Gå til innhold

Kosthold og hud


Idina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har litt kviser her og der, har ikke alvorlig akne eller noe, men det kommer stadig nye liksom... og har en del arr fordi jeg pilla på hver og en av dem før... gud som jeg angrer! Men wow, det hørtes bra ut. Vet du hva bivirkningene er? :)

Vanlige bivirkninger er tørr hud, tørre øyne, neseblod en gang i blant fordi nesa blir tørr (vaselin hjelper).

Tror generell praksis hos hudleger er å prøve andre ting først, salver, tetracycliner etc, før de vurderer Roaccutane. Det kommer andre ting inn i bildet som de vurderer også da, som hvis man har dype kviser som forårsaker arr. Da kan det være at man får Roaccutane med en gang. Var ivertfall slik praksis da jeg tok kuren når jeg var 16 år. Er seriøs når jeg sier at jeg nesten ble kurert av medisinen. Fikk ikke kviser på mange år. Nå i en alder av 28 år så kan jeg fortsatt få kviser en sjelden gang, noe som er vanskelig å komme unna uansett, vel om du ikke har perfekte gener.

Arr får man uansett om man er borti og grafser eller lar de være. Mulig risikoen er større hvis man er borti og piller, men jeg har erfart å få arr uansett om jeg lar de være.

Hvis du plages bare litt så er jo den Aberela-kremen mer enn god nok. Trenger ikke Roaccutane da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 12-14 års alderen var jeg svært plaget av utbrudd i ansiktet, men dette avtok med alderen. I dag føler jeg at jeg er utrolig heldig med den huden jeg har. Kroppen er fri for alt som er av flekker osv, og jeg har ganske myk, tjukk&god og... elastisk hud? Herremin, jeg blir nesten fasinert selv hvor myk den er :p

Den er faktisk bedre enn i yngre dager. I ansiktet får jeg små utbrudd iblant (og da selvfølgelig midt i panna e.l), og jeg mener selv dette ofte skjer i sammenheng med perioder hvor jeg stresser mer. Når jeg dro til Thailand og jeg sleit med jetlag, ja, da så det ikke ut.

På hendene derimot, og rundt håndleddet, er jeg så tynn at de tørker ut umiddelbart når det blir kaldt. Bruker jeg håndkrem så bare suger det inn all fuktigheten, og det tar bare noen minutter før de størkner igjen. Har små skorper over hele overflaten på høyrehånda pga sprekker som åpner seg og gror igjen, ser virkelig grusomt ut. Skammer meg virkelig over høyrehånda mi. :dry:

Hvis huden på hendene dine suger til seg all fuktigheten, gi den mer! Layer your skincare like you layer your clothes. Kjør gjerne på med en balm og en hudolje også :)

Ref. Caroline Hirons: Cheat Sheet - Winter Skin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlige bivirkninger er tørr hud, tørre øyne, neseblod en gang i blant fordi nesa blir tørr (vaselin hjelper).

Tror generell praksis hos hudleger er å prøve andre ting først, salver, tetracycliner etc, før de vurderer Roaccutane. Det kommer andre ting inn i bildet som de vurderer også da, som hvis man har dype kviser som forårsaker arr. Da kan det være at man får Roaccutane med en gang. Var ivertfall slik praksis da jeg tok kuren når jeg var 16 år. Er seriøs når jeg sier at jeg nesten ble kurert av medisinen. Fikk ikke kviser på mange år. Nå i en alder av 28 år så kan jeg fortsatt få kviser en sjelden gang, noe som er vanskelig å komme unna uansett, vel om du ikke har perfekte gener.

Arr får man uansett om man er borti og grafser eller lar de være. Mulig risikoen er større hvis man er borti og piller, men jeg har erfart å få arr uansett om jeg lar de være.

Hvis du plages bare litt så er jo den Aberela-kremen mer enn god nok. Trenger ikke Roaccutane da. :)

Ok, tusen takk! Skal sjekke dette opp videre (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...