Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har siden August gjennomgått en total livstilsforandring med hensyn til mat, trening osv. I motsetning til de fleste andre her sikkert, er det sykkel jeg satser på, men har likevel hatt to tunge styrkeøkter i uken, og har fått en del muskler til tross for 10-18 timer med sykling i uken. (I forhold til utgangspunktet:-))

Jeg har gått ned cirka 11 kilo siden August og veier nå rundt 62 kg fordelt på 168 cm. Fettprosenten er nå målt til 18,7% og har klart og beholde rundt 28 kilo med muskler, noe som egentlig er ganske bra føler jeg.

Alt dette er jeg rimelig godt fornøyd med, men problemet nå er at magefettet fremdeles er ganske fremtredende. Det virker som nesten alle gjenværende fettceller har samlet seg der. Vektmålet er 58 kg og en minimum fettprosent på 14 %, tør ikke gå noe lavere enn det.

Utfordringen er da at mesteparten av de resterende fire kiloene bør forsvinne fra magen og hoftene dersom jeg ikke skal se helt uproposjonert ut. Selv om denne vektnedgangen ikke først og fremst er motivert av forfengelighet, men heller å komme raskest opp bratte bakker, har jeg ikke særlig lyst til å se ut som en tynn gutt med ølmage. Derfor har jeg følgende spørsmål:

1. Kan man ha stor mage med en fettprosent på 14? (Har ingen erfaring da jeg sannsynligvis aldri har vært under 22% noe gang før)

2. Dersom ja, er det noen spesiell mat eller trening som kan påvirke magefettet (sikkert ikke, men må jo spørre likevel) Jeg er selvsagt nødt til å få i meg nok karbohydrater med flere utholdenhetsøkter om dagen:-)

Jeg hadde blitt kjempeglad dersom noen hadde kommet med råd, eventuelt egne erfaringer

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16629-magefett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fett du snakker om, og ikke bare oppblåsthet f.eks? kan være at du reagerer på noe så enkelt som melk f.eks.

Får du i deg nok fiber?

Jeg ville ha fortsatt med mer styrketrening og eventuelt kuttet litt kalorier for å gå ned det lille ekstra. Eventuelt prøvd meg på PMSF, om dette passer med syklingen. Har du et godt styrkeprogram å følge?

Gratulerer med vektnedgangen så langt :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16629-magefett/#findComment-636796
Del på andre sider

Hva legger du i "ganske fremtredende"? Magefettet er somregel det siste som forsvinner. Eg har ligget på 13% i fett, hadde stram mage, men var ikke snakk om magemuskler. Å ligge på 14% er ganske lavt, men utrolig spennden å prøve ut, men "trivselsfaktoren" ligger nok litt høyere, det har eg personlig erfart:)

Gratulerer med vektnedgangen, utrolig bra innsats! Stå på videre!:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16629-magefett/#findComment-636855
Del på andre sider

Veldig bra vektnedgang du har hatt!

Hvordan fettet lagres på kroppen og hvordan ulike deler av kroppen vil se ut på forskjellige mennesker som har samme fettprosent er svært individuelt. Noen lagrer mer fett på rumpe og hofter, andre lagrer på magen eller andre steder på overkroppen.

Det finnes dessverre ingen metode du kan bruke for å påvirke hvor kroppen henter fett fra. Men hvis det er slik at magefettet stort sett er det som er igjen, så har ikke kroppen noe annet valg enn å bruke disse reservene hvis du ligger i kaloriunderskudd. Jeg tror sjansen er svært liten for at du vil ha magefett av betydning med en fettprosent på 14, som er veldig lavt for en jente.

