selters Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Ingen regel uten unntak? =p Dere som mener at muskelvekst ikke følger styrke, tror dere Tom Martin kunne trent jeg til å bli betydelig mer muskuløs, men betydelig svakere, selv etter et oppkjøringsprogram for styrkeløft? ( spørsmålet er ikke nødv rettet mot deg aurelius) Jeg anser meg som newbie da jeg er i mitt første treningsår. Har trent RYP 6 mnd og nå 531 i 6 mnd. Har økt med ca 20 kilo i bøy, 30 kg i mark og 15 kg i benken på 1rm. Ting tar tid, men hvor lang tid kan man gidde å vente på synlige resultater? Aurelius - Er det andre programmer du ville anbefalt foran 531 for en i nybegynnerfasen? Muskelvekst følger ikke alltid like mye med 1RM som det følger 5-10RM. Forsøk å øke din 5RM eller 8RM også. En del nybegynnere kommer seg raskt til 100 kg 1RM i benk, men har fortsatt 5 RM på 77,5 kg. Dette tyder på at de har forbedret sin nevromuskulære effektivitet mye, noe som kommer raskere enn muskeløkninger. De er blitt sterke til å ha den musklmqssen de har. For å komme seg videre bør de i en pperiode trene mengde og med litt flere reps og sett (4-8 reps kanskje, 3-6 sett) før de igjen begynner å "toppe" formen 3-6 måneder senere. Er man redd for å spise, vil fremgangen gå betydelig saktere enn om man er villig til å gå opp litt i vekt igjen ofre litt mageruter. På den annen side bør vektøkningen kunne forsvares av styrkeøkningene. Hvor mye styrke man bør øke for hver kilo kroppsvekt man øker, er vanskelig å si. Det kommer an på gener/talent. Noen trenger avansert periodisering når de når 100 kg i benk., andre kan øke lineært frem til de løfter 200 kg i benk. De minst begavede wingeer 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14437-er-%C3%B8kt-styrke-synonymt-med-%C3%A5-bygge-muskler/page/2/#findComment-558144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenitel Skrevet 12. november 2012 Forfatter Del Skrevet 12. november 2012 Hvor mye har du gått opp i vekt den perioden du har økt med 20 kg i bøy? Jeg gått ned 2,5 kg. Litt av grunnen til at jeg spør om det er synonymer er at jeg vil regne med at jeg i snitt har ligget i kaloriunderskudd basert på at jeg har gått ned marginalt i vekt. Men jeg har fortsatt blitt sterkere. Jeg leser det over alt at man ikke kan bygge muskler på underskudd, det er derfor jeg ikke skjønner hvordan jeg kan fortsett å øke for hver økt samtidig som jeg ikke bygger (visuelt) muskler. selters og alle andre. Tusen takk for gode svar så langt Folk på fitnessbloggen later til å være utømmelige kilder til kunnskap. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14437-er-%C3%B8kt-styrke-synonymt-med-%C3%A5-bygge-muskler/page/2/#findComment-558287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Jeg gått ned 2,5 kg. Litt av grunnen til at jeg spør om det er synonymer er at jeg vil regne med at jeg i snitt har ligget i kaloriunderskudd basert på at jeg har gått ned marginalt i vekt. Men jeg har fortsatt blitt sterkere. Jeg leser det over alt at man ikke kan bygge muskler på underskudd, det er derfor jeg ikke skjønner hvordan jeg kan fortsett å øke for hver økt samtidig som jeg ikke bygger (visuelt) muskler. Da kan du regne med at det er i hovedsak pga du har blitt nevralt sterkere og sikkert også mer effektiv teknikk at du har økt styrken din. I forhold til tidligere innlegg fra deg så har du ganske lav vekt og da kan du ikke regne med å bygge noe særlig muskler uten at du har et lite energioverskudd. Kroppen må ta energien til å bygge muskler fra en plass og har du ikke mye fett å tære av må man ha et overskudd fra maten man spiser. