Gå til innhold

(Falsk) isjias?


Remi Sture

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste ukene slitt med korsryggen, og stråling videre nedover i hamstringen i ene foten. Fastlegen sa det ikke var noe gale, men ba meg ta det med ro og skrev ut Voltaren til meg. Smertene i ryggen er nå helt borte, mens det er blitt mye verre i foten. Noen som har vært borti det samme? Jeg har lest meg fram til at det kan være isjias eller falsk isjias, og etter å ha testet tøyemetoden i denne artikkelen ble det først veldig mye bedre, før det i natt ble akutt verre. Da hadde jeg problemer med å i det hele tatt strekke ut foten.

Hva anbefaler dere meg å gjøre? Jeg har fått tips om både fysio, naprapat, kiropraktor, akupunktur og "mann deg opp, din pingle", så er litt usikker på hva som er det rette for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være litt forskjellig, men noen ordentlig nerveskade er det da vel ikke siden du har blitt undersøkt.

Det er et par ting du kan prøve ut:

- Finn frem en tennisball og masser punktet på ryggstrekkeren rett ved der det nederste ribbeinet er på den siden du har vondt. Vil tro du finner et vondt punkt som kan avgi smerte her. Triggerpunkter på dette stedet kan faktisk gi lignende smerter som du beskriver her. Video beskrivelsen er helt mot slutten her:

- Masser piriformis med en tennisball. Sett deg på en tennisball på den siden som er vond og bøy benet med foten innover (ca. 90 graders knekk mot motsatt ben) og masser innover og utover på undersiden av rumpa. En vond og stram piriformis muskel kan gi slike symptomer.

- Sett deg oppå en tennisball med strake ben og masser rett under rumpa på hamstringsfestet, opp og ned. Det kan være det også sitter punkter her som er med å forverrer problemet. Du vil kjenne det godt når du råker trigger punktene her.

Om problemet vedvarer så gå til noen som du har hørt er flinke på dette området, en osteopat er absolutt mitt førstevalg, men dyktige mennesker kan man finne innen alle grener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å oppsøke en terapeut for en ny vurdering, ettersom symptomene har endret seg. En nerverotsaffeksjon mener jeg bør utredes grundigere, da bedring av smerter fra rygg og forverring av smerter fra ben er litt typisk for det. Ikke nødvendigvis dumt å ta et nytt besøk hos legen du var til først, og forklare endringene i symptomene, denne kan eventuelt henvise deg videre til MR eller til fysioterapi også?

Enig, ryggsmerter med utstråling bør sjekkes ut. Jeg ville dratt direkte til en terapeut. Manuellterapeut eller kiropraktor kan henvise direkte til bileddiagnostikk om det er nødvendig, vi andre overtaler legen til å skrive det ut til deg om vi mener det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange plager selv. Spesielt i skuldre og nakke. Fått vite av fastlegen min og kiropraktor at jeg hadde kronisk senebetennelse i nakken, mulig pga gammel skade. Etter x antall år med smerter, plager, voltaren og brexidol kurer har jeg endelig fått hjelp.

Etter å ha vært med naprapat har jeg fått vite hva som er problemet, muskelspenninger, feiltrening i den forstand at jeg er alt for overdimensjonert i bryst og framside skuldre, enn bekside. Alt dette bidrar til mange av plagene mine.

Jeg har vært til flere naprapater i Bergen, jeg har i utgangspunktet vært veldig fornøyd med alle. Men den beste jeg har vært med er helt klart Thomas Askeland, på askøy naprapat klinikk. Ut ifra egne erfaringer vil jeg absolutt anbefale deg å ta en time med naprapat. Han henviser deg videre om det ikke er noe han kan hjelpe deg med!

Du kan sikkert stille spm, hvorfor skal du høre på en selvutnevnt verdensmester på nettet, kontra fastlegen min. Jeg har vært gjennom mange runder med udugelige fastleger som ikke har peiling på denne type sykdomsbilde.

Håper det ordner seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, folkens.

Jeg var innom legen i morges igjen, da jeg ikke har blitt noe særlig bedre med tøyemetodene jeg har blitt anbefalt. Han tenkte det var prolaps, blant annet fordi en reflekstest på høyre akilles ga mye dårligere resultat enn på den friske siden. Han mente hvile og behandling hos kiropraktor var det rette. Naprapater visste han ikke så mye om, da dette visstnok er utenfor Folketrygden.