Jeg tror dessverre ikke PSMF er noen god idé for en person som driver med utholdenhetsidrett slik du gjør, ettersom karbohydrater mer eller mindre er nødvendig hvis du trener flere utholdenhetsøkter om dagen pga. hurtig oppfylling av glykogenlagre. Det burde imidlertid ikke være noen kjempeutfordring å skape et kaloriunderskudd med en såpass høy treningsmengde, samtidig som du spiser bra med mat. Du har allerede lav fettprosent og burde ta dette sakte og rolig. Jeg foreslår et underskudd på kanskje 300-350 kalorier om dagen i første omgang, noe som i utgangspunktet burde ta av 1 kilo i løpet av hver tredje uke.

Jeg tror du har rett når du sier at å kutte karbohydratene ikke er noen god løsning for deg som har høy treningsmengde, så jeg ville heller fokusert på et høyt protein- og karbinntak og heller kutte kalorier i form av fett. Det vil forhåpentligvis legge til rette for gode prestasjoner på trening og at du beholder mest mulig muskelmasse.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16629-magefett/#findComment-636860
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål; jeg ble fortalt av en svært anerkjent kroppsbygger at å kutte ut alt med laktose hjelper å fjerne fett rundt mage, innerside lår og overarmer? Visstnok har det noe med østrogenivået å gjøre. Økt østrogen ---> mer vannansamling i kroppen, og da spesielt på disse områdene. Kan dette hjelpe? (har fortsatt "for mye fett" på kroppen til å kunne teste det ut selv).

Eller er jeg helt bak mål?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16629-magefett/#findComment-636917
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål; jeg ble fortalt av en svært anerkjent kroppsbygger at å kutte ut alt med laktose hjelper å fjerne fett rundt mage, innerside lår og overarmer? Visstnok har det noe med østrogenivået å gjøre. Økt østrogen ---> mer vannansamling i kroppen, og da spesielt på disse områdene. Kan dette hjelpe? (har fortsatt "for mye fett" på kroppen til å kunne teste det ut selv).

Eller er jeg helt bak mål?

Eg er laktoseintolerant, og at ¨fjerne laktose skal være med å fjerne fett på de plassene du nevnte er bullshitt i mine øyne :p

De nevnte plassene er typiske plasser der jenter vil ha mindre fett så kan jo hende han nevnte det som en spøk?? men at noen tok det seriøst?:p

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16629-magefett/#findComment-636946
Del på andre sider

Annonse

Det er fett du snakker om, og ikke bare oppblåsthet f.eks? kan være at du reagerer på noe så enkelt som melk f.eks.

Får du i deg nok fiber?

Jeg ville ha fortsatt med mer styrketrening og eventuelt kuttet litt kalorier for å gå ned det lille ekstra. Eventuelt prøvd meg på PMSF, om dette passer med syklingen. Har du et godt styrkeprogram å følge?

Gratulerer med vektnedgangen så langt :)

Hei

Takk for svar:-) Ja jeg er er helt sikker på at det er fett og ikke oppblåsthet. Det er ikke vektnedgangen i seg selv som er problemet, det tror jeg nok jeg skal klare helt fint. Er bsre redd for at det resterende fettet skal forsvinne fra alle andre steder enn magen:)

Tror styrkeprogrammet er bra, selv om det selvsagt er tilpasset sykling og ikke er så balansert som det ville vært dersom hovedfokuset ville vært en fin kropp. Kjører knebøy,markløft, beinpress, benkpress, dips, planke i slynke og legcurl.

Hatet styrketrening i begynnelsen, men synes det er gøy nå, siden det er relativt lett og få fremgang.

PMSF er nok ikke så aktuelt da jeg ofte har to økter utholdenhet om dagen.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16629-magefett/#findComment-637078
Del på andre sider

Veldig bra vektnedgang du har hatt!

Hvordan fettet lagres på kroppen og hvordan ulike deler av kroppen vil se ut på forskjellige mennesker som har samme fettprosent er svært individuelt. Noen lagrer mer fett på rumpe og hofter, andre lagrer på magen eller andre steder på overkroppen.

