Gå til innhold

Volum volum volum!!


Bea

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare velg et program og bruk det i 3-6 måneder sammen med et godt kosthold så VIL du vokse uansett hva. Forslag på program som vil gi deg volum:

- 5x5

- RYP

- PHAT

- 5/3/1

Alle disse forklar til punkt å prikk hvordan programmet skal trenes. Etter 3-6 måneder kan du bytte eller bare fortsette om du liker framgangen du har fått. det er mange veier til Rom og alle fungerer om du legger nok i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen er riktignok fantastisk, men at den bare bygger styrke på 5 reps og så plutselig bygger muskler på 6 reps er nok litt voldsomt. Det optimale er nok å både trene tungt OG trene med høyere reps. Så f.eks 5x5 på første øvelse på en økt og så 8-20 reps på de to neste øvelsene.

Selvfølgelig er det jo ikke sånn at fra 5 til 6 går det en eller annen magisk grense hvor resultatene blir noe HELT annet :p men ja, høres logisk ut det du sier med å variere! Men et rent 5x5 program f.eks ville kanskje være litt feil fokus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er lavreps for styrke og volum høyreps. f.eks 1-5 reps gir god maksimal styrke, mens 8-15 gir mer volum. Min teori er at det lagres mer vann i muskulatur som utsettes for mange repitisjoner for å kunne holde ut over lengre tid, men jeg skal ikke påstå noe for sikkert.

Styrkeløftere har få repitisjoner på baseøvelsene og lange pauser for å ikke stimulere de utholdene muskelfibrene mens kroppsbyggere gjerne har mange reps. Selvsagt er det kroppsbyggere som bruker både lav og høyreps, men normen er slik jeg har forstått det som skrevet ovenfor.

Selvsagt gir lavreps både volum og styrke. Samme med høyreps, men skillet mellom styrke og masse blir større utifra hvordan man trener.

Tren lavreps hvis du fokuserer på styrke, og høreps hvis du er ute etter volum. Er du nybegynner ville jeg ikke brydd meg noe om dette, og heller laget opp et grunnlag for videre bygging.

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er greit å huske på at så lenge du blir sterkere blir du sannsynligvis også større. Du trenger ikke velge.

Du blir nødvendigvis ikke større pga at du blir sterkere, men som nybegynner vil en vokse omtrent av å bare se på squat racket. Jeg ville begynt med ett typisk 5x5 program som nybegynner for å få grunnstyrken inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir nødvendigvis ikke større pga at du blir sterkere, men som nybegynner vil en vokse omtrent av å bare se på squat racket. Jeg ville begynt med ett typisk 5x5 program som nybegynner for å få grunnstyrken inn.

Som nybegynner er det vel helst ikke å anbefale å begynne med 5x5, da anbefalingene ligger på minimum 6 mnd erfaring med styrketrening av høyere reps før man går ned i den tunge biten. Typisk 12 reps vil vel være mer vanlig i startfasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du gutt og har råå gener så kan du kanskje vokse (psykisk hvertfall) av å se på racken.

Men nei, jeg har lagt ned så sinnsykt mange timer i styrkesalen før det skjedde noe som helst synlig resultat..

cduiscds, blir så irritert av sånne komentaret (skjønner at det kanskje ikke var heeelt seriøst men)

Hehe, beklager om du ble irritert - men poenget var at det er veldig enkelt å gro om en er nybegynner. Selfølgelig kan ikke du bokstavlig talt vokse av å se på squat racket, men om du spiser rett skal det en del til for å ikke vokse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...