Jeg fikk videre beskjed om at hvis det ikke var blitt bedre på seks uker, ville han vurdere å sende meg til MR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, dessverre så er det slik at naprapat er utenfor folketrygden. En skandale spør du meg. Å utrolig synd at ikke flere leger setter seg inn i det naprapater faktisk gjør og kan gjøre.

Så det var eneste svaret han kunne gi deg? At du skal vente i 6 uker? I mine øyne er ikke slik holdbart. Ikke litt en gang. Her er det bare å ringe rundt. Kom deg til behandling!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar, folkens.

Jeg var innom legen i morges igjen, da jeg ikke har blitt noe særlig bedre med tøyemetodene jeg har blitt anbefalt. Han tenkte det var prolaps, blant annet fordi en reflekstest på høyre akilles ga mye dårligere resultat enn på den friske siden. Han mente hvile og behandling hos kiropraktor var det rette. Naprapater visste han ikke så mye om, da dette visstnok er utenfor Folketrygden.

Jeg fikk videre beskjed om at hvis det ikke var blitt bedre på seks uker, ville han vurdere å sende meg til MR.

Bestill time hos kiropraktor. Hvis det ikke blir bedre av behandling og hvile (dette kan du også snakke med behandler om, men han vil nok uansett fraråde deg fra å gjøre markløft og bøy o.l.) sender h*n deg uansett til MR så du trenger ikke gå via fastlegen igjen. Hvis det blir bedre, blir det jo bedre og da er alt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste ukene slitt med korsryggen, og stråling videre nedover i hamstringen i ene foten. Fastlegen sa det ikke var noe gale, men ba meg ta det med ro og skrev ut Voltaren til meg. Smertene i ryggen er nå helt borte, mens det er blitt mye verre i foten. Noen som har vært borti det samme? Jeg har lest meg fram til at det kan være isjias eller falsk isjias, og etter å ha testet tøyemetoden i denne artikkelen ble det først veldig mye bedre, før det i natt ble akutt verre. Da hadde jeg problemer med å i det hele tatt strekke ut foten.

Hva anbefaler dere meg å gjøre? Jeg har fått tips om både fysio, naprapat, kiropraktor, akupunktur og "mann deg opp, din pingle", så er litt usikker på hva som er det rette for meg.

Egenmassasje av piriformis og gluteus medius i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenmassasje av piriformis og gluteus medius i første omgang.

Massasje av piriformis og gluteus medius vil ha lite effekt hvis det dreier seg om en prolaps. Anbefaler i første omgang at du får henvsning til MR. I mellomtiden prøv å unngå aktiviteter som fremprovoserer de utstrålende smerter. Evt. finne andre altenativer til de øvelsene som kan forårsake smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massasje av piriformis og gluteus medius vil ha lite effekt hvis det dreier seg om en prolaps. Anbefaler i første omgang at du får henvsning til MR. I mellomtiden prøv å unngå aktiviteter som fremprovoserer de utstrålende smerter. Evt. finne andre altenativer til de øvelsene som kan forårsake smerte.

Posten heter vel falsk prolaps og for øvrig er det ikke oppgitt at det er prolaps i bildet. Svært mange som har prolaps er uansett ikke symptomatiske.

Min erfaring på området er at egenmassasje av nevnte muskelgrupper kan være et positivt bidrag. Mange kunder som har blitt kvitt isjiassymptomer med kun dette som verktøy.

Det er uansett verdt å ta en MR og ikke minst fokusere på andre områder som korrekt teknikk og andre rehabstrategier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massasje av piriformis og gluteus medius vil ha lite effekt hvis det dreier seg om en prolaps. Anbefaler i første omgang at du får henvsning til MR. I mellomtiden prøv å unngå aktiviteter som fremprovoserer de utstrålende smerter. Evt. finne andre altenativer til de øvelsene som kan forårsake smerte.