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14437-er-%C3%B8kt-styrke-synonymt-med-%C3%A5-bygge-muskler/page/2/#findComment-558298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anders85 Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Jeg gått ned 2,5 kg. Litt av grunnen til at jeg spør om det er synonymer er at jeg vil regne med at jeg i snitt har ligget i kaloriunderskudd basert på at jeg har gått ned marginalt i vekt. Men jeg har fortsatt blitt sterkere. Jeg leser det over alt at man ikke kan bygge muskler på underskudd, det er derfor jeg ikke skjønner hvordan jeg kan fortsett å øke for hver økt samtidig som jeg ikke bygger (visuelt) muskler. selters og alle andre. Tusen takk for gode svar så langt Folk på fitnessbloggen later til å være utømmelige kilder til kunnskap. Det er gjort eksperimenter på rotter hvor de har fått fjernet deler av leggmuskelen. Rottene ble nødt til å løpe på et løpehjul og det som skjedde var at den bygget opp betraktelig muskelvolum i musklene rundt for å kompansere for den manglende leggmuskulaturen. Rottene fikk forøvrig null kalorier, kun vann. Om det er like overførbart til mennesker for så være, men jeg har selv økt muskelmassen min betraktelig på diett på papiret. Om målingene med fettklype er mer unøyaktig når man er høyere i fettprosent kan ha vært en faktor. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14437-er-%C3%B8kt-styrke-synonymt-med-%C3%A5-bygge-muskler/page/2/#findComment-558312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Jeg anser meg som newbie da jeg er i mitt første treningsår. Har trent RYP 6 mnd og nå 531 i 6 mnd. Har økt med ca 20 kilo i bøy, 30 kg i mark og 15 kg i benken på 1rm. Ting tar tid, men hvor lang tid kan man gidde å vente på synlige resultater? Aurelius - Er det andre programmer du ville anbefalt foran 531 for en i nybegynnerfasen? Om du bare har økt 20 kg i bøy/30 kg i mark på et helt år,da har du helt rett i å være utålmodig =p Jeg ville anbefalt deg å prøve ut SS/Starting Strength, rett og slett fordi det er et program som funker kanon. Da går man fra å sette personlige rekorder en gang i måneden, til opp til tre ganger i uka. Det krever riktignok at du øker matinntaket en del,og at du har skikkelig teknikk i baseøvelsene på forhånd. neigutten 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14437-er-%C3%B8kt-styrke-synonymt-med-%C3%A5-bygge-muskler/page/2/#findComment-558852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
neigutten Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Ser at sentralnervesystemet ofte blir nevnt, men det har da strengt tatt ingenting med dette å gjøre. Sentralnervesystemet er hjernen og ryggmargen og har ingen direkte forbindelse til muskelen i seg selv. Det er det perifere nervesystemet som har, spesifikt det motoriske system. Altså, når folk sier de har slitt ut Sentralnervesystemet eller CNS som ofte forkortes og omtales som på nettet så snakkes det om hjerne og ryggmarg. Bare en presisjon på at det ikke er presist/korrekt å si sentralnervesystemet som noe som kan trenes/slites ut. Nå er klokka snart 03:00, men jeg er temmelig sikker på at dette er korrekt, om ikke får noen komme med en videre presisering. Asle ? Ryggmarg og resten av CNS har i aller høyeste grad direkte virkning på musklene. Farlig å begi seg ut på slike feiltolkninger. Det er riktig at bruk av ordet CNS i denne sammenheng er enormt upresist. Å si at man har slitt ut CNS er usedvanlig teit, men det er jo heller ikke det som er blitt sagt i denne tråden. Har sett en annen tråd hvor det ble nevnt, ja. Man kan bli "sliten" på nevronalt nivå av trening, og det er nok det som menes med "ustlitt CNS". Men det blir like presist som å si at man er "uggen i formen" når man har hjerteinfarkt. Ikke feil, ikke riktig. Jo, sentralnervesystemet styrer alle komandoer som som overføres til muskulaturen. Det perifere nervesystemet som er det du siser altså det systemet som som er avgjørende for bevegelser er en serie av nerver som går ut fra sentralnervesystemet som videre forgener seg ut ut