånt litt senere;) Vet jo at proteinpulver ikke hjelper en dritt hvis det ikke brukes riktig;)

Høres ut som du har skjønt det! Håpløst med guttunger som tror de blir arnold av masse prottis..

Høres ut som du har skjønt det! Håpløst med guttunger som tror de blir arnold av masse prottis..

Så sant,så sant. Nytter jo ikke å stappe i seg piller og alt mulig rart, når man ikke engang har optimalisert kostholdet sitt først.

Det er ingen fare å spise proteinpulver. Men du trenger det heller ikke. Hvis foreldrene dine har en oppfatning, og ikke ønsker å endre på den, så bare la det ligge. Det har ingenting å si. Spis vanlig. Det er helt greit.

Så lenge kosthold og hvile er greit nok, så teller trening absolutt mest.

Nujah.. Er i prinsippet enig, men om en veier 75kg og ønsker å ligge på 2g/kg kroppsvekt må man spise f.eks. 612g tunfisk i vann (avrent) hver dag. Klart, andre ting inneholder proteiner de også, men en halvkilo tunfisk eller kylling hver dag blir kjedelig i lengden. Veldig greit å kunne få en andel av det fra noe så enkelt som en shake, så man slipper å drøvtygge torsk dagen lang. :p

En ting er om man ønsker å ligge på 2xBW en annen er om man trenger det.

Selv med helt vanlig kosthold, vanlige middager(kjøtt middager) eller med litt ekstra er det ikke noe problem å oppnå 150g i løpet av dagen. Trenger da ikke å spise flere bokser med tunfisk..

Nå er sikkert kosten forskjellig hos folk, men hos oss så har vi kjøtt i hver middag. Etter en vanlig middag ligger man vertfall på ca.60-80g protein.

Gah, også var det denne evindelige diskusjonen igjen da. Nei, man trenger det ikke. Hva legger du i trenger? Er nok ikke store mengdene man trenger for å overleve. Spørsmålet er ikke "om man trenger det", men heller hva som er optimalt for målene man har satt seg og jobber hardt for. Var en artikkel her inne som viste til forskning som sa at over 1.8g/kg BW får man ingen økt fordel hva muskelrespons gjelder, men dersom man ønsker å bli sterk er det bedre med 2g/kg BW enn 0.5g.

Er du sikker på du ikke forvirrer mengden protein med mengden kjøtt..? Hadde påstanden din vært at det ikke var noe problem å få i seg 150g kjøtt med et helt vanlig kosthold skulle jeg sagt meg enig, men 150g kjøtt er (avhengig av type) 25-50g protein.

Skal du ha i deg 150g protein om dagen må du spise en av følgende (bare for å gi en feel på matmengde):

• 780g, eller ca to pakker karbonadedeig.
  • 540g, eller ca 5 stykk stekt kyllingfilét.
  • 1250g, eller ca 23 egg
  • 540g brystfilét av kalkun, det mest proteinrike kjøttet jeg finner på næringsinnhold.no

Eventuelt kan du jo spise "bare" én pakke karbonadedeig og supplere med 2,3 liter melk, eller bare helle nedpå de fulle 4,5 literene du trenger for å nå målsettningen din på dager der man ikke rekker å styre med mat.

Eller bare.. du vet.. ta seg en proteinshake som dekker 1/3 av behovet, og spise kjøtt til lunch og middag. ;)

For å starte, mente gram protein ikke kjøtt ..... 150g kjøtt, det er jo bare en liten burger..

800g kjøttdeig er ikke mye mat på en dag.

540g kyllingfilet er ikke mye mat på en dag.

23egg er en del.

Tar du 400g kjøttdeig ( 1 pakke ), presser det sammen til 2 karbonader så spiser du lett en pakke kjøttdeig.

Om så du tar kyllingfilet, tar med 300g til lunsj på jobb og 300g når du kommer hjem, så har du 600g. Det er heller ikke mye.

En pakke salatkjøtt av kylling har ca.40g protein.

100g Ost gulost har 27g. Hver osteskive veier ca.6-10g variere på ostehøvel.

Nakkekottelleter osv. osv.

Lag litt annen mat å innse hvor lett der er....

Ikke alle har behov for 2xBW gram protein, kommer ann på aktivitet osv. Men 1.8xBW på 75 er bare 135.

Drikk 1liter sjokolademelk også om det er så vanskelig.