Selv om egenmassasje av piriformis aldri vil kunne kurere et prolaps, vil det ofte kunne lette smertene noe. Vi vet jo at en nerve som er irritert en plass har mye lavere terskel for mekanisk fyring senere i forløpet, og en stram piriformis vil absolutt kunne gjøre dette. Er forresten villig til å sette en liten slant penger på at han får en albue kylt i skinka av naprapaten etterpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om egenmassasje av piriformis aldri vil kunne kurere et prolaps, vil det ofte kunne lette smertene noe. Vi vet jo at en nerve som er irritert en plass har mye lavere terskel for mekanisk fyring senere i forløpet, og en stram piriformis vil absolutt kunne gjøre dette. Er forresten villig til å sette en liten slant penger på at han får en albue kylt i skinka av naprapaten etterpå ;)

Mange som tror det er prolaps når det ikke er annet enn aktive triggerpunkter. Hehe, kan nok bli en liten albue der, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nå vært tre ganger til naprapat, og hans konklusjon er prolaps som resulterer i isjias. Jeg har nå trenings- og sitte-forbud på ubestemt tid. Noen her inne som sliter med det samme og kan dele litt erfaringer? Er det håp for å komme tilbake 100% igjen? Jeg har fått beskjed om at CrossFit-treningen min bare er å glemme på denne siden av nyttår i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du sansynligvis en prolaps nederst i korsryggen, jeg hadde dette for noen år siden, fikk beskjed av kiropraktor og tverrfaglig sykehusgruppe å holde meg i ro i primærfasen, for så å bevege meg så mye som mulig i sekundærfasen, begynne å trene lett i etter sekundærfasen var over. Fasenes tidsrom må nesten fagpersonene du konsulterer fortelle deg.

Kiro trodde først det var piriformis, og han "voldtok" meg med albuen for å provoser denne som kalte det... hehe.

Det tok meg ca 1,5 år å komme meg, hadde "funny walk" ala monty pyton, der jeg ikke hadde kontroll på hvor venstrebenet havnet når jeg gikk. Gåturer i skog og mark med ulendt variert terreng var bra for meg, tok med fotoapparatet og gikk lange turer i skogen og tok bilder etc.

Jeg er ikke preget av dette i det daglige nå 5 år etter, men har dårligere balanse, koordinasjonen mellom overkropp og underkropp er litt føkket opp.

Når jeg hadde det ble det ikke tilrådet å operere vekk svineriet, vet ikke om det er andre rutiner på dette idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vært tre ganger til naprapat, og hans konklusjon er prolaps som resulterer i isjias. Jeg har nå trenings- og sitte-forbud på ubestemt tid. Noen her inne som sliter med det samme og kan dele litt erfaringer? Er det håp for å komme tilbake 100% igjen? Jeg har fått beskjed om at CrossFit-treningen min bare er å glemme på denne siden av nyttår i hvert fall.

Det er absolutt håp om å bli helt fin igjen, de aller fleste prolapser går tilbake uten noe særlig tull. Crossfitting er nok ganske uaktuelt før neste år ja. Jobb med de tinga naprapaten har anbefalt deg, regner med det er bra greier. Skynd deg sakte og ha bra fokus på teknikk når du begynner å returnere til trening, ikke fall i crossfitfella og tyn ut en haug med eksplosive knebøy med mediocre teknikk, da blir det garantert tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to uker siden våknet jeg midt på natta av en akutt smerte i korsryggen. Kjentes ut som noen stakk kniver i ryggen min! Etter et par dager fikk jeg stråling ned mot setet (venstre side rett over rompesprekken) og så forsvant smertene i korsryggen t par dager etter.. Men så begynte det å stråle nedover foten og leggen.. Får "krampe" i rompa og nedover hver gang jeg reiser meg.. Og leggen hovner på en måte opp i ny og ne. Kan dette være isjias? Hvordan vet man om det er "falsk" isjias? Blir man kvitt dette? Skal stille i AF til våren, så noe hvile er uaktuelt! Har vært hos kiropraktor og fått nåler overalt, trykkbølge og "kjevlen", men det har ikke hjulpet..Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "noe hvile er uaktuelt" kan du fort belage deg på at dette er noe som vil vedvare. Det første du gjør når du har vondt et sted er å ikke gjøre øvelser som gjør vondt, i.e. hvile. Unngår du dette kan du i verste fall risikere å gjøre det du har langt verre. Konkurranser er det mange av, ryggen din er det bare en av. Mitt tips er egentlig å forholde deg til hva kiropraktoren sier. Uten at jeg er noen ekspert synes jeg det kan høres ut som et prolaps, spesielt siden annen "mer muskulær" terapi ikke hjelper stort. Men ikke ta mitt ord for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...