Det finnes dessverre ingen metode du kan bruke for å påvirke hvor kroppen henter fett fra. Men hvis det er slik at magefettet stort sett er det som er igjen, så har ikke kroppen noe annet valg enn å bruke disse reservene hvis du ligger i kaloriunderskudd. Jeg tror sjansen er svært liten for at du vil ha magefett av betydning med en fettprosent på 14, som er veldig lavt for en jente.

Jeg tror dessverre ikke PSMF er noen god idé for en person som driver med utholdenhetsidrett slik du gjør, ettersom karbohydrater mer eller mindre er nødvendig hvis du trener flere utholdenhetsøkter om dagen pga. hurtig oppfylling av glykogenlagre. Det burde imidlertid ikke være noen kjempeutfordring å skape et kaloriunderskudd med en såpass høy treningsmengde, samtidig som du spiser bra med mat. Du har allerede lav fettprosent og burde ta dette sakte og rolig. Jeg foreslår et underskudd på kanskje 300-350 kalorier om dagen i første omgang, noe som i utgangspunktet burde ta av 1 kilo i løpet av hver tredje uke.

Jeg tror du har rett når du sier at å kutte karbohydratene ikke er noen god løsning for deg som har høy treningsmengde, så jeg ville heller fokusert på et høyt protein- og karbinntak og heller kutte kalorier i form av fett. Det vil forhåpentligvis legge til rette for gode prestasjoner på trening og at du beholder mest mulig muskelmasse.

Hei,

Tusen takk for seriøst svar:) Det er nok stort sett magefett som er igjen ja, det er det som er så kjipt. Ser trent ut bakfra og forfra men fra siden....

Da får jeg rett og slett bare satse på at de siste kiloene forsvinner fra magen og ikke andre steder. Takk for tips om å gå ned sakte, jeg er en utålmodig person som helst vil bli ferdig med ting raskt, men antar at det kan ødelegge for formen dersom jeg går ned for fort:-) Jeg har vært veldig disiplinert til nå, og tror at jeg fint klarer å gå ned de siste 4 kiloene også. Men det er viktig for meg at jeg ikke mister mer enn et par hundre gram muskelmasse til. (selv om mange syklister er uenige i akkurat det) Jeg får vel bare ha tålmodighet og se hva som skjer.

Prøver å få i meg cirka 1,5-2 gram protein per kroppsvekt per dag + nok karbohydrater til å opprettholde glykogenlagrene. Er ikke alltid like flink sikkert, så skal prøve å bli mer fokusert på å bytte ut fett med proteiner (her kan jeg nok synde en del)

Svaret ditt var veldig oppmuntrende:-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16629-magefett/#findComment-637093
Del på andre sider

Rundt omkring i kroppen har man reseptorer på fettcellene og cellene rundt de. Når kroppen trenger energi men mangler karbohydrater så henter den ofte det fra fett. Et spesielt signalstoff kan f.eks sette seg på reseptorer i låret (eks) og få fettsyrene du har der til å løsne seg og bli brukt som energi til kroppen. Det finnes et signalstoff som frigjør fett og ett som tar vare på fettet, disse går til sine egne spesielle reseptorer.

Rundt magen derimot er det derimot langt færre reseptorer av den typen som frigjør fett og heller mye mer av reseptorer til de signalstoffene som vil at vi beholder fettet. Det betyr at når det svirrer signalstoffer rundt i kroppen som er på utkikk etter å få frigjort energi til kroppen når du trener eller er i kaloriunderskudd, så kan dette signalstoffet stort sett bare sette seg på andre steder enn rundt magen da det ikke finner mange reseptorer det passer i der.

Dette har vi arvet gjennom evolusjonen. Kroppen er svært gjerrig på fettet rundt magen/brystet da det er stedet der du finner alle vitale organer. Så det er rett og slett en forsvarsmekanisme vi mennesker har. Derfor er magefettet så utrolig vanskelig å bli kvitt

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16629-magefett/#findComment-637586
Del på andre sider

hei folkens!