til sanceseller som muskulaturen. Men nerveimpulsene som blir sent ut starter med komando fra hjernen. Sist jeg sjekket var ikke muskelen en sansecelle. Og med eksamen i nevro på onsdag håper jeg at jeg har kontroll på efferenter og afferenter. Det må jo også nevnes at musklene fint kan kontraheres uten noen form for kortikal innblanding (dvs. uten at hjernen sender en "komando" slik du beskriver). Det spesielle med muskel-nervesamspillet er vel nettopp det at nervene synapser direkte pål alfa-motonevronene (som jo ligger i ryggmarken aka CNS). Grad av rekruttering i hver muskel er stort sett autonomt bestemt. De små fibrene rekrutteres først, så gradvis større fibre. Det avhenger direkte av hvor hardt muskelen kontraheres og hvor lenge den må arbeide under en gitt kontraksjon. Koordinering av muskler er delt autonomt/refleksivt delt kortikalt (viljestyrt). Det blir likevel som eirich påpeker helt tullete å nevne "CNS" på denne måten. CNS er hele sentralnervesystemet. Det blir liksom som å si at kroppen trenger næring. Ikke feil, men lite informativt. Jibber og Aurelius 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14437-er-%C3%B8kt-styrke-synonymt-med-%C3%A5-bygge-muskler/page/2/#findComment-559099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjeldmann Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 det er sant:) mente at de er i kontakt med kroppes sanseseller, muskler, og kjertler, ikke som muskler:) . Dette kan du, min eksamen var for seks år siden, så skjønner jeg er litt rusten:) bra informativt svar Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14437-er-%C3%B8kt-styrke-synonymt-med-%C3%A5-bygge-muskler/page/2/#findComment-559745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenitel Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Om du bare har økt 20 kg i bøy/30 kg i mark på et helt år,da har du helt rett i å være utålmodig =p Jeg ville anbefalt deg å prøve ut SS/Starting Strength, rett og slett fordi det er et program som funker kanon. Da går man fra å sette personlige rekorder en gang i måneden, til opp til tre ganger i uka. Det krever riktignok at du øker matinntaket en del,og at du har skikkelig teknikk i baseøvelsene på forhånd. Bare må si det til noen. I går nådde jeg en milepæl av et mål. 2xkroppsvekt i mark, diggeste løftet ever! Skal sjekke ut programmet, takk for tipset! Oddis 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14437-er-%C3%B8kt-styrke-synonymt-med-%C3%A5-bygge-muskler/page/2/#findComment-560059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Bare må si det til noen. I går nådde jeg en milepæl av et mål. 2xkroppsvekt i mark, diggeste løftet ever! Skal sjekke ut programmet, takk for tipset! Gratulerer! Men da tok du veldig mye i markløft når du startet å trene om du allerede er på 2x kroppsvekt med 30 kg økning. Når man kommer opp mot 2x er det også vanlig at progresjonen ikke går fullt så fort. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14437-er-%C3%B8kt-styrke-synonymt-med-%C3%A5-bygge-muskler/page/2/#findComment-560068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenitel Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Gratulerer! Men da tok du veldig mye i markløft når du startet å trene om du allerede er på 2x kroppsvekt med 30 kg økning. Når man kommer opp mot 2x er det også vanlig at progresjonen ikke går fullt så fort. Takk Jeg har levd i lykkerus i hele dag! Jeg startet egentlig ikke så veldig høyt (100 kg), men det var lenge siden jeg har målt maksen min og i går banka jeg inn 145 kg! Altså en økning på 45 i mark. Kanskje jeg skal teste maksen min i de andre øvelsene også snart Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14437-er-%C3%B8kt-styrke-synonymt-med-%C3%A5-bygge-muskler/page/2/#findComment-560075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.