Gå til innhold

Dips i starting strength


Piapia

Anbefalte innlegg

Hei fitnessbloggen folk! Spørsmål følger!

Har trent styrke i et år nå, først som "vimser" og de siste 4 mnd mer og mer seriøst (har for eksempel begynt å logge, har mer struktur på treningen, fokuserer på baseøvelser osv. Bratt læringskurve, men er hekta.

Har nå tenkt å begynne med starting strength programmet. Mitt store spørsmål er at jeg (foreløpig) ikke klarer å gjennomføre dips. Noen som kan tipse om hva jeg skal gjøre som alternativ eller som øvelse på veien mot dips? Senteret mitt har et dips-stativ, men det føles som om det gir altfor bredt grep (?). Det finnes ellers ingen maskiner som kan ta av litt av kroppsvekten slik jeg har hørt andre har.

Klarer ellers bare en chin (hang-ups?) uten hjelp, men tenker at jeg får kjøre med strikk enn så lenge.

Litt bakgrunnsinfo: ca 61 kg, 163 cm. Noen ord om dagens nivå (har ikke testet 1RM på annet enn benk)

1*45 kg benkpress. 4*70 kg markløft. 6*66 kg knebøy.

Tips anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SlettetBruker3

Som Sondre sier, med benk bak deg! Da kan du også legge vektskiver på magen for å gjøre det tyngre etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk. Sondre

Du kan kjøre dips fra en benk. Altså at du har en benk bak deg så plassere du hendene der og gjør dips :)

Forskjellige varianter av pushups vil også være til hjelp.

Tenkte at dips fra benk ville bli veldig mye triceps. Men kombinert med pushups varianter er sikkert en god løsning på veien mot "skikkelige" dips. Takk for svar! :)

Jadzhia

På noen dips-stativ kan man justere breddegrepet noe... men vet ikke om det er tilfellet hos deg.

Det er ikke tilfelle hos oss desverre .. Men takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropos dette spørsmålet, hvorfor gir SS anvisning på bare to sett dips, mens alt annet er tre? Kan jeg kjøre tre hvis jeg vil, eller ligger det en voldsom visdom bak de to settene?

Det har antakeligvis med å gjøre at i SS blir dips klassifisert som assistanseøvelser,sammen med RDL,pushups, barbell-rows, og masse annet. Står mer om assistanseøvelser i Practical Programming,for den som er intressert i å lese mer..

De er der,men de får ikke så mye volum som hovedøvelsene,nettopp fordi det ikke er meningen at de skal gjøre det vanskeligere/tyngre for deg å få kjørt igjennom hoveddelen av programmet,som fort blir tungt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dips er den siste øvelsen på dagsprogrammet (med unntak av mage). Kan jeg kjøre tre sett med god samvittighet? (innser at vi er på et sykt detaljnivå her :) Men mindre det finnes solide ankepunkter skrider jeg til verket. Brystet mitt er underutviklet og jeg liker dips ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...