Maraud Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 I dag gikk jeg over hva jeg får i meg av mat, og det er på tide med forandring. Håper på noe input/ forslag til hva jeg kan legge til/endre. Søker ingen diettplan eller lignende. Bare råd;) Studerer kiropraktikk i England = lange dager, høyt krav til fokus, fysisk form, overskudd, mye praktisk Trener pt. 3 ganger i uka. Rehab 1 t. + to styrkeøkter/ 1 kardio på 45 min.medium intensitet da jeg ikke har overskudd til mer. Mitt problem er at jeg ikke tåler hvete, melk eller noe løk. Holder meg unna det meste av erstatningsprodukter (soya, glutenfritt basert på potetmel og maismel) og prøver å erstatte dette med naturlig glutenfrie produkter. Jeg er sjelden sulten, føler energinivået er jevnt, men mangler overskudd rett og slett. Og jeg merker at jeg går ned i vekt sakte men sikkert. I tillegg sliter jeg med å få i meg store porsjoner mat, så det frister veldig å ty til shakes, noe som har vært løsningen tidligere. Daglig inntak er omkring 1100 kcal, og jeg skal ha omkring 2300 (63 kg, 172 cm) Karbs: 86.5 g Fett: 52.5 g Protein: 77.64 Matvarene jeg lever på er: Kjøtt: Kylling, laks, reker, svin, storfe (kylling 3-4 ganger i uka, og fisk minst 1), bacon 1 gang i uka. Ved siden av: Spinat hovedsaklig (mye), tomat, agurk, fetaost. Ris 1 gang i uka (tåler ikke store mengder) Mellommåltid: Egg, nutrition bar (207 kcal), banan, soyayoughurt, epler, appelsin. Drikke: Vann, eplejuice, soyamelk Frokost: glutenfritt brød, kokt skinke, majones. Spiser kjøttmåltid 1-2 ganger om dagen, så veit at jeg må muligens spise litt mer av det. Er bare fryktelig lei! Jeg vil gjerne ha et sunt kosthold, og det jeg har nå er vel ikke så usunt, men noen ganger får jeg bare cravings etter carbs, så jeg prøver liksom å "fikse" dette med soyamelk eller banan/sjokolade. Tips eller kommentarer tas i mot med takk! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Så lite som du spiser så har du ingenting å ha dårlig samvittighet for om du gir etter for litt mer carbs her og der. De er ikke farlige, du ligger langt under hva du trenger, så mer carb vil bare være positivt. Carbs og da i form av sukker og slikt er ikke et problem før du vil ned i vekt/er overvektig, noe du absolutt ikke er. 1100kcal er for lite uansett, så du kan prøve å øke dette med f.eks fetere mat da du ikke tåler en del ting? avokado, egg, fet fisk, ris, mer olje og f.eks spe på med litt fruktsmoothies osv Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-538171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Du får cravings fordi du spiser for lite.Du behøver slett ikke å frykte karbohydrater med mindre du har en eller annen form for insulinresistanse, for da kan det være fordelaktig å tenke over hvilke karbohydrater du spiser. Disclaimer: Sukker er sjelden den løsningen man bør strekke seg etter, og ikke mel heller. Det du trenger er to ting. Det ene er mer smakfull mat som får apetitten din opp, og det andre er mer energitett kost som sikrer deg næringsinntaket. Du kan lese denne om energitett kost. Her nevnes f.eks helfete melkeprodukter, men siden du ikke tåler dem så bruker du bare laktosefrie produkter om det er ditt problem med melk. Sondre Aalbotsjord 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-538196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Og du kan med fordel spe på med shakes om det gjør dagen din lettere, det vi i allefall gi deg en god del mer protein og øke kaloriintaket Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-538205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maraud Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2012 Vel, mel er vel heller utelukket kan du si, når jeg ikke tåler det. Og heller ikke laktosefrie produkter. Det eneste er en liten smule ost, men det er snakk om 10-20 gram. Fruitshakes går ikke, da jeg ikke har blender eller råd:P hm. Jeg har en tendens til å reagere på ris og poteter. Steker alt i olivenolje da, det glemte jeg å si. Og fetere fisk får jeg ikke tak i her jeg bor i England bare laks. Ah, tror jeg går for shakes jeg enn så lenge... Må nok grave litt dypere Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-538585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Vel, mel er vel heller utelukket kan du si, når jeg ikke tåler det. Og heller ikke laktosefrie produkter. Det eneste er en liten smule ost, men det er snakk om 10-20 gram. Fruitshakes går ikke, da jeg ikke har blender eller råd:p hm. Jeg har en tendens til å reagere på ris og poteter. Steker alt i olivenolje da, det glemte jeg å si. Og fetere fisk får jeg ikke tak i her jeg bor i England bare laks. Ah, tror jeg går for shakes jeg enn så lenge... Må nok grave litt dypere Laks og shakes er da en start, og tåler du nøtter? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-538589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Vel, mel er vel heller utelukket kan du si, når jeg ikke tåler det. Og heller ikke laktosefrie produkter. Det eneste er en liten smule ost, men det er snakk om 10-20 gram. Fruitshakes går ikke, da jeg ikke har blender eller råd:p hm. Jeg har en tendens til å reagere på ris og poteter. Steker alt i olivenolje da, det glemte jeg å si. Og fetere fisk får jeg ikke tak i her jeg bor i England bare laks. Ah, tror jeg går for shakes jeg enn så lenge... Må nok grave litt dypere Tror du skal få sjekket om du fordøyer karbohydratene jeg. Evt prøv å damkok ris og poteter i 3-5 timer og se om du reagere da. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-538693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Har du påvist allergier/intoleranser eller er det basert på egen oppfatning? Hvor lenge siden er det du evt tok disse testene, og hvilke tester var det? Syns det høres rart ut om det er noe annet enn laktosen du reagerer på i melk om du tåler litt ost. Om det var melkeproteinallergi det var snakk om ville du reagert på osten. Har du prøvd laktosefrie meieriprodukter? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-538709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maraud Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2012 Altså ost gjør meg dårlig det også, men i den mengden en gang i uka, så sjenerer det meg ikke. Nei, problemet er at jeg venter på utredning hos spesialist, ventetiden er 6 mnd. Enn så lenge holder jeg meg unna alt som gjør at jeg reagerer, hvis ikke hadde jeg aldri fungert. Skal prøve provokasjonsperioder, men må vente til alt er stabilisert. Hvete og meieriprodukter er uansett utelukket, Been there, done that. Laktosefritt skal prøves igjen på ett seinere tidspunkt. Jeg sitter med oppfatningen at jeg har et problem med karbohydrater ja. P.t har jeg gitt opp late fastleger som bare tar prøver og sier du er helt fin når de kommer tilbake negative. Shakes kjøpes i morra, og får vel kjøpe inn litt mer laks. Nøtter er latterlig dyrt her i England, men mulig det er billigere i innvandrerbutikker Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-538715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Hvor gammel er du? Hvor lenge har du vært plaget med dette? Hvilken type symptomer får du? Dette med matvareoverfølsomhet kan være veldig komplisert. Det er ofte veldig vanskelig å identifisere hva som egentlig er problemet. Ofte er det ikke bare fysiologiske reaksjoner, men psykologiske reaksjoner inne i bildet også, noe som gjør det enda vanskeligere å finne ut av hva du egentlig reagerer på. Har du fra før noen påviste allergier? Er du allergisk mot andre ting enn mat, f.eks. pollen? Har du vært testet for cøliaki? Hva slags spesialist venter du på utredning hos? Mange velger å enten diagnostisere seg selv, evt går til alternative behandlere for å få hjelp med slike problemer. Det som ofte skjer da er at kostholdet blir begrenset i en unødvendig stor grad, noe som gir en kraftig økt risiko for underernæring eller feilernæring. I ditt tilfelle ser du at energiinntaket har blitt veldig lavt og du er matlei, noe jeg antar skyldes et ensidig kosthold der du har kuttet ut mange ting. Ut ifra det du har skrevet til nå så er min vurdering at du har kuttet ut unødvendig mye. Jeg stiller mange spørsmål, men de er nødvendige for å kunne gi deg et godt svar Edit: Du virker ikke å ha noen av de vanligste allergitypene (melk, egg, nøtter, fisk), så jeg vil tro dette dreier seg