Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du får det i deg fra protein eller proteinpulver spiller nok ingen rolle. Jeg ser ingen problem knyttet til graviditet og protein. Produsentene av proteinpulver er derimot pålagt å opplyse om at man skal utvise forsiktighet med kosttilskudd når man er gravid - i tillegg til at man rådfører seg med lege.

Så lenge inntaket er fornuftig (les: ikke kjempehøyt), er det nok ingen problemer med å bruke proteinpulver. Som Robert sier så spiller det ikke så stor rolle om proteinet kommer fra pulver eller mat for kvaliteten sin del, selv om mat i de fleste tilfeller er å foretrekke pga andre næringsstoffer.

Ufordøyd protein kan fermenteres i tykktarmen og gi opphav til noen toksiske stoffer som havner i leveren. Dette kan være et problem ved høyt inntak, men så lenge inntaket ligger i normalområdet vil ikke dette være en problemstilling.

Kan også legge til at under amming vil ikke proteininntaket påvirke proteininnholdet i melken :)

• 1 år senere...

Annonse

Hva slags negative innvirkninger vil det ha hvis man spiser mer enn la oss si 2g\kg? Og hvis man er veldig overvektig har det vel ikke noe for seg å gå ned i vekt, heller bare fokusere på å spise sunt istedet? Da vil man jo sannsynligvis gå ned noen kilo også, men hva har dette å si når man er gravid?

Hva slags negative innvirkninger vil det ha hvis man spiser mer enn la oss si 2g\kg? Og hvis man er veldig overvektig har det vel ikke noe for seg å gå ned i vekt, heller bare fokusere på å spise sunt istedet? Da vil man jo sannsynligvis gå ned noen kilo også, men hva har dette å si når man er gravid?

Man skal hvertfall ikke gå ned i vekt under et svangerskap. Da vil det frigjøres en del opplagrede tungmetaller fra fettvevet som fosteret vil utsettes for.

Konsekvenser at høyt proteininntak kan eksempelvis være at konsentrasjonen av enkelte aminosyrer kan bli høye (de blir høyere i barnets blod enn hos mor), noe som blant annet kan virke nevrotoksisk.

Det er påtide at noen skriver en artikkel om at proteinpulver er mat. Det virker som om alt for mange som tror det er noe magisk. Derimot er jeg glad for å lese at folk er skeptiske til hva de spiser når de er gravide ;)

Man skal hvertfall ikke gå ned i vekt under et svangerskap. Da vil det frigjøres en del opplagrede tungmetaller fra fettvevet som fosteret vil utsettes for.

Konsekvenser at høyt proteininntak kan eksempelvis være at konsentrasjonen av enkelte aminosyrer kan bli høye (de blir høyere i barnets blod enn hos mor), noe som blant annet kan virke nevrotoksisk.

Det var det jeg trodde. Takk for oppklaring :)

Så en tommelfinger regel er at man ikke skal spise mer enn 2g\kg og heller ikke gå ned i vekt på noe som helst måte?

Det er påtide at noen skriver en artikkel om at proteinpulver er mat. Det virker som om alt for mange som tror det er noe magisk. Derimot er jeg glad for å lese at folk er skeptiske til hva de spiser når de er gravide ;)

Det er nok altfor mange som tror det ja. Husker da jeg var gravid selv, har vel aldri vært så opptatt av hva jeg har puttet i munnen noensinne :) *proud*

Annonse

Asle har skrevet om det her :)Proteinpulver – derfor bruker vi det | MyRevolution

Da er det bare å gå i gang med å promotere den over hele FB.

^ Å slanke seg når man er gravid høres ut som en meget dårlig idè.

Det er litt skremmende at hun har sagt egentlig.

Okei.. Det var en kvinne i programmet som ble gravid midt i slankeprosessen og da Kari Jaquesson sa at det på ingen måte var farlig for henne å fortsette slankeprosessen siden hun var såpass overvektig og hadde en del ekstra kilo. Men på hvilken måte er det farlig? Kan du utdype litt?? =) Er veldig interessert i å høre om det..

Okei.. Det var en kvinne i programmet som ble gravid midt i slankeprosessen og da Kari Jaquesson sa at det på ingen måte var farlig for henne å fortsette slankeprosessen siden hun var såpass overvektig og hadde en del ekstra kilo. Men på hvilken måte er det farlig? Kan du utdype litt?? =) Er veldig interessert i å høre om det..

Som sagt så lagrer vi en del uheldige stoffer i fettvevet vårt, deriblant tungmetaller og dioksiner, og disse frigjøres til blodbanen sammen med fettsyrene når vi går ned i vekt. Alt som er i blodbanen (nesten hvertfall) vil også gå til fosteret, ettersom moren deler blodet sitt med fosteret. Dette er stoffer som blant annet kan virke nevrotoksisk og påvirker fosterets utvikling.

Som sagt så lagrer vi en del uheldige stoffer i fettvevet vårt, deriblant tungmetaller og dioksiner, og disse frigjøres til blodbanen sammen med fettsyrene når vi går ned i vekt. Alt som er i blodbanen (nesten hvertfall) vil også gå til fosteret, ettersom moren deler blodet sitt med fosteret. Dette er stoffer som blant annet kan virke nevrotoksisk og påvirker fosterets utvikling.

Takk for svar :)

Jeg har forstått det sånn at man bør unngå proteinpulver og -barer under graviditeten, ikke nødvendigvis pga proteinet i seg selv, men pga alle tilsetningsstoffene som kan være uheldige for et foster. At man bør spise naturlig osv. Jeg har selv vanskelig for å tro at ingredienser jeg knapt kan uttale er 100% kurant å spise i mengder under graviditeten.

Har jeg misforstått her??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...