Gå til innhold

Hvor lenge kan melk stå Uåpnet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det finnes det ikke fasitsvar på. Melk er ganske ømfintlige saker, og kan holde en dag eller to over, eller et par dager kortere enn merkinga. Det avhenger av kjølekjeden, og hvilke avbrudd som har vært. Har butikken vært sløve med å få den inn på kjøle, om du har brukt lang tid på butikken med melka i kurven, brukt lang tid hjem etc så kan man ikke engang garantere at den holder til datostemplinga.

Bare å åpne den når du trenger, så kjenner du fort om den er blitt sur. Men jeg ville ikke vært optimist utover en dags tid.

(Jeg forstår ikke konseptet med at melk rekker å gå ut på dato, men det er en annen sak)

Bruk de sansene du har:) Om den lukter ålreit,ser ålreit ut, og smaker ålreit, da er det sannsynligvis null stress å spise:) Har den yoghurtkonsistens, blå ull og lukter rakfisk....not so much.

Selv har jeg drukket melk en uke etter datostemplinga, man skal jo ikke kaste mat.

Annonse

Det spørs veldig hvor flink leverandør og butikk har vært med å beholde kjølekjeden. Lar du den stå 30min på matbordet hver dag, blir melken fortere dårlig enn dersom du kun har den i kjøleskapet..

Bare lukt deg fram, har selv drukket lettmelk 1 uke etter at datoen har gått ut.

Har drukket melk som var 8 dager over datoen, tømte ut halve boksen først for å sjekke etter klumper og lukt, men den så fin ut.

Smakte merkelig nok bare melk :p

Best før merking er jo bare en dato som produsenten garanterer at varen skal være holdbar til. Fleste varer holder lenge etter den datoen, såfremt det blir oppbevart korrekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...