Gå til innhold

Overspising


Leona

Anbefalte innlegg

Personlig har jeg ingen anelse om kaloriinntaket... Jobbet en periode på bensinstasjon, og i løpet av en dag kunne det fort skli ned: en milkshake, to-tre sjokoladeboller med vaniljekrem og melis, en brus, to sjokolader, en is, en hamburger....pluss middag og brødskiver når jeg kom hjem. Helt, helt jævlig. Ikke til å undres over at jeg ble feit, og alt av overskudd og energi forsvant.

Those days are over.

Ok, takk for svar! Utrolig spennende! Jeg overspiser ikke, men føler at jeg har ødelagt hele dagen hvis jeg spiser dårlig/ikke ren mat, og da kan jeg ofte få lyst til å drite i alt... men jeg klarer og holde meg. Har dere noen tips for å kunne innta sjokkis o.l i normale mengder uten å føle at alt er kjørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, takk for svar! Utrolig spennende! Jeg overspiser ikke, men føler at jeg har ødelagt hele dagen hvis jeg spiser dårlig/ikke ren mat, og da kan jeg ofte få lyst til å drite i alt... men jeg klarer og holde meg. Har dere noen tips for å kunne innta sjokkis o.l i normale mengder uten å føle at alt er kjørt?

Skjønner den! Og den tankegangen må du bare legge fra deg med en gang! Farlig sirkel det der. Spiser du en sjokolade, tenk, ja so what? Ingen drastiske ting skjer og det lureste er å fortsette å spise ren mat og glem at du spiste den. Eventuelt spare den sjokoladen til kvelds når du uansett snart skal legge deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner den! Og den tankegangen må du bare legge fra deg med en gang! Farlig sirkel det der. Spiser du en sjokolade, tenk, ja so what? Ingen drastiske ting skjer og det lureste er å fortsette å spise ren mat og glem at du spiste den. Eventuelt spare den sjokoladen til kvelds når du uansett snart skal legge deg :)

Det er jo så sant, så sant! Bare å jobbe med meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har HELDIGVIS klart å komme meg ut av den onde sirkelen, men da jeg gjorde det kunne jeg innta 3500 kcal totalt den dagen :/ Førte alltid til superharde treningsøkter dagen etter i dårlig samvittighet (og takket være min families høye forbrenning) så fikk det ikke alt for store utslag i vekten. Problemet var bare den dårlige selvfølelsen etterpå :/

Periodisk faste er virkelig det som har reddet meg!

Dagene jeg overspiste er faktisk ikke de der jeg var alene som det virker som er normalen her, men på jentekvelder og overnattinger der kake blir bakt og popcorn, chips, dip, pizza, snop, brus, alkohol, sjokkolade og is blir servert :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vondt, oppblåst og vil av en eller annen grunn fortsatt ha mer mat :/

Er det en ting som får meg til å overspise, er det det å våkne opp mett. Derfor er det veldig vanskelig for meg å komme meg inn på rett spor igjen etter overspising. Jeg spiser meg uendelig mett på kvelden, våkner opp mett og har derfor lyst på mere mat. Trikset er å sove til magen er der den skal være :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overspising, både med og uten oppkast (med i mitt tilfelle) er jævlige greier å hanskes med. For meg er planlegging veldig viktig. I ukedagene går det alltid bra, i og med at jeg er en fattig student som ikke kan ta meg råd til å kjøpe inn stort mer enn til at det metter magen. I helgene, når jeg drar hjem til mamma som har skapene fylt med godsaker var det litt verre..

