Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid slitt litt med søvn, men da alltid med innsovninga. Det kan jeg leve greit med, sånn er det bare.

Men - nå, etter at jeg har begynt på diett (dag 12 med PSMF), så har det balla på seg. Jeg kan fortsatt ha litt vansker med å få sove, men nå våkner jeg grytidlig i tillegg. Ofte mellom fire og halv seks. Og får ikke sove igjen...

Jeg kommer ikke til å slutte dietten av den grunn, jeg er finally skikkelig i gang med vektnedgang og det er digg! Men jeg skulle gjerne fått sovet litt til, for jeg blir så trøtt utover dagen.

Har noen tips som kan hjelpe med å ha Jon Blund på besøk litt lenger på natta?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16438-f%C3%A5r-ikke-sovenoen-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri gått på PSMF, men merket selv god forskjell på søvnen da jeg gikk fra å spise "vanlig" til å passe på å få i meg godt meg karbohydrater rett før jeg legger meg (~1 time i forkant), ihht. biorytmedietten. Synes også det er viktig å holde seg unna stressende aktiviteter i forkant (CoD funker dårlig f.eks), samt sterke skjermer. Liker godt å trene relativt sent også, slik at det blir trening -> dusj -> kveldsmat med masse carbs -> senga. Hva søvnkvalitet angår synes jeg ZMA hjelper - dette kan naturligvis være placebo - men det hjelper ikke på å bli trøtt i utgangspunktet.

Har aldri gått på PSMF, men merket selv god forskjell på søvnen da jeg gikk fra å spise "vanlig" til å passe på å få i meg godt meg karbohydrater rett før jeg legger meg (~1 time i forkant), ihht. biorytmedietten.

Jeg tror nok muligens det kan ha sammenheng med at det er lite inntak av karbs på PSMF, men jeg vet ikke. Kan kanskje spare litt karbs til kvelden, er verdt et forsøk. Ligger ellers unna alt av te, kaffe, data/mobil/tv (skjermer) osv. siste timen før jeg køyer. ZMA har jeg hørt om, ja, godt forslag - det skal jeg prøve! :) Så får jeg i meg magnesium også, det hadde jeg helt glemt oppi ekstasen over å endelig klare å følge et diettprogram :)

Annonse

Har erfaring med søvnproblemer ved hard diett selv. Det jeg opplevde var at det ble utrolig mye lettere å sovne når jeg spiste carbs før leggetid. Merket noe forskjell fra 1000 til 1200 kcal (ca +50g carbs), men enorm forskjell fra 1200 til 1400 kcal. Med 100g carbs ble det ikke lenger PSMF, men hvis jeg kan velge mellom å bruke noen dager lenger på dietten eller bruke timesvis på å sovne hver eneste dag er valget lett for min del :)

Hvis du har problemer med innsovingen, så er det først og fremst lurt å ikke gå å legge seg før man er trøtt. Jeg husker jeg gikk å la meg bare fordi klokka var så og så mye, jeg kjente ikke etter om jeg var trøtt eller ikke. Så ser jeg du har fått mange gode tips over her. Hvis du først legger deg og ikke får sove etter 15 min, stå opp og gjør noe annet til du blir trøtt. På den måten forbinder kroppen og psyken din senga med å SOVE, ikke å IKKE få sove. Det er faktisk en forskjell på, og kan fungere. Andre ting kan jo være ting du tenker på, så prøv å ikke ta med deg alle ting du tenker på i senga. Det gjør det ikke noe bedre. En ide kan være å loggføre sovingen din er periode; når du la deg, når du slo av lyset, hvor lang tid det tok fra du slo av lyset til du sovnet, hvor mange ganger du evt våknet i løpet av natta og hvor lenge dette var, når du våknet og når du stod opp. Har hjulpet for meg hvertfall, så kan jo være det funker for deg også :) Prøv det i en 2 ukers tid, så får du fort en oversikt over hvordan du sover. Hvis du for eks finner ut at du går å legger deg kl 11, men ikke får sove før 1, ja, da skal du ikke legge deg før 1. Så hvis du da må stå opp eksempelvis kl 6, da får du bare 5 timer med søvn. Dette gjøres da over en periode det også, og etterhvert kommer du til å bli trøtt, det blir lettere å sovne inn, og du kommer til å få en mer stabil soverytme, forutsatt at du legger deg og står opp til samme tid, UANSETT om det er helg eller hverdag. Det er veldig viktig :) Håper du kan ta med deg noen av rådene mine, jeg vet det har fungert for mange :)

Det er så nice at mange har gode råd og tips, kanskje flere enn meg kan ha nytte av de :)

Det skal sies for egen del at jeg har i flere år hatt et bevisst forhold til dette, og er avhengig av god søvnhygiene generelt.

Jeg har ført loggbok tidligere, og har for så vidt funnet min måte å takle problemer med innsovning på. Det er mye av det du sier LeanMachine. Og jeg er ikke veldig aktiv 1 time før jeg skal legge meg, holder meg borte fra skjermer osv. Når det gjelder melatoninproduksjonen min får jeg heldigvis hjelp - jeg tar melatonintabletter jeg har fått av legen min nå i mørketida (bor i nord-norge). Så innsovninga - den får jeg bare leve med at i perioder er litt vrang.

Oppvåkninga tidligtidligtidlig derimot - bah! Jeg er altså så innihampen trøtt, og får likevel ikke sove. Prøvd å stå opp også, men er jo helt koko da. Men - nå skal jeg teste ut:

1) spare litt karbs til kvelden (det hjelper i grunnen kanskje mest på innsovning)

2) få i meg magnesium (som kanskje hjelper på søvnkvaliteteten utover natta).

Og har flere tips - kjør på! :D

Kjøp melatonin=) Får det kun hos lege i norge men bestill fra utlandet så får du det. Er også GENIALT hvis man reiser og opplever jetlag. Er ikke sovemedisin ellernoe. Er det hjernen skiller ut når det er tid for kveld, setter søvnmodusgreiene i gang.

Kutt ut tv og pc rett før sovetid, ha dempa belysning. Til PC får du program (FLUX-google it, gratis) som styrer skjermens farger og lys for å følge med sol oppgang og nedgang.

Samt å stresse og tenke på det hjelper tvert imot.

Annonse

Jeg drikker en te av Pukka som heter "nighttime". Skal visstnok inneholde ingerdienser som får kroppen til å slappe av, og dermed kan hjelpe på søvnen. Kan godt hende dette er placebo, men teen smaker godt og jeg syns det hjelper ;) du får kjøpt Pukka teen på helsekost/Vita. Ligger på rundt 60 kroner tror jeg. Kan være verdt et forsøk :)

Jeg drikker en te av Pukka som heter "nighttime". Skal visstnok inneholde ingerdienser som får kroppen til å slappe av, og dermed kan hjelpe på søvnen. Kan godt hende dette er placebo, men teen smaker godt og jeg syns det hjelper ;) du får kjøpt Pukka teen på helsekost/Vita. Ligger på rundt 60 kroner tror jeg. Kan være verdt et forsøk :)

Er det ikke koffein i te?

Sliter også med å sove, og har gjort det hele livet. I det siste har jeg tatt melatonin+atarax en time før jeg legger meg, kanskje dette kunne hjulpet deg. For meg hjelper det kanskje hver femte gang jeg gjør det, så jeg sliter mildt sagt fremdeles med søvn, men jeg vet mange andre som har blitt hjulpet av denne kombinasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...