Gå til innhold

knasing i kne?


Fluffy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er mest sannsynligvis luft som presses ut av leddet, det oppstår vakum i leddet og når du til eksempel skal sette det på huk så presses luften ut og du får et knak i leddet/leddene. Det samme er for fingre etc. som knaker. Ikke farlig, noen synes det er litt ubehagelig og tenker på slitasje etc, men det skal man ikke uroe seg for. Finnes selvsagt ingen behandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det har fungert etter å trent opp operasjon etter fotballkne. Men funker digg med markløft, tåhev, beinpress og knebøy.....dem tar jo seg av alt, bare med balanse øvelser kanskje du får den lille ekstra(noen trenger, andre ikke)

Skulle det nå bli ubehagelig der nede så er vel en eller annen lege bedre å gå til....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knasing i knærne kan være flere ting.

Det vanligste er jo tilsvarende knekking i fingre og andre ledd. Altså at det danner seg gassbobler i leddvæsken når trykket synker, hvorpå disse kollapser igjen når trykket øker.

En annen vanlig greie er meniskskader. Da er det typisk ganske markerte knepp eller klikk i leddet, eventuelt sammen med låsninger om det er ille.

Den siste vanlige tingen som lager lyder er jo problematikk med brusken. Igjen brusk eller ujevnt dra på kneskåla vil føre til at den maler på det som skulle vært en glatt flate, men nå er litt ruglete. Da er det som regel ikke typiske kneppelyder, mer en følelse av at ting skraper over noe mer knatrete og ujevnt. Dette ser man også hos slitasjepasienter.

Sammen med dine tidligere "håndballknær" ville jeg kanskje helt litt mot siste alternativet, men det er ren gjetting ;)

Fokus på styrke og stabilitet er uansett gode ting for alle her i verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler også at den sisste traff meg litt mer enn de to første.

For det knekker ikke slik i knærne som man kan få til ved fingrene og håndleddene feks.

Men er ubehagelig, men ikke noe vondt.

Når jeg tar feks beinpress, markløft og knebøy, passer jeg allti på at knærne kjennes "gode" ut under øvelsene,

at de ikke haller innover når jeg presser feks ved beinpress..

Så skal jeg bli flinkere til stabiliserings øvelser :)

Men burde jeg kontakte lege eller tror du det går bra siden ejg ikke har direkte vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke å være noe problem, og av erfaring fra meg og kunder kan jeg si at det som regel blir borte med litt trening :)

Prøv å varme opp ekstra godt før neste økt; masasjerulle av lår (framside/ytterside/inside), flere lette sett med knebøy før du starter den skikkelige treningen, og gjerne litt lett dynamisk tøyning.

Knærne mine knaker forøvrig også om jeg ikke har varmet opp først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men burde jeg kontakte lege eller tror du det går bra siden ejg ikke har direkte vondt?

Lege har ingenting for seg, han har ikke noe han kan gjøre uansett (annet enn å henvise deg videre). Fokus på stabilitet, særlig viktig det du sier om å ikke la knærne falle innover. Legg inn etbensøvelser i programmet, men ikke tyngre enn at du klarer å holde god knekontroll. Ekstra øvelser for gluteus medius er alltid bra for de som sliter med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke øvelser er det som er fra for gluteus medius da? :)

Du kan trene der direkte ved å ta en strikk rundt knærne og presse ut mot den. Ellers vil ett-beins øvelser trene det godt, så vel som tobeinsøvelser som knebøy. Du kan også kjøre lette Goblet Squats med strikk rundt knærne. Pass på at knærne holdes i samme retning som føttene - du skal presse ut mot strikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...