Gå til innhold

- Mer D-vitamin i kosttilskudd


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synd det bare snakkes om dobling, det synes jeg er for lite siden grensen i dag er så altfor lav. I EU er grensen 10.000 IU (10 mg er 400 IU) Da kan teoretisk en lett person få for mye, men dagsdoser under 5000 IU kan de fleste voksne ta uten å komme over normalverdiene. Til sammenlikning tilsvarer 30 minutt i sola 10000 IU (kroppen regulerer imidlertid opptaket fra soling på annen måte enn fra tilskudd, så det er ikke mulig å få overdose av d-vitamin fra soling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tusen IU om dagen er nok minimum, i allefall for oss nordboere som ikke produserer noe vitamin D selv i måneder med "r" i navnet.

Vitamin D Council > About vitamin D > How to get your vitamin D > Vitamin D supplementation

Giftigheten til vitamin D er heller ikke noe å henge seg opp i.

Fra Vitamin D Council > About vitamin D > What is vitamin D? > Vitamin D Toxicity

Published cases of toxicity, for which serum levels and dose are known, all involve intake of ≥ 40000 IU (1000 mcg) per day. 1 Two different cases

involved intake of over 2,000,000 IU per day - both men survived.

Skriver dette med forbehold om at Vitamin D Council er en noenlunde pålitelig kilde til informasjon. De er en non-profit organisasjon, og cholecalciferol er så billig å produsere at det virker troverdig at det ikke er noen store penger involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilden til Plastbox er ganske så god :)

Det er mulig å oppnå toksiske verdier av vitamin D, men det er enormt vanskelig å få det til! D-vitamin fungerer slik at den aktive formen fraktes inn i cellekjernen der det binder til DNA, slik at det er med å regulere hvilke gener som uttrykkes og dermed hvilke proteiner som produseres (som igjen har en funksjon osv). De toksiske effektene er først og fremst forbundet med overekspresjon av disse genene.

Men tingen er at for at D-vitamin skal komme til den aktive formen så må den gjennom to omdanninger. Først i leveren og så i nyrene. Disse omdanningene er nøye regulert av hormoner, og styres blant annet av kalsiumbalansen. Spiser vi alt for lite kalsium, så vil hormonene gi signaler om å danne mer aktivt d-vitamin, og dersom man ikke tilfører kalsium så kan dette potensielt bli en ganske ond sirkel.

Men D-vitamin alene, i et ellers tilstrekkelig kosthold, er ikke noe folk trenger å bekymre seg så mye for med mindre inntaket av tilskudd overskrider det som finnes av fornuft. 2-5000 IU et par ganger i uken vil ikke være noe problem for folk flest, selv om det sannsynligvis ikke er nødvendig med så store mengder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men D-vitamin alene, i et ellers tilstrekkelig kosthold, er ikke noe folk trenger å bekymre seg så mye for med mindre inntaket av tilskudd overskrider det som finnes av fornuft. 2-5000 IU et par ganger i uken vil ikke være noe problem for folk flest, selv om det sannsynligvis ikke er nødvendig med så store mengder heller.

Hva tenker du rundt det helt sikkert alt for enkle argumentet at huden produserer 20.000 IU vitamin D på 20 minutter i sola, og at vi ikke har nok sol for denslags i vinterhalvåret her? Tar selv 2000 IU om dagen som er mer enn det du skriver, men mindre enn det jeg vil "få i meg" daglig om jeg drar en tur til syden.

Edit: Det beste er vel å gjøre som Vitamin D Council anbefaler, og få tatt en blodprøve. Må bare få byttet lege. Hersens legen min, hvor enn hyggelig han måtte være nekter å måle noe annet enn the bare minimum av standardverdier, fordi ekstra tester koster så masse penger og han ser ingen grunn til å måle ting "bare fordi pasienten er nysgjerrig på egen helse". Jeg er visst ikke i stand til å se om tallet på arket fra labben tilsier at jeg burde tilføre mer eller mindre av f.eks. vitamin D, det må man tydeligvis være lege for å få til! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Edit: Det beste er vel å gjøre som Vitamin D Council anbefaler, og få tatt en blodprøve. Må bare få byttet lege. Hersens legen min, hvor enn hyggelig han måtte være nekter å måle noe annet enn the bare minimum av standardverdier, fordi ekstra tester koster så masse penger og han ser ingen grunn til å måle ting "bare fordi pasienten er nysgjerrig på egen helse". Jeg er visst ikke i stand til å se om tallet på arket fra labben tilsier at jeg burde tilføre mer eller mindre av f.eks. vitamin D, det må man tydeligvis være lege for å få til! :p

Bare si det som det er at du tar et tilskudd som er over de norske anbefalingene og at du derfor vil sjekke om du får i deg for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si det som det er at du tar et tilskudd som er over de norske anbefalingene og at du derfor vil sjekke om du får i deg for mye.

