Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jepp, det er dette programmet! "Siden programmet skal fungere for folk som ikke klarer en eneste pull up enda, må vi ha en metode for å komme fra 0 til 1 repitisjon. Den desidert raskeste måten å gjøre det på, er å trene langsomme negativer." Virker som de som deltok hadde svært god effekt av å kun kjøre negative pullups frem til de klarte 1 pullup.

Takk for tips :)

Ja, det er fortsatt lurt å trene den eksentriske delen. Det var den første øvelsen der man skal ta så mange pullups som man klarer som ikke er bra. Hvis du ikke klarer noen så er det bedre å trene med den støttemaskinen slik at du får øvet på den vanlige bevegelsen. :)

Fortsetter under...

Jeg hadde samme problem som deg og kom fram til at jeg hadde problemer med å aktivere riktig muskler i bunn. jeg løste det forsåvidt ved å hoppe opp til stangen og dra meg helt opp, litt fart på vei ned og dra meg opp ved hjelp av farten. det ble da to stk og tok 1 min pause og tok 2 til, 1 min pause og to til til det ikke gikk lenger. etter 2 uker eller noe sånn trengte jeg ikke farten og fikk til en uten :)

Jeg har prøvd ut dette programmet en god stund nå, og har fått relativt god fremgang. Jeg klatrer/hopper opp så hodet er over stangen, og senker meg sakte ned. Grepet er litt bredere enn skuldrene, altså akkurat som i "oppskriften". Jeg kjører benkpress med manualer og pullups annehver gang, for så å kjøre gjennom resten av programmet mitt. Har en 2 splitt: 2 dager med rygg, armer og skuldre. Og 2 dager med bein og mage.

Fra å knapt klare å holde meg oppe, utfører jeg 4 sett med mellom 30 og 45 sekunder. I artikkelen står det at når man klarer å holde igjen i 40 sekunder, vil man mest sannsynlig klare å løfte seg opp også. Jeg har LANGT igjen før jeg klarer dette! Dersom jeg bruker en "pullupsmaskin" med et brett der man kan legge på antall kilo som hjelper til, må jeg ha ca 20 kg hjelp (jeg veier ca 60 kg). Dersom jeg forsøker å ta en vanlig pullup, klarer jeg de første centimentrene - og der stopper det. Starter jeg med litt bøyde armer, klarer jeg 1.

Tips til hva jeg kan gjøre? Støtteøvelser jeg behøver? Feil teknikk kanskje?

Prøv å kjør med strikk istedenfor. mulig du trenger litt trening på å aktivere dynamisk? Hvis du klarer å holde så lenge som du sier vil jeg tro at du er mer enn sterk nok til å gjennomføre vanlig hangups men strikk kan være et godt hjelpemiddel ettersom det hjelper deg over de vertse kneikene til du blir vant med kroppsholdning og dynamikken i hangups.

Pass også på at du faktisk aktiverer ryggen. Når du står i utgangsposisjon for negative reps (dvs. med haka over stanga) skal du tenke på følgende:

Tenk deg at du skal presse skulderbladene ned og bak. Prøv gjerne nå mens du sitter foran pc'n for å kjenne hvordan det føles. Ta armene litt i været, og press skulderbladene ned og bak. Brystkassa vil da samtidig presses opp.

Pass også på at resten av kroppen er stabilisert. Trekk inn navelen.

Personlig starta jeg med en maskin hvor jeg hadde assisterte pull-ups. Etter hvert klarte jeg en pull-up. Når jeg begynte med negative reps følte jeg at fremgangen ble større.

Jeg tror det absolutt er mulig at jeg sliter med å aktivere rett muskulatur når jeg forsøker å ta en vanlig pullup.Men når jeg henger der føler jeg absolutt at det tar på de riktige stedene.

Jeg tror jeg skal fortsette med det jeg gjør, men kanskje prøve å henge på litt ekstra vekt. Tror jeg skal kjøpe inn en strikk også, så kan jeg variere litt mellom assisterte og eksentriske/negative eller hva det kalles :)

Annonse

Eg har eit anna spørsmål om det programmet: det er så mange reps! Kvifor det, eigentleg? Eg har køyrd Starting Strength, med 3x5, liksom, og så ser eg no at det er 15-20 reps og greier! Er det nokon som aner kvifor det er slik? Vurderer å køyre ein eller annan jallavariant av SS i staden, for eg synest det er keisamt meg mange reps.

Hvordan gikk du frem for å klare din første pullup? Negativ-helvete, som i dette programmet, eller en annen vri? Jeg tenker alltid etter en økt at det var ikke så ille med disse negativene, neste gang skal jeg gi mer. Og neste gang når jeg henger der tenker jeg "Var det virkelig så j**** tungt?!" :lol:

Først chins med hjelpevekt, men null fremgang. Og så negativ-helvete. Og det var vondt! Klarte noenogtjue sekunder de første gangene, første chinups kom ganske fort etter det. Tok etter hvert negative pullups og, og etter noen få uker klarte jeg én pullup. Men fokuser på aktivering når du tar negativer, jeg har en tendens til å slippe meg for fort på starten og slutten hvis jeg ikke er veldig fokusert på å holde igjen (for det er jo på starten og slutten det er tungt). Da er det j*** :D Lykke til, jeg er sikker på at du klarer det snart (y)

• 3 måneder senere...
Litt off topic kanskje, men pullups er med overhåndsgrep og chins er under? Sant? Samme som rack chins, da skal man bruke underhåndsgrep?

Vurderer dette programmet selv nemlig.

Ja, pullups er med overhåndsgrep

Strikk? Nei, jeg gjør nøyaktig som i artikkelen.

Hvis du tenker på der jeg skriver at jeg klarer det dersom jeg får ca 20 kg hjelp, så er dette som sagt en maskin. Ser ut omtrent som denne

assisted_pull_up.jpg

Vinkelen på armene på bilde 2, skal man virkelig ha den vinkelen?

Personlig føler jeg at jeg aktiverer de musklene jeg faktisk skal bruke på denne øvelsen dersom jeg har vinkelen på albuen mer innover. Dette var også mindre belastende på skuldrene mine. men har ikke kommet over noen artikler som tar for seg akkurat det med vinkelen på albuene ved løftet.

Vinkelen på armene på bilde 2, skal man virkelig ha den vinkelen?

Personlig føler jeg at jeg aktiverer de musklene jeg faktisk skal bruke på denne øvelsen dersom jeg har vinkelen på albuen mer innover. Dette var også mindre belastende på skuldrene mine. men har ikke kommet over noen artikler som tar for seg akkurat det med vinkelen på albuene ved løftet.

Hvis jeg skulle gjort som han på bildet, så hadde jeg ikke kommet meg opp. Jeg øver meg for harde livet på pull ups for tiden, og det begynner endelig å gå fremover. Mye fordi jeg har prøvd å dra meg opp ved hjelp av feil stilling og muskler. Jeg må tenke at brystkassa skal treffe stangen på toppen for å føle at jeg får riktig vinkel.

Annonse

Noen flere som har fulgt programmet? Er det slik at man bør bruke pull-up maskina ved siden, eller skal det gå etter programmet? Dette programmet skal jeg i gang med etter påske. Gleder meg til å bryne meg på pull-up helvete :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...