Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har søkt litt, men fant ikke denne tråden - selv om jeg mener å ha lest en tråd om det før..

Anyways, når jeg kjører a2g frontsquat eller vanlig squat så forsvinner spennet i fotbuen på venstrefoten, er det flerer som sliter med det samme? Evt hvordan trener man opp dette??

(Jeg har vært plattfot på venstre foten før, men gikk over til å løpe forfot og gå mye barbeint og med vibram, så fotbuen er nå naturlig ifht høyre foten)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14076-fotbuen-faller-inn-under-a2g/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Mener du at foten "ruller" utover? Test litt bredere beinstilling, og litt mer vinkel på foten utover. Sannsynligvis ankelmobilteten din som er problemet, uten at jeg har sett det og kan si med sikkerhet. Men dersom jeg merker at foten ruller utover vet jeg med en gang at jeg står for smalt og vinkelen på beina er feil.

Prøv deg litt fram med bare stanga på skuldrene, med både vinkel og bredde. Skal sannsynligvis bare en liten justering til før du får momentet der du vil ha det, og du finner nok ganske fort utav det hvis du bare flytter litt på beina.

Mener du at foten "ruller" utover? Test litt bredere beinstilling, og litt mer vinkel på foten utover. Sannsynligvis ankelmobilteten din som er problemet, uten at jeg har sett det og kan si med sikkerhet. Men dersom jeg merker at foten ruller utover vet jeg med en gang at jeg står for smalt og vinkelen på beina er feil.

Prøv deg litt fram med bare stanga på skuldrene, med både vinkel og bredde. Skal sannsynligvis bare en liten justering til før du får momentet der du vil ha det, og du finner nok ganske fort utav det hvis du bare flytter litt på beina.

Høres ut som han mener det motstte; innoverrulling"?

Kjører du bøy i vanlige sko forresten?

(Jeg har vært plattfot på venstre foten før, men gikk over til å løpe forfot og gå mye barbeint og med vibram, så fotbuen er nå naturlig ifht høyre foten)

Barfotløping er awesome!

Tilbake til casen. Om ankelmobiliteten er dårlig vil man ofte, som Sondre sier, ofte kompensere ved å ta det ut i leddet under ankelen (subtalarleddet). Om ankelmobiliteten din er helt fin kan vi utelukke det, men det er altså snakk om små forskjeller her.

Selv om du har trent deg opp til å få en normal fotbue, kreves det VELDIG mye av disse musklene for å holde spennet under belastet kne-/frontbøy. Ofte såpass mye at man med plattfot ikke klarer å trene seg opp. Om dette er tilfelle anbefaler jeg deg faktisk såler. Jeg er ingen kjempefan av såler generelt, men synes de har sin plass i behandlingen. Selv om du klarer å holde knærne rett under øvelsen vil leggen din rotere innover når fotbuen faller ned. Dette setter kneet i en ugunstig posisjon og øker sjansene for belastningsskader - da typisk meniskskader, bruskskader på kneskåla og eventuelt slitasje på sikt. Det høres litt drøyt ut, og det er langt fra sikkert at du får problemer, men en risikofaktor er det definitivt.

Den finnes spesifikke øvelser for å trene opp fotbuen, men jeg synes ikke de er voldsomt gode. De går typisk ut på varianter av å stå på et ben og heve fotbuen uten av tærne krøller seg. Her kan du også legge på mer vekt etterhvert, men som sagt synes jeg de øvelsene ofte har litt liten overføringsverdi til den virkelige verden. Det skader uansett ikke, så prøv det gjerne.

Jepp, innoverruling.

Bøyer i Nike Romaloe 2, så skotøyet er det ikke noe i veien med ;)

Ah ok, da vil jeg tro det samme som Hansi. Jeg er helt platfot og sliter ikke med det du forklarer, så jeg ville prøvd å jobbe med mest mulig ankelmobilitetsøvelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...