Du trenger ikke overbevise meg om hvor lett det er å spise kjøtt. Min ungkarsgryte (1 pakke kjøttdeig, 1 pakke grovhakkede tomater, 1 liten boks skivet champignon, 1-2 løk, 1 terning kjøttbuljong) går ned på høykant til middag, enda det er omtrent en kg fór. Er heller ikke noe stort problem å spise en salat med et par kyllingfiléter, et par egg og litt ost til lunch.

Problemet er å tilberede alt sammen. Hver dag. For all overskuelig fremtid. I trådstarters tilfelle, hjemme hos foreldrene. Face it, argumentene dine er ikke usanne og det påstår jeg heller ikke, men du kommer ikke unna at for de aller fleste er det umåtelig praktisk med en kjapp og god shake som gir like mye protein som 300g kjøttdeig eller 1.5-2 kyllingbryst. Det er ikke alle som ønsker å tilberede kilovis med mat til hver dag.

Wait.. hva var diskusjonen om igjen? Nei, ingen trenger 1.8g protein per kg BW noe mer enn noen trenger proteinpulver. Begge deler er dog unektelig svært praktisk om en har som målsettning å øke muskelmasse eller gå ned i fettvekt.

Til trådstarter:

Bra det ordna seg med at du fikk lov.

Men over på noe annet, du sier at du ikke får i deg nok mat. Samtidig som at du sier at du driver med Kardio? Da dropper du kardioen ;) (Om du ikke driver med ski, fotball, etc da)

Til trådstarter:

Bra det ordna seg med at du fikk lov.

Men over på noe annet, du sier at du ikke får i deg nok mat. Samtidig som at du sier at du driver med Kardio? Da dropper du kardioen ;) (Om du ikke driver med ski, fotball, etc da)

Skjønner hva du mener, det virker jo litt selvmotsigende;) , men gjør jo cardioen for å forbrenne mer ( ønsker seff. å gå ned i fett%) + at jeg trener til et løp til våren ... Proteinene er jo da viktig , siden jeg er i underskudd og dermed må prøve å vedlikeholde mest mulig muskler og evt. bygge (y) . I tilegg kjører jeg et ganske karbofattig kosthold ( alt fra 20-30 gram til 100-120).

Annonse

For min del bruker jeg proteinpulver fordi jeg er ofte for lat og har dårlig tid .. de dagene jeg ikke er lat og har tid til overs er det nesten umulig å komme under 200g protein hvis jeg spiser meg mett. Bare melkekonsumet dekker halvparten. Skjønner igrunn ikke hvorfor du trenger det Kristjan ettersom kostholdet ditt er solid, utifra det du sier. 2 liter melk, en boks mager kesam og 2 kyllingfileter så er du over inntaket ditt.

Men bra du fikk overtalt foreldrene dine. Vet selv hvordan det er å være 16år og få si første bøtte :) Lykke til med treningen.

..er det nesten umulig å komme under 200g protein hvis jeg spiser meg mett. Bare melkekonsumet dekker halvparten.

Beklager, men herregud du må være glad i melk (eller dårlig på matematikk)! Om melkekonsumet ditt dekker halvparten av 200g protein må du drikke rett i overkant av 3L melk hver dag. All honnør til deg om du er så sulten og tørst, men for alle andre er det fortsatt mer praktisk å få 50g høyverdige proteiner fra en 0.3L shake enn fra 1.5L melk.

For ikke å snakke om de av oss som har "delt kosthold" med vår bedre halvdel, eller med foreldre. Er ikke alltid like lett å få gjennomslag for at 3 måltider om dagen skal være primært kjøtt, og husfreden er nå engang viktigere enn kyllingfiléten. Da kommer en proteinshake i ny og né godt med, samme hva dere kverulanter skal ha det til. :p

Jeg drikker til vanlig 2-3 liter melk til dagen. Ser ikke noe problem i det. Istedenfor å drikke brus osv.

Er igrunn du som er kverulanten her.

De fleste her har bodd eller bor hjemme og vet hvordan det er.

Ja, nå skal jeg faktisk kverulere litt. Trådstarter er 16 og bor hjemme. Om han hadde følt for å drikke 3 liter melk om dagen ser jeg fortsatt ikke på hvilken planet foreldre hadde gått med på 60kr ekstra per dag i matbudsjettet for noe de i utgangspuktet mener er tull. Dessuten utgjør 3 liter lettmelk ca 1400 kcal og 3 liter helmelk nesten 2000 kcal.

Sier ikke proteinpulver er noe end-all, be-all, men det er forbannet praktisk å ta en shake med jordbær-proteinpulver, en banan og helmelk etter trening fremfor å tvinge 2 kyllingfiléter eller 1.5L melk ned i en motvillig mage. :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...