Det første jeg gjorde, var å be henne om å ikke ha huset proppfullt av godis og lignende til enhver tid. I mitt tilfelle var det i alle fall slik at om jeg begynte å spise "forbudt mat", fikk jeg dårlig samvittighet og tenkte at jeg likså godt kunne fortsette (og fortsette og fortsette) ettersom alt uansett allerede var ødelagt. I og med at du er 27 (?) er kanskje ikke ditt tilfelle at du bor hjemme, men uansett tror jeg det er viktig å la dine nærmeste få vite at du sliter med overspising. For meg funket det å gjøre meg selv mer oppmerksom på når trangen til å overspise virkelig presset på, f.eks ved å skrive det ned i en liten notatbok. Neste skritt frem var å sørge for at jeg faktisk spiste nok mat (både proteiner, karbohydrater og fett), slik at i alle fall ikke både kroppen og psyken følte behov for store mengder med junk.

Hvis jeg likevel kjente at jeg var i ferd med å gå skikkelig på trynet, prøvde jeg å gjøre noe annet som ikke innebar å være i nærheten av mat - helst en aktivitet der jeg slapp å sitte bom stille og slite med egne tanker. Prøvde å unngå å være alene i helgene også, da dette var de vanskeligste dagene for meg.

Ok, vanskelig å skulle skrive sammenhengende om dette. Skriver heller opp en liste med ting som funket for meg når jeg enten kjente overspisingstrang, eller om jeg var midt i en overspisingsrunde som jeg ønsket å stanse.. egentlig generelt også:

1. Som sagt: å aktivisere meg selv.

2. Ringe en venn/kjæresten/mamma... ikke nødvendigvis for å fortelle om situasjonen, men for å ha noen å snakke med i det hele tatt.

3. Tenke på hvor fantastisk det vil føles å kunne våkne opp dagen etter og vite at jeg klarte å la være.

4. Huske at jo flere ganger jeg klarte å unngå overspisingshelvetet, jo lettere ville det bli til neste gang (true story!)

5. Spise godteri/annen fristende mat som vanligvis trigget til overspising SAMMEN med andre. Ikke alene.

6. Finne spisevaner som passet for meg. For min del endte dette opp med noe som kan minne om periodisk faste (men det er ikke nødvendigvis det som fungerer for alle andre som strever).

7. Og når det ble helt forjævlig: heller spise massive mengder av frukt og grønnsaker. Ikke at det er så mye bedre, men å vite at jeg i det minste ikke hadde kommet opp i 17 000 kalorier (kødder ikke) i spise/spy-rundene mine, hjalp i det minste litt på selvfølelsen i etterkant og motiverte meg mer til å jobbe mot denne..plagen.

Oi, det ble litt langt, og kanskje litt mange gjentakelser. Håper du likevel fikk noe ut av dette :p Uansett er det veldig viktig å finne grunnen(e) til problemet, ellers vet du ikke hva du har å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om overspiseing (med noe oppkast - klarer ikke alltid å få opp alt :meh:) kan føre til vannretensjon/vannansamlinger? Jeg har lagt på meg 4-5 kilo på kort tid (jeg er undervektig - fortsatt), og det er mye for meg. Hode mitt forteller meg at jeg har blitt feit, men fornuften lurer på om det er noe annet. Ansiktet, øvre del av lårene og magen er hardest "rammet" og er pløsete sammenlignet med resten av kroppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om overspiseing (med noe oppkast - klarer ikke alltid å få opp alt :meh:) kan føre til vannretensjon/vannansamlinger? Jeg har lagt på meg 4-5 kilo på kort tid (jeg er undervektig - fortsatt), og det er mye for meg. Hode mitt forteller meg at jeg har blitt feit, men fornuften lurer på om det er noe annet. Ansiktet, øvre del av lårene og magen er hardest "rammet" og er pløsete sammenlignet med resten av kroppen...

