Gå til innhold

Professor advarer mot helsefarlig kaffetrend


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hvordan var det med kun kolesterol som indikator på hjerte/karsykdom nå igjen? Hvordan er effekten av kaffedrikking totalt sett på helsen på populasjonsnivå i forhold til andre risikofaktorer?

http://dspace.ubvu.vu.nl/bitstream/handle/1871/11618/xx232.pdf;jsessionid=6DFE97318630EAE957F47F38D88B5835?sequence=2

Du er litt seksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En studie som ble publisert i fagtidsskriftet The Journal of Lipid Research har vist at seks kopper kokekaffe om dagen bidrar til en 40 prosents økning i kolesterolnivået over seks uker, så det er utvilsomt en fordel at bruken av kokekaffe er blitt redusert, sier Drevon.

Drikker 5-6 kopper til dagen på jobben av kverna bønner og kolesterol nivået mitt var ikke endret siste året.

Kan vel bare kompensere med å drikke en dl omega-6 til dagen så blir kolesterolet bra likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor overraskelse at vår alles kjære Christian A. Drevon måtte åpne kjeften sin. :banghead:

Ufattelig at legestanden fortsatt henger fast i kolesterolhysteriet, kan noen forklare meg hvorfor det er sånn? Totalkolesterol har så langt meg er bekjent ingen negativ sammenheng med hjertesykdom eller total dødelighet, og selv LDL/HDL-ratio er relativt svakt som grunnlag for å skrive ut f.eks. statiner. Eneste kolesterol-relaterte verdien jeg har fått med meg at sier noe som helst om risiko er LDL-partikkeltype (vekt, "fluffyness", ok så er jeg ikke fagmann :p ) og jeg fortsatt til gode å snakke med en eneste person innen helsevesenet som forstår hva jeg snakker om når jeg ber om å få testet dette. Ikke fastlegen, ikke hans 2 turnuskandidater jeg har møtt, ikke ernæringsfysiolog med diabetes som spesialområde, og ikke diabetesoverlegen ved Vestfold Sentralsykehus som med øyeblikkelig virkning ville sette meg -en sunn, (relativt) sterk og frisk diabetiker- på statiner i en alder av 25 pga. totalkolesterol 0.1 poeng over labbens refferanseverdi.

Om noen kolesterolmåling viser sammenheng med helseproblemer er det vel fordi kroppen bruker kolesterol til å reparere celleskader og annet slikt vedlikehold, er det ikke..? Nå skriver jeg litt utover det jeg egentlig vet, men blir ikke det å "behandle" høyt kolesterol med kolesterolsenkende midler omtrent det samme som å behandle mageproblemer med Wünderbaum? Dersom jeg har forstått rett og mengden kolesterol reguleres etter kroppens behov for å fikse ting er det jo i beste fall et symptom man behandler, i værste fall senker man tilgjengeligheten til et stoff kroppen trenger for å fikse et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig en annen effekt av kaffe man kanskje skulle vurdere, og det er at kaffein binder seg til adonesin reseptorene i hjernen og sentralnervesystemet. Problemet er at reseptorene blir ikke aktivert av kaffein på samme måte som reseptorene blir det av adonesin med det resultat at dopamin og glutamat har fest i hjernen din og du blir sprellvåken. Helt til effekten av kaffein avtar, og du må ha en ny fiks.

Det kan derfor være lurt å begrense kaffedrikkingen til morgentimene, og ikke bøtte innpå hele dagen av den herlige kaffen.

Kilde: What Caffeine Actually Does to Your Brain

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mye forskning som tyder på at 5-6 kopper kaffe dagen beskytter mot Alzheimers og diabetes. Kaffe gir også metthetsfølelse.

Kaffe er også nordmenns kilde nr. 1 til antioksidanter...

Jeg fortsetter å drikke kaffeen min til noe mer revolusjonerende kommer frem :D

Jeg må også få lov til å latterliggjøre studien i hovedinnlegget som baserer seg på et utvalg på 15! Det er jo helt fantastisk. Ikke rart Nature o.l. ikke ville ha artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...