Jeg er en gutt på 18år, som prøver å bygge muskler samtidig som å forbrenne fett og få sixpack.

Jeg vet at mange har sagt at det er umulig, men noen sier også det er mulig!

Har selv trent styrketrening i over ett år nå, og har gått opp 12 kg, og er storfornøyd, men jeg ønsker meg six pack!

Er det sånn at man må løpe ekstremt mye for å få frem sixpacken? men da er det jo en negativt virkning på musklene!

Jeg trenger hjelp med:

- Hvordan få frem sixpacken

- de beste øvelsene

- kosthold

Kommer til å bli så utrolig takknemlig om det funker!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16629-magefett/#findComment-638582
Del på andre sider

hei folkens!

Jeg er en gutt på 18år, som prøver å bygge muskler samtidig som å forbrenne fett og få sixpack.

Jeg vet at mange har sagt at det er umulig, men noen sier også det er mulig!

Har selv trent styrketrening i over ett år nå, og har gått opp 12 kg, og er storfornøyd, men jeg ønsker meg six pack!

Er det sånn at man må løpe ekstremt mye for å få frem sixpacken? men da er det jo en negativt virkning på musklene!

Jeg trenger hjelp med:

- Hvordan få frem sixpacken

- de beste øvelsene

- kosthold

Kommer til å bli så utrolig takknemlig om det funker!

Du trenger ikke løpe ekstremt mye, trenger ikke løpe i det hele tatt! Gjør som en fitnessutøver eller bb, gå tur før frokost, 40-60min, ligg i kaloriunderskudd og forsett med styrke treningen. Regner med du har trent litt mage siden du har trent i et år? Husk at magemusklene er som andre muskler, du må øke vektene når du trener mage og;)

eksempel til øvelser kan være:

- Beinhev i chinsstang

- Situps i omvendt skråbenk m/vekt

- Situps med twist m/vekt.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16629-magefett/#findComment-638682
Del på andre sider

Veldig enig i det som er nevnt tidligere opp her, med at du bør holde deg til et lite underskudd, være tålmodig og ta de siste kiloene sakte av :) Da kan de forsvinne uten å forringe prestasjonene dine. Det eneste jeg vil du skal huske på er at særlig som jente bør du ikke kutte altfor mye fett fra kosten, prøv å få i deg ca 1 g/kg kroppsvekt med fett om dagen, 2 g/kg kroppsvekt med protein, og resten med karbs :) Så er du snill mot hormonene dine også :D

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16629-magefett/#findComment-638683
Del på andre sider

Annonse

hei igjen!

er det noen her med sixpack som kan fortelle, hvordan de fikk dette?

hva dere gjorde for å få vekk det nederste laget med fett på magen osv.

Generelt hva gjorde dere?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med treningen, enten om jeg skal forbrenne fett eller bygge muskler. Men er det mulig å bygge muskler og forbenne fett samtidig?

Er det lurt å gå løpe rolig før frokost?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16629-magefett/#findComment-639180
Del på andre sider

Bapiecian : om du skal ned i fettprosent eller ikke kommer helt an på hvor mye fettprosent du har nå. Vekt og høyde? bilde?

Fint mulig å gå ned i vekt og bygge muskler samtidig, selv om det ofte kan være litt tyngre. Du sier du har gått ned en del og er fornøyd, så kanskje bare (om nødvendig) gå ned de siste 2-3 kiloene som mangler mens du vedlikeholder de musklene du har nå, så bygge mer etter det? Her må du egentlig bare finne ut hva som passer deg akkurat nå.

Når du løper/går på dagen spiller ikke så stor rolle, ville ha tatt det da du føler du har best energi for det å få mest ut av økten i stedet. For noen er det beste å trene før frokost og tidlig, for andre fungerer det bedre å ta dette etter frokost eller senere på dagen.

Mye av det du lurer på avhenger litt av kroppen din, hva den/du foretrekker og hvordan du nå ser ut :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16629-magefett/#findComment-639190
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...