Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Professor advarer mot helsefarlig kaffetrend - TV 2 Nyhetene

Asle og Vegard Lysne vil eg nesten anta har noko å si om dette.

Kommer eg til å dø tidligere fordi eg har ei kaffemaskin som kverner bønner og mekker kaffe uten papirfilter?

Fortsetter under...

Annonse

Hvordan var det med kun kolesterol som indikator på hjerte/karsykdom nå igjen? Hvordan er effekten av kaffedrikking totalt sett på helsen på populasjonsnivå i forhold til andre risikofaktorer?

http://dspace.ubvu.vu.nl/bitstream/handle/1871/11618/xx232.pdf;jsessionid=6DFE97318630EAE957F47F38D88B5835?sequence=2

Du er litt seksi.

En studie som ble publisert i fagtidsskriftet The Journal of Lipid Research har vist at seks kopper kokekaffe om dagen bidrar til en 40 prosents økning i kolesterolnivået over seks uker, så det er utvilsomt en fordel at bruken av kokekaffe er blitt redusert, sier Drevon.

Drikker 5-6 kopper til dagen på jobben av kverna bønner og kolesterol nivået mitt var ikke endret siste året.

Kan vel bare kompensere med å drikke en dl omega-6 til dagen så blir kolesterolet bra likevel :)

Dette er jo noe som har vært kjent lenge, i det minste i kaffekretser. Men ja ja, slik går nu dagan. Er det ikke smøret og pommes fritesen, så er det kaffen og julekakene.... (for å være litt sleivete)

Stor overraskelse at vår alles kjære Christian A. Drevon måtte åpne kjeften sin. :banghead:

Ufattelig at legestanden fortsatt henger fast i kolesterolhysteriet, kan noen forklare meg hvorfor det er sånn? Totalkolesterol har så langt meg er bekjent ingen negativ sammenheng med hjertesykdom eller total dødelighet, og selv LDL/HDL-ratio er relativt svakt som grunnlag for å skrive ut f.eks. statiner. Eneste kolesterol-relaterte verdien jeg har fått med meg at sier noe som helst om risiko er LDL-partikkeltype (vekt, "fluffyness", ok så er jeg ikke fagmann :p ) og jeg fortsatt til gode å snakke med en eneste person innen helsevesenet som forstår hva jeg snakker om når jeg ber om å få testet dette. Ikke fastlegen, ikke hans 2 turnuskandidater jeg har møtt, ikke ernæringsfysiolog med diabetes som spesialområde, og ikke diabetesoverlegen ved Vestfold Sentralsykehus som med øyeblikkelig virkning ville sette meg -en sunn, (relativt) sterk og frisk diabetiker- på statiner i en alder av 25 pga. totalkolesterol 0.1 poeng over labbens refferanseverdi.

Om noen kolesterolmåling viser sammenheng med helseproblemer er det vel fordi kroppen bruker kolesterol til å reparere celleskader og annet slikt vedlikehold, er det ikke..? Nå skriver jeg litt utover det jeg egentlig vet, men blir ikke det å "behandle" høyt kolesterol med kolesterolsenkende midler omtrent det samme som å behandle mageproblemer med Wünderbaum? Dersom jeg har forstått rett og mengden kolesterol reguleres etter kroppens behov for å fikse ting er det jo i beste fall et symptom man behandler, i værste fall senker man tilgjengeligheten til et stoff kroppen trenger for å fikse et problem.

Det er forøvrig en annen effekt av kaffe man kanskje skulle vurdere, og det er at kaffein binder seg til adonesin reseptorene i hjernen og sentralnervesystemet. Problemet er at reseptorene blir ikke aktivert av kaffein på samme måte som reseptorene blir det av adonesin med det resultat at dopamin og glutamat har fest i hjernen din og du blir sprellvåken. Helt til effekten av kaffein avtar, og du må ha en ny fiks.

Det kan derfor være lurt å begrense kaffedrikkingen til morgentimene, og ikke bøtte innpå hele dagen av den herlige kaffen.

Kilde: What Caffeine Actually Does to Your Brain

Det er også mye forskning som tyder på at 5-6 kopper kaffe dagen beskytter mot Alzheimers og diabetes. Kaffe gir også metthetsfølelse.

Kaffe er også nordmenns kilde nr. 1 til antioksidanter...

Jeg fortsetter å drikke kaffeen min til noe mer revolusjonerende kommer frem :D

Jeg må også få lov til å latterliggjøre studien i hovedinnlegget som baserer seg på et utvalg på 15! Det er jo helt fantastisk. Ikke rart Nature o.l. ikke ville ha artikkelen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...