Gå til innhold

Overspising


Leona

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det finnes nok ikke enkle svar på disse spørsmålene, og svarene som kommer vil nok i stor grad være individuelle, så jeg får snakke for meg selv og ut fra mine egne erfaringer på dette området:

Jeg tror mine problemer med overspising var en følge av flere faktorer - der i blant at jeg hadde gått ned 25 kg med veldig lite mat og masse, masse trening på 7 måneder, og innbilte meg selv at jeg kunne spise mer og masse mat hvis jeg bare kastet det opp etterpå. Kroppen skrek etter næring, og det var vanskelig å ta tilbake kontrollen hvis jeg først slapp opp og begynte å spise mer enn jeg "burde". Videre gikk jeg gjennom en vanskelig periode da hunden min måtte avlives, og jeg fant trøst i maten. At jeg midt oppi dette også flyttet for meg selv, og måtte ta 100% kontroll over hva som skulle i kjøleskap og matskapene, gjorde at dagene hvor følelsene var vonde fikk et større omfang enn tidligere. Nå kunne jeg gå på butikken og handle inn mat for deretter å overspise i timevis, uten at noen visste om det. Skyldfølelsen som kom som følge av dette gjorde at jeg en periode gravde meg lenger og lenger ned, og kom inn i en veldig dårlig sirkel.

Hva som må til for å få bukt med overspisingen handlet i mitt tilfelle mest om å ta kontroll og finne ut hva jeg egentlig ville. Ville jeg virkelig kaste bort all treningen og jobbingen for å komme ned i vekt mot den usle gleden det er å spise usunn mat (for det er ikke til å komme fra at det kun var kaloririke matvarer overspisingen besto av). Jeg tok et valg, fortalte de nærmeste at jeg sliter med forholdet til mat, og det har hjulpet masse. Har vokst opp med et mildt spisepress hjemme (spise av tallerkenen, "du orker vel litt til?", "nå kan vi kose oss litt skikkelig med sjokolade, svenskegodis og annet siden det er fredag/lørdag"), men nå respekterer foreldrene mine umiddelbart "nei" dersom jeg ikke vil ha et kakestykke, eller en porsjon til med risengrøt. Dette har gjort det mindre "farlig" å komme hjem, og jeg har ikke lenger grunn til å drite i matinntaket og "la det stå til".

Likevel er det fremdeles vanskelig å bevare kontrollen på dager hvor ting går i mot. Og perspektiver på hva som er mye og lite mat er borte for meg (i tillegg til at metthetsfølelsen er alvorlig forvirret som følge av bulimiske tendenser en periode), noe som gjorde og gjør det ganske vanskelig å vite når jeg har spist nok. Redningen ble å telle kalorier, og på den måtte legge meg stabilt mellom 1800 og 2000 kcal daglig.

Dette innlegget svarer kanskje ikke helt på det du spør om, men dersom det er noen der ute som sliter med overspising så er det mitt råd at man bare bestemmer seg. Det blir ikke enkelt, for man surrer seg inn i sin egen boble, men det handler bare om å ville stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må finne ut av hva årsaken er til at man overspiser. De kan være veldig diffuse eller veldig klare. For min del sliter jeg med å finne ut hvilke følelser som setter i gang overspisingen, men det bedrer seg for hver gang så lenge jeg kjenner etter. Still deg selv spørsmål. Hva tenker du før du setter i gang med spisingen? Hvilke følelser er dette? Hva utløste disse følelsene? Og prøv å finn deg en måte å takle disse følelsene på utenom maten.

Kanskje ikke svaret på dine spørsmål, men først er det viktig å finne ut av hva årsaken til overspisingen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må finne ut av hva årsaken er til at man overspiser. De kan være veldig diffuse eller veldig klare. For min del sliter jeg med å finne ut hvilke følelser som setter i gang overspisingen, men det bedrer seg for hver gang så lenge jeg kjenner etter. Still deg selv spørsmål. Hva tenker du før du setter i gang med spisingen? Hvilke følelser er dette? Hva utløste disse følelsene? Og prøv å finn deg en måte å takle disse følelsene på utenom maten.

Kanskje ikke svaret på dine spørsmål, men først er det viktig å finne ut av hva årsaken til overspisingen er.

Godt tips. Kjenner at jeg skal prøve ut det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en pause, og pust. Bryt handlingsmønsteret ditt når du kjenner at det tipper over, drikk et glass pepsi max eller whatever som fyller magen litt, men som ikke er det du har cravings etter. Ut å gå tur, gå og legg deg, ring noen.. Gjør NOE, fremfor å spise. Det er en følelse som får stimuli ved at du putter mat i deg, den følelsen er det bedre å takle fremfor å lesse over med mat.. Sånn er det for meg iallefall, kanskje noen er uenig men. Finn det som funker for deg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må finne ut av hva årsaken er til at man overspiser. De kan være veldig diffuse eller veldig klare. For min del sliter jeg med å finne ut hvilke følelser som setter i gang overspisingen, men det bedrer seg for hver gang så lenge jeg kjenner etter. Still deg selv spørsmål. Hva tenker du før du setter i gang med spisingen? Hvilke følelser er dette? Hva utløste disse følelsene? Og prøv å finn deg en måte å takle disse følelsene på utenom maten.