Er ikke helt sikker på den eksakte grunnen, men det stemmer nok at kroppen holder på mye vann etter overspisingsrunder med oppkast. Etter de verste omgangene mine kunne jeg våkne opp morgenen etter til at det klødde forferdelig på hendene fordi ringene jeg hadde på strammet rundt på de vannete pølsefingrene (ja, det var det beste jeg kom opp med :rofl:) mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om overspiseing (med noe oppkast - klarer ikke alltid å få opp alt :meh:) kan føre til vannretensjon/vannansamlinger? Jeg har lagt på meg 4-5 kilo på kort tid (jeg er undervektig - fortsatt), og det er mye for meg. Hode mitt forteller meg at jeg har blitt feit, men fornuften lurer på om det er noe annet. Ansiktet, øvre del av lårene og magen er hardest "rammet" og er pløsete sammenlignet med resten av kroppen...

Lily, jeg kjenner til dette fra mine perioder hvor jeg var på mitt sykeste. Jeg hadde perioder hvor meg ble veldig oppblåst. Jeg kjenner ikke noen konkrete fysiologiske forklaringer på dette, men jeg tror det har mye med at man spiser såpass mye, og at det faktisk er HELT umulig å kaste opp all maten. Jo mer man spiser og jo lenger spiseorgiene varer, jo mer tar natruligvis kroppen til seg. Hvis du er inne i en dårlig periode nå, regner jeg med at mengdene du spiser i en b/p bare øker og øker?Kan det stemme? Sånn var det i hvertfall for meg. Jo mer man spiser jo mer kaster man opp, og jo mer man kaster opp jo mer spiser man, og så er man inne i en fryktelig dårlig sirkel som er beinhard å komme ut av. Jeg tror vannanslingene dine kommer av at kroppen din ikke vet helt hvordan den skal forholde seg til all drittmaten, for store deler av det blir fordøyd enten du vil eller ei. Håper du klarer å finne veien ut av dette her, for det er ikke noe verdig liv å leve! Det er ikke realistisk å tro man skal blir frisk på ett blunk, men hvis du gradvis tvinger deg selv til å la være å kaste opp vil det bli lettere og lettere å la være å overspise..... Sender deg en god klem og ett ønske om at det skal gå deg godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lily, jeg kjenner til dette fra mine perioder hvor jeg var på mitt sykeste. Jeg hadde perioder hvor meg ble veldig oppblåst. Jeg kjenner ikke noen konkrete fysiologiske forklaringer på dette, men jeg tror det har mye med at man spiser såpass mye, og at det faktisk er HELT umulig å kaste opp all maten. Jo mer man spiser og jo lenger spiseorgiene varer, jo mer tar natruligvis kroppen til seg. Hvis du er inne i en dårlig periode nå, regner jeg med at mengdene du spiser i en b/p bare øker og øker?Kan det stemme? Sånn var det i hvertfall for meg. Jo mer man spiser jo mer kaster man opp, og jo mer man kaster opp jo mer spiser man, og så er man inne i en fryktelig dårlig sirkel som er beinhard å komme ut av. Jeg tror vannanslingene dine kommer av at kroppen din ikke vet helt hvordan den skal forholde seg til all drittmaten, for store deler av det blir fordøyd enten du vil eller ei. Håper du klarer å finne veien ut av dette her, for det er ikke noe verdig liv å leve! Det er ikke realistisk å tro man skal blir frisk på ett blunk, men hvis du gradvis tvinger deg selv til å la være å kaste opp vil det bli lettere og lettere å la være å overspise..... Sender deg en god klem og ett ønske om at det skal gå deg godt!

Takk for langt og godt svar! Jeg regner med at man ikke får opp alt (det ser jeg forsåvidt også), men hvor mye det er aner jeg ikke. "Spiserundene" varierer, men de er større nå enn de var i begynnelsen. Og ja, jo mer jeg får opp igjen, jo mer klarer jeg å trykke ned neste gang. Er jeg "flink" og får opp mye, så "tillater" jeg meg selv å fortsette. Noen ganger klarer jeg det ikke å få opp alt, og da ender jeg opp med INTENSE smerter, hvor jeg klamrer meg til sofaen i et par timer. Synet mitt blir faktisk litt uklart og jeg får litt vondt i hode (føles ut som om det er mellom høyre og venstre hjernehalvdel :confused:), uten at jeg vet helt hvorfor.

