Gå til innhold

(Falsk) isjias?


Remi Sture

Anbefalte innlegg

Jeg fikk påvist prolaps ifjord, med stråling nedover beinet, på det værste helt ut i tærne. Jeg trente i hele perioden det var vondt, men dog litt alternativt og uten å legge tung belastning på ryggen. Men kan være lurt å få litt tips og hele tiden holde seg innenfor smertegrensen. For meg ble det verre å holde meg helt i ro enn å holde meg aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er jo sant..Helsen kommer først, og jeg bruker hodet når jeg trener.. Får jeg vondt, så gir jeg meg. Men jeg har jo ikke vondt når jeg trener øvelser for overkroppen, heller ikke når jeg trener bein, med unntak av sittende legcurl, pga "presset" når jeg sitter.. Så jeg kan trene så lenge jeg ikke får vondt? Alt er mye bedre når jeg er i bevegelse.. Herregud, prolaps!? :( Vil dette forsvinne, eller hva kan jeg gjøre? Skal kanskje på MR i julen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha nå i bakhodet at jeg ikke har undersøkt deg og at jeg absolutt ikke har noen utdannelse om dette, så ta det med klype salt. Om du har gått til en kiropraktor har han nok tenkt det samme og ville da sagt ifra til deg om han trodde du har dette. Og ja, de fleste prolaps vil også gå over uten komplikasjoner. Dette burde du heller snakke med behandleren din om.

Selvfølgelig er det bra å holde seg i bevegelse, så det kan du fortsette med. Hovedregelen når du har en skade er da å unngå det som gjør vondt. Så det ville jeg fortsatt med, uten tvil. Unngå sittende legcurl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det bra å holde seg i bevegelse, så det kan du fortsette med. Hovedregelen når du har en skade er da å unngå det som gjør vondt. Så det ville jeg fortsatt med, uten tvil. Unngå sittende legcurl.

Jepp, det er så enkelt som det. Finnes studier som sammenligner hvilken behandling som er best for isjias/prolaps, og bottom line er nettopp det som står over her. Er heller ikke noe forskjell mellom å ligge i sengen i 4 uker eller å gå på jobb og gjøre alt som smertene tillater. Smerter er dermed den begrensende faktoren, så det er på sin plass å spise Paracet eller Ibux.

BTW, enhver paracetdose under 1000 mg til en voksen er underdosert. (Jaddajadda, placebo virker. Jeg vet det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en episk ryggfuck i februar (prolaps) etter å ha trent med en vond rygg alt for lenge, det ble 100% bra noen måneder etterpå. Var tungt å være tålmodig og å trene i redcord og stabiliseringsøvelser mens alle de andre løftet, men har fått igjen for det på sikt.

Trente også en del okklusjonstrening av beina for å beholde muskelmassen så godt det lot seg gjøre, enkelt og greit ved å surre et knebind (eller en strikk, eller hva som helst) rundt det ene låret oppe ved lysken og å gå opp og ned på en step-kasse. Eventuelt knebøy-bevegelser, uten smerter. Gikk en del turer i lett ulendt terreng også, og synes det funket bra. Var tilbake på "gamle" treningsvekter i knebøy ganske fort da jeg var symptomfri nok til å kunne trene igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trente også en del okklusjonstrening av beina for å beholde muskelmassen så godt det lot seg gjøre, enkelt og greit ved å surre et knebind (eller en strikk, eller hva som helst) rundt det ene låret oppe ved lysken og å gå opp og ned på en step-kasse. Eventuelt knebøy-bevegelser, uten smerter. Gikk en del turer i lett ulendt terreng også, og synes det funket bra. Var tilbake på "gamle" treningsvekter i knebøy ganske fort da jeg var symptomfri nok til å kunne trene igjen :)

Dette er spennende, tenkte nemlig en del på dette en stund tilbake, men det forsvant liksom ut av fokuset mitt. Hvordan synes du effekten var? Fikk du følelse av utmattelse selv på en så enkel øvelse? Okklusjonstrening er spennende saker som nok kan ha sin plass i rehabiliteringen! TELL ME MOAR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er spennende, tenkte nemlig en del på dette en stund tilbake, men det forsvant liksom ut av fokuset mitt. Hvordan synes du effekten var? Fikk du følelse av utmattelse selv på en så enkel øvelse? Okklusjonstrening er spennende saker som nok kan ha sin plass i rehabiliteringen! TELL ME MOAR!

Uten å ha noe direkte sammenlikningsgrunnlag (har ikke hatt opptreninger UTEN okklusjon) så synes jeg det fungerte godt. Styrken ble beholdt bra og kom fort tilbake da jeg fikk trent ordentlig igjen. Avanserte muligens til en benk når step-kasse ble for pysete, uten at jeg husker det helt direkte, men det var på ingen måte problemer å få utmattelse i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en episk ryggfuck i februar (prolaps) etter å ha trent med en vond rygg alt for lenge, det ble 100% bra noen måneder etterpå. Var tungt å være tålmodig og å trene i redcord og stabiliseringsøvelser mens alle de andre løftet, men har fått igjen for det på sikt.

Trente også en del okklusjonstrening av beina for å beholde muskelmassen så godt det lot seg gjøre, enkelt og greit ved å surre et knebind (eller en strikk, eller hva som helst) rundt det ene låret oppe ved lysken og å gå opp og ned på en step-kasse. Eventuelt knebøy-bevegelser, uten smerter. Gikk en del turer i lett ulendt terreng også, og synes det funket bra. Var tilbake på "gamle" treningsvekter i knebøy ganske fort da jeg var symptomfri nok til å kunne trene igjen :)

Kjenner meg igjen! Morsomt å høre om erfaring med okklusjon. Kanskje jeg skal se på dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...