Gå til innhold

Hjerneslag på trening


Marie101

Anbefalte innlegg

Hei. For seks uker siden kollapset jeg ved intervalltrening, fikk ringt ambulanse og det viste seg at jeg hadde en blødning i venstre side av hjernen. Etter to uker innlagt på nevrokirurgi, og flere MR og CTscanninger, hadde de enda ikke kommet frem til noen årsaker. Jeg er relativt godt trent, trener styrke fire ganger i uken, i tillegg til boksing (hvor det kan forekomme en del slag mot hodet). Er forresten 19 år, og slikt skal i grunn ikke skje. Derfor lurer jeg på om noen har noe erfaring rundt dette, mulige årsaker o.l. Jeg ser at flere her studerer både fysioterapi, medisin og kan generelt mye om trening og skader. Jeg vet dette forresten er vanskelig å svare på, i og med at dette er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. For seks uker siden kollapset jeg ved intervalltrening, fikk ringt ambulanse og det viste seg at jeg hadde en blødning i venstre side av hjernen. Etter to uker innlagt på nevrokirurgi, og flere MR og CTscanninger, hadde de enda ikke kommet frem til noen årsaker. Jeg er relativt godt trent, trener styrke fire ganger i uken, i tillegg til boksing (hvor det kan forekomme en del slag mot hodet). Er forresten 19 år, og slikt skal i grunn ikke skje. Derfor lurer jeg på om noen har noe erfaring rundt dette, mulige årsaker o.l. Jeg ser at flere her studerer både fysioterapi, medisin og kan generelt mye om trening og skader. Jeg vet dette forresten er vanskelig å svare på, i og med at dette er veldig individuelt.

Hjerneblødning er ikke er en typisk treningskade og ihvertfall ikke hos en 19 åring.Tror ikke noen i dette forumet har mer peiling om dette temaet enn nevrokirurgene som har utredet deg eller fortsatt utreder deg. Jeg ville stilt alle disse spørsmålene til dem ;)

Er du fortsatt under utredning/behandling? Har du fått grønt lys til å begynne å trene igjen? Selv om jeg har hatt en del pasienter med slagdiagnose så ville jeg nok ikke uttale meg eller komme med tips angående ditt problem. Ville nok ikke være forsvarlig av meg eller noen andre her på forumet.

Men har man økt risiko for hjerneblødning (vet ikke om du har det) så ville jeg nok være forsiktig med å begynne å bokse igjen. Ihvertfall hvis du sparrer/går kamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er ikke dette et forum hvor jeg søker rådgivning. Alt som har med personlige vurderinger tar jeg med legen. Har ikke fått grønt lys til å begynne treningen, så per dags dato er det gåturer og rolig aktivitet som gjelder. Har aldri vært i behandling, annet enn sjekk etter to mnd, som jeg skal på i morgen (MR), hvor jeg får i resultatene om økt risiko for hjerneblødning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. For seks uker siden kollapset jeg ved intervalltrening, fikk ringt ambulanse og det viste seg at jeg hadde en blødning i venstre side av hjernen. Etter to uker innlagt på nevrokirurgi, og flere MR og CTscanninger, hadde de enda ikke kommet frem til noen årsaker. Jeg er relativt godt trent, trener styrke fire ganger i uken, i tillegg til boksing (hvor det kan forekomme en del slag mot hodet). Er forresten 19 år, og slikt skal i grunn ikke skje. Derfor lurer jeg på om noen har noe erfaring rundt dette, mulige årsaker o.l. Jeg ser at flere her studerer både fysioterapi, medisin og kan generelt mye om trening og skader. Jeg vet dette forresten er vanskelig å svare på, i og med at dette er veldig individuelt.

Jeg fikk dette i fjor. Var til x-antall undersøkelser og ingen hadde noen forklaring. Det nærmeste dem kom var at jeg hadde hatt for høyt inntak av koffein i en periode med stress. Sentralstimulerende midler og makspuls er lite gunstig. Men i følge en ekspert så hadde han mest tro på at det var en medfødt svakhet i en blodplate/vegg i skallen, som kunne i teorien gått når som helst. Jeg starta med full trening 2 måneder etter jeg ble innlagt, og har ikke hatt noen problemer siden. Men jeg har kuttet ut løping og spinning ettersom jeg synes det er fryktelig ekkelt å få makspuls når jeg veit hva som skjedde i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må henge meg litt på Jimmy her. Skulle gjerne gitt uendelig med råd, men dette er et såpass touchy tema at jeg velger å være litt tilbakeholden for å være på den sikre siden. På generell basis så er jo stort sett alle slike tilfeller av slag hos svært unge personer grunnet en medfødt svakhet (f eks et aneurisme - en utposing i blodåreveggen). Oppgaven til nevrologene er jo da å finne ut om det er snakk om en mer systemisk sykdom, eller om det er snakk om en enkelt åre med en utposning.

Om det er noen spesifikke generelle spørsmål du har, så skal jeg svare så godt jeg kan, men å komme med noe spesifikt til din situasjon tør jeg rett og slett ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...