Kanskje ikke svaret på dine spørsmål, men først er det viktig å finne ut av hva årsaken til overspisingen er.

jeg er sikker at det er en eller annen følelse som setter i gang overspisingen, men har ikke funnet hvilke! jeg tror kanskje jeg slutter å tenke i de minuttene jeg overspiser og det er derfor det er vanskelig å ta tak i følelsene.

jeg overspiser når jeg er alene og ikke har noe annet å gjøre... men skal prøve det du sier om å finne ut hvilke følelser som setter i gang dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er sikker at det er en eller annen følelse som setter i gang overspisingen, men har ikke funnet hvilke! jeg tror kanskje jeg slutter å tenke i de minuttene jeg overspiser og det er derfor det er vanskelig å ta tak i følelsene.

jeg overspiser når jeg er alene og ikke har noe annet å gjøre... men skal prøve det du sier om å finne ut hvilke følelser som setter i gang dette!

Jeg skjønner akkurat hva du mener! Og det er ikke lett å finne ut av det, men med litt jobbing og ekstra tenking før du setter i gang tror jeg vil være til stor hjelp, i tillegg skriver du ned hva du føler. Det finnes også visse typer mat som trigger overspising og for meg så har det hjulpet og legge alle karbohydratene til kvelds da karbohydrater er min store trigger. Funker også veldig bra med periodisk faste for meg, da kan jeg være mett og ikke gå rundt å være sulten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har det vært viktig å finne ut hvilke følelser, hendelser og situasjoner som trigger lysten til å overspise. Når jeg fant ut av det, ble det lettere å manøvrere utenom. Nå vet jeg i forkant når jeg står i fare for å miste kontrollen, og gjør det jeg kan for å avverge.

Som Karoline skriver, hjelper også periodisk faste. Å kunne spise seg mett til hvert måltid er en nødvendighet for meg, og gjør at jeg har bedre kontroll over matinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser faktisk ut som periodisk faste blir mer og mer noe for meg, slik at jeg kan spise meg mett hver gang. Trenger bare noen gode start-retter å lage, som ikke er helt umensklige å få til.

Jeg sliter med overspising.

Du spiser vanlig mat, bare større mengder til hvert måltid. Jeg spiser to ganger om dagen, og det er to svære måltider.En enkel middag jeg lager er laks, potet og salat/grønnsaker. Hiv laks og grønnsaker i folie og bak i ovnen, kok poteter. Blir ikke stort enklere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser faktisk ut som periodisk faste blir mer og mer noe for meg, slik at jeg kan spise meg mett hver gang. Trenger bare noen gode start-retter å lage, som ikke er helt umensklige å få til.

Jeg sliter med overspising.

Hva trigger overspisingen? Følelser? Fett? Karbohydrater? Eller en kombinasjon?

For meg så er denne retten en favoritt. 1 pakke karbonadedeig og 1 pose asiatisk wok blanding. Vips to store måltider i ett og du har niste til lunchen i morgen! Nå kommer det jo selvfølgelig an på hvor mye du skal ha i deg om dagen og hvor mange måltider du ønsker å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig usikker egentlig. Jeg kjenner at jeg spiser ofte mer når jeg kjeder meg eller er sittestillende. Gjerne på slutten av dagen når jeg har hatt alle andre måltider, har tid til å sette på en episode av en eller annen serie og slappe av. Da har jeg lett for å spise alt for mye.

Hvis du har en tendens til å overspise mot slutten av dagen, tror jeg det kan være en idê å teste ut periodisk faste. Da spiser du deg skikkelig mett til middag, og har dermed redusert både lysten og evnen til å spise drittmat etterpå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser faktisk ut som periodisk faste blir mer og mer noe for meg, slik at jeg kan spise meg mett hver gang. Trenger bare noen gode start-retter å lage, som ikke er helt umensklige å få til.

Jeg sliter med overspising.

Samme sier jeg! Har slitt mye med overspising (til det punktet der jeg får vondt i magen og hater meg selv littegranne), men etter at jeg begynte periodisk faste har matsuget sunket kraftig og jeg har ikke hatt noen "episoder". Tror det som hjalp var at jeg "ble kjent" med sultfølelsen på en bedre måte :) Anbefaler hvertfall å prøve det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ingen anelse om kaloriinntaket... Jobbet en periode på bensinstasjon, og i løpet av en dag kunne det fort skli ned: en milkshake, to-tre sjokoladeboller med vaniljekrem og melis, en brus, to sjokolader, en is, en hamburger....pluss middag og brødskiver når jeg kom hjem. Helt, helt jævlig. Ikke til å undres over at jeg ble feit, og alt av overskudd og energi forsvant.

Those days are over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overspising i praksis er å spise, å spise, å spise, selvom man er stappmett. Man klarer ikke å kontrollere inntaket. Personlig har jeg heller ingen anelse på kaloriinntak.

Ok, takk for svar! Utrolig spennende! Jeg overspiser ikke, men føler at jeg har ødelagt hele dagen hvis jeg spiser dårlig/ikke ren mat, og da kan jeg ofte få lyst til å drite i alt... men jeg klarer og holde meg. Har dere noen tips for å kunne innta sjokkis o.l i normale mengder uten å føle at alt er kjørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...