Tror du ikke brorparten av Norske leger da ville flirt hånfullt gjennom nesa mot deg og antydet at du var en idiot som ikke holdt deg til de offentlige anbefalingene..? Så ille er ikke min lege altså, ikke på langtnær, men utdannelsen hans var nok over for 30 år siden og jeg har vanskelig for å se at han har oppdatert seg nevneverdig. Allmenpraksis vettu, måle blodtrykk, ta blodprøver, fryse fotvorter, og skrive fakturaer, resepter på (unødvendig*) antibiotika og henvisning til spesialister.

*som Bronkitt-lignende luftsveisplager, uten å sjekke noe som helst utover stetoskop på brystet for å fastslå at det rasler og surkler i kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du rundt det helt sikkert alt for enkle argumentet at huden produserer 20.000 IU vitamin D på 20 minutter i sola, og at vi ikke har nok sol for denslags i vinterhalvåret her?

I tillegg til de reguleringsprosessene jeg nevnte over (som gjelder for all D-vitamin, både fra huden og kosten), så må det D-vitaminet som dannes i huden gjennom enda en reguleringsprosess, nemlig at sollyset ødelegger alt som er for mye. Derfor er det helt umulig å ovedosere D-vitamin via sollys.

Men jeg er helt enig med deg i at tilskudd er fornuftig i vinterhalvåret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke brorparten av Norske leger da ville flirt hånfullt gjennom nesa mot deg og antydet at du var en idiot som ikke holdt deg til de offentlige anbefalingene..? Så ille er ikke min lege altså, ikke på langtnær, men utdannelsen hans var nok over for 30 år siden og jeg har vanskelig for å se at han har oppdatert seg nevneverdig. Allmenpraksis vettu, måle blodtrykk, ta blodprøver, fryse fotvorter, og skrive fakturaer, resepter på (unødvendig*) antibiotika og henvisning til spesialister.

*som Bronkitt-lignende luftsveisplager, uten å sjekke noe som helst utover stetoskop på brystet for å fastslå at det rasler og surkler i kassa.

Joda, fastlegen min sa at det holdt lenge med en teskje tran for å få i meg de d-vitaminene jeg trengte og at blodprøve vare helt unødvendig. Men når jeg sa at jeg tok 5000 IU ble han veldig interessert i å ta prøve for å se at jeg ikke fikk for mye. Prøvene viste forøvrig at jeg lå midt i normalområdet (ca 70 mnol mener jeg å huske).

Har forøvrig også byttet lege. Ikke bare pga det, men også dårlig til å svare på undersøkelser og gjorde mye feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tingen er at for at D-vitamin skal komme til den aktive formen så må den gjennom to omdanninger. Først i leveren og så i nyrene. Disse omdanningene er nøye regulert av hormoner, og styres blant annet av kalsiumbalansen. Spiser vi alt for lite kalsium, så vil hormonene gi signaler om å danne mer aktivt d-vitamin, og dersom man ikke tilfører kalsium så kan dette potensielt bli en ganske ond sirkel.

Er det en god idé å ta kapselen sin sammen med H-melka? Eller er det likegyldig så lenge tilførselen av kalsium over tid er innafor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en god idé å ta kapselen sin sammen med H-melka? Eller er det likegyldig så lenge tilførselen av kalsium over tid er innafor?

Over tid som er cluet her :)

Men H-melk er en god plan uansett, så kjør på! Få hvertfall i deg noe fett sånn at D-vitaminet har noe å bli tatt opp sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over tid som er cluet her :)

Men H-melk er en god plan uansett, så kjør på! Få hvertfall i deg noe fett sånn at D-vitaminet har noe å bli tatt opp sammen med.

Aha, men jeg svelger ned kapselen med to spiseskjeer arctic oil i dag, så da bare forstetter jeg med det. H-melk og fiskeolje er ikke BFF :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...