Men dette er selvsagt ikke noe jeg ønsker å drive med (det er tross alt en sykdom), men det er en mestringsstrategi og en måte man kan fjerne seg litt fra virkeligheten...

Men jeg skulle veldig gjerne visst om det var vannansamlinger, eller om det faktisk var fett det jeg hadde lagt på meg. Noe er nok fett, det er "greit". Men jeg 4-5 kilo? Jeg spiser ikke/lite (pastiller, tyggis) mellom gangene det skjer. La oss si at det skjer på mandags morgen, så kan jeg gå hele resten av den dagen uten mat, og frem til kanskje tirsdags natt før en ny runde setter igang. Den natten kan jeg ha to til tre runder, og så la være å spise i 18 til 48 timer - noen ganger mer, noen ganger mindre...

Igjen, tusen takk for tilbakemeldinger. Det er varmer at noen faktisk tar seg tid til å besvare mine spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg får helt vondt inni meg av å lese det du skriver. Den hverdagen du har vendt deg til å leve nå, er helt forferdelig! Du kjører kroppen din fullstendig i grøfta! Du har helt sikkert ikke lagt på deg 4-5 kg i fettvekt. Trolig samler du masse vann fordi kroppen din er fryktelig stresset. Spiseorgier med påfølgende oppkast er skrekkelig stressende for kroppen, og utløser stresshormomer herfra til helvete. Det at du nesten ikke spiser mellom overspisingene gjør jo saken ennå verre, og det vet du jo helt sikkert innerst inne. Kroppen din får aldri mulighet til å ta til seg ordentelig næring. Du kan ikke fortsette sånn, det kommer til å ødelegge livet ditt både fysisk og psykisk. Har du prøvd å kontakte IKS(interessegruppen for kvinner med spiseforstyrrelser)? Gruppen drives av mennesker som har vært syke selv, og vet nøyaktig hva dette dreier seg om.... Vil du gi det en sjanse?

http://www.iks.no/

Tror vi går over til personlig meldinger her jeg, for nå ble det litt for personlig for meg :thumbsup: Vi fortsetter tråden som før, så hvis andre har noe på hjerte ang. spiseforstyrrelser, så er det bare å komme med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg startet på lavkarbo hadde jeg ingen problemer med å overspise 2-3 ganger i uka, det var aldri noen spesielle følelser inne i bilde annet enn at maten jeg spiste var så utrolig god. Det var nok karbohydratene jeg var ganske avhengig av, for som sagt, etter lavkarbo har jeg aldri overspist, kroppen sier ifra og jeg klarer faktisk å stoppe i "tide" uansett hvor digg maten er.

Det var spesielt med taco og pizza at jeg overspiste. Jeg og mamma kunne sitte i timesvis og bare spise og spise rundt bordet, skjønner jo at det er en faktor, at vi ikke hadde fortsatt å spise hvis vi hadde ryddet bort og gått fra bordet. Men de gangene vi faktisk ryddet bort endte jeg alltid opp med å snike meg tilbake på kjøkkene, hente noen rester + noe snacks, for så å liste meg ned på rommet mitt å sitte der alene å fortsette å spise der!

Jeg vet ikke om jeg vil se på overspising sånn som jeg gjorde det som en spiseforstyrrelse, men jeg har fått det mye bedre med meg selv når jeg ikke sitter i sofaen med åpen buksesmekk fordi magen er så full og oppblåst at jeg ikke klarer å lukke den uten å spy.

Overspising er ubehagelige greier (ikke akkurat mens du spiser, men noen minutter etterpå og timene som følger), jeg skylder på det med tanke på at jeg ble så stor som jeg ble, og det å slutte å overspise (samt slutte med sukker og stivelse) har hjulpet meg veldig mye det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...