Gå til innhold

Stronglifts 5x5 program - Bra? Og kan jeg legge litt til?


Whitefox

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på andre uke med dette programmet 5x5 fra Stronglifts, hentet herfra:

StrongLifts 5x5: Ultimate Strength & Muscle Building Program StrongLifts

Spørsmålet er vel... Er det et bra program? Noe å satse på? Jeg føler at 3 øvelser per gang kan føles litt for lite, jeg vil så gjerne å trene mye mer enn det.

StrongLifts 5×5 Workout A

Squat 5×5

Bench Press 5×5

Barbell Rows 5×5

StrongLifts 5×5 Workout B

Squat 5×5

Overhead Press 5×5

Deadlift 1×5

Jeg lurer på om jeg kan trene litt ekstra? F.eks chinup, jeg vil så gjerne forbedre meg selv i dette området. Per idag kan jeg kun 3ganger per gang, målet mitt er å klare 10. Opplegget har jeg klart, men spørsmålet er om det kan kombineres med 5x5? Hva med planke?

Jeg er forresten 24år, 176cm i høyde og veier rundt 78kg. Veide 73kg da jeg begynte med styrketrening for halvt år siden. Hadde et annet program før jula, men har lyst til å prøve noe nytt og kom over dette programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med kardio? Bør det unngås?

Jeg trener 5x5 i hver mandag, onsdag og fredag. Tenker å trene kardio i tirsdag og torsdag, men har hørt at det bør unngås når man trener styrketrening. Det er mange myter der ute at jeg ikke vet hva som er sant.

Takk forresten for svaret ditt, Frk. Sondre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt er... bli bedre i fysisk og få selvtillit med min egen kropp. Jeg ser jo egentlig bra ut og relativt slank, men jeg føler meg litt dvask nå siden jeg var fysisk bedre trent for noen år siden da jeg drev med fotball i minst 5 ganger i uka.

I oppsummering ønsker jeg å kvitte meg med litt fett bort fra magen, pumper opp brystet og armene. Etterhvert vil jeg kanskje sikte mot litt mer fornuftige mål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan finner jeg det ut med kalorioverskudd? Jeg har så vidt kommet en stykke med bredere forståelse at core trening er tingen, men kosthold har jeg ikke kommet til :p Det er et område som jeg vil gjerne lære meg om, men vet ikke hvor jeg kan lese om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du progresjonen i 5x5 som det er tenkt, vil du oppdage at det er nok øvelser og at du trenger hviledagene. Jeg syntes også det var lett, men etter 3-4 uker vil du merke hvor hardt det er.

Et veldig bra programm som gir gode styrkeøkninger.

Jeg kjører Bill Starr sitt intermediate-programm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene deres. Og Burny_, det er så mye å få seg med og dog ikke alltid lett å vite kosthold jeg skal sette opp for en dag. Men det kommer jeg tilbake til når jeg har lest nok :)

Sistemann, takk. Det spurte jeg omtrent det samme i første innlegg om jeg kunne legge til f.eks. chinups og planke. Kan se at det er mye samme i artikkelen, det har gitt meg en enda bredere forståelse om hvordan oppsett kan se ut. Nyttig artikkel, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svarene deres. Og Burny_, det er så mye å få seg med og dog ikke alltid lett å vite kosthold jeg skal sette opp for en dag. Men det kommer jeg tilbake til når jeg har lest nok :)

Sistemann, takk. Det spurte jeg omtrent det samme i første innlegg om jeg kunne legge til f.eks. chinups og planke. Kan se at det er mye samme i artikkelen, det har gitt meg en enda bredere forståelse om hvordan oppsett kan se ut. Nyttig artikkel, takk :)

Bruker denne jeg:

5x5 - For styrke og muskelmasse - Fitnessbloggen

Her er chins med på onsdagen. Jeg legger også til dips på fredagen pluss noen mageøvelser (crunch eller leg raise) noen av dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...