om intoleransereaksjoner. neigutten 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-538722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maraud Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2012 Det er fryktelig meg komplisert skal jeg si deg. Og det virker som at legen egentlig ikke vet helt hva han skal gjøre. Jeg fikk bare beskjed om å spise det jeg ikke ble dårlig av, for det var den eneste måten å bli frisk på. Jeg har ingen påviste allergier utenom reaksjon på sitrusfrukt hvis jeg skulle spise for mye. Har tatt spesifikke blodprøver, avf. prøver, gastroskopi. Ingen belastningsprøver. og alle var negative. I tillegg har jeg testet diabetes, leddgikt, og hormonnivåer. Har alltid slitt med leddsmerter, leddbetennelser og lignende, men om det er fysisk eller pga hva nå enn jeg har, det vet jeg ikke. Jeg er 21 og ble dårlig for litt over ett år siden på samme tid som jeg fikk et stress/angstanfall hvor jeg møtte veggen fordi jeg var overarbeidet. Har alltid slitt litt med magesmerter og oppblåsthet, helt fra jeg var liten, og hadde kolikk som barn. Opp i gjennom har jeg alltid drukket melk, spist masse løk, og hauger med brød (litt for mye). Jeg slo over i matveien når jeg skjønte hva det var som gjorde meg dårlig. Alle advarte meg mot det, men i mine øyne hadde jeg ikke noe valg. Legen ønsket at jeg skulle bøtte innpå med gluten før gastroskopi o.l noe som i praksis er umulig for meg, fordi han nektet å sykmelde meg fra jobb hvis jeg blir dårlig, og B, jeg blir ikkefungerende og har et smertehelvete, C det passer sjeldent kombinert med skole. Så jeg spiste en brødskive om dagen i en mnd frem til gastroskopien. Spesialistutredninga er på Rikshospitalet hvor de forsker på de vanskeligere pasientene hvor prøver er negative, men symptomene er der, og pasienten viser forbedring ved diettendring. Så får jeg møte med ernæringsfysiolog i tillegg. Husker ikke navnet, men jeg gleder meg til å dra dit. Ja, jeg har kutta ut masse. Jeg har kutta ut hveteprodukter, melkeprodukter, og nesten all løk. Jeg har kuttet ned på ris og poteter, men spiser små mengder av det, litt brun ris og søtpoteter i ny og ne. Det som skjer når jeg spiser pasta (får også magesmerter pga hveten), ris og poteter er at jeg får noe jeg har valgt å kalle "matkoma" , dvs at etter at middagen er spist, så bare forsvinner jeg inn i min egen verden, typ at jeg bare sitter der og glor i veggen. Jeg blir sliten og trøtt, så det ender som regel i senga eller på gulvet. Så etter en times tid går søvnigheten over, og jeg er sliten resten av dagen mens mage brummer og bobler for seg selv. Når jeg spiste vanlig mat orket jeg ikke gjøre noen ting, jeg lå og grein i sofaen over magesmerter og det ble bare værre og værre. Jeg kunne ikke stå oppreist, og noen ganger kunne jeg ikke stå en gang fordi det gjorde så vondt. Selvfølgelig kan jeg ikke påstå at det ikke påvirker meg psykologisk. Jeg er REDD for å spise feil mat. Jeg er redd for å teste toleransegrensen min. Prøvde hvitløk, noe som resulterte i 3 dager med magesmerter og diarè. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-539397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonepone Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Uff dette var veldig kjedelig for deg! :/ Har du prøvd paleo livsstilen? nå skrev du at du ikke vil ha en diett men jeg er også sånn som føler at jeg kan gå å dø i sofaen hvis jeg spiser type: ris, pasta, poteter, hvete, sukker. Så jeg spise stort sett paleo mat, men med melkeprodukter i tillegg. Med dette kostholdet følte jeg meg alltid våken og opplagt, selv etter middag:) Verdt å prøve? En link til info: What Is The Paleo Diet? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-539485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabrielle Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Om du spiser ost og nøtter i tillegg hjelper det på. Fett inneholder masse kalorier så å tilsette en skje smør eller olje her og der hjelper også. Grønnsaker smaker godt med fettkilder som olje, avokado og ost. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-539634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Angående melk. Du tåler som jeg skjønner harde, hvite oster? Det at du kan spise litt av dette sier meg at det ikke er snakk om allergi, men intoleranse, og da mot laktosen. Har du prøvd å drikke laktosefri melk? Er det noen forskjell om melken er varmebehandlet f.eks. i bakverk? Det kan være flere grunner til at man begynner å reagere på laktose, og det trenger ikke å være et problem som oppstår i seg selv, men heller som en følge av andre ting (f.eks. glutenintoleranse/cøliaki). Du sier du reagerer på hvete, men da må det sies at allergi mot hvete er ekstremt sjeldent (det kan være du har det). Sannsynligvis dreier det seg om en intoleranse mot gluten. Du kan prøve glutenfrie produkter, der du starter med glutenfri havregryn. Begynn forsiktig. Det er også en gentest du kan ta for å vite om du er disponert for cøliaki. Det at du reagerer på ris og potet kan handle om en generell karbohydratintoleranse, som også er ekstremt sjelden. Mangel på enzymet som spalter glukosekjeder(stivelse) vil føre til dette. Det er noe du kan få sjekket ved en gentest. Symptomene du nevner skriker også intoleranse! Hvordan er det med fruktinntaket, får du noen reaksjoner på disse? Er det spesielle frukter du reagerer på? Hva med grønnsaker, tåler du noen bedre enn andre? neigutten 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-540338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eltervaag Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Laktoseintolleranse og melkeallergi er 2 forskjellige ting. Melkeallergikere tåler ikke kumelk proteinet og blir dårlig av alt som er tilsatt det. Laktoseintolleranse tåler ikke melkesukkeret som finnes i melk fra alle dyr (geitost feks) Når du sier du kan ha litt ost (det er ikke store mengden) er det lite sannsynelighet at du har melkeallergi. En med melkeallergi vil reagere selv med små mengder og noen tåler ikke at det er spor av melk i produktene de spiser. Jeg er selv laktoseintollerans og kan spise store mengder norvegia før jeg reagerer. Det finnes forskjellige "nivåer" og Noen reagerer mer enn andre og kan feks ikke ha laktoseredusert melk men må leve på laktosefri melk. Det kan også være at du feks har et tregere fordøyelsessystem som gjør at det lille melken kroppen kan spalte går for sent og du vil derfor bli syk. Jeg har det og det var slik diagnosen min kom. Kuttet ut alt av melk for å så tilføye laktoseredusert kost - sammen med legen! Man skal aldri diagnosere seg selv og kutte ut produkter uten samarbeid med lege. Viser det seg at man ikke er syk så kan man ha mistet mange viktige næringsstoffer over lengre tid som kan i verstefall resultere i sykdommer. Sjekk ut kryssallergier på løk, kan ver du reagerer på det også. Men kom deg te legen og ta tester. Ingen annen vei utennom. Tok laktasetest hos privatpraksis som kostet meg knapt 800kr. Det finnes også flere alternativer enn soyamelk. Du har rismelk, havremelk, kokosmelk osv Val 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-540610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Laktoseintoleranse kan også skyldes flere ting, og det er individuelle tålegrenser inne i bildet. Intoleransen kan også være sekundær til annen problematikk, og forsvinne "av seg selv" når primærproblemet behandles. Sjekk ut kryssallergier på løk, kan ver du reagerer på det også. Men kom deg te legen og ta tester. Ingen annen vei utennom. Tok laktasetest hos privatpraksis som kostet meg knapt 800kr. Svært tvilsomt dersom hun ikke har luftveisallergier av noe slag. Kryssreaksjoner skyldes vanligvis allergi mot pollen eller lignende. Allergitestene kan gi indikasjoner på allergi, men de er ikke nøyaktige og det kan forekomme både falsk negative og falsk positive tester. Alternative tester som IgG er ansett som svært lite verdt, og resultatet av alternativ behandling er ofte at kostholdet blir unødvendig begrenset. Hold deg til testene fra legen og spesialist. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-541033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maraud Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Hehehe, en liten oppsummering av svar til alle svarene jeg har fått: -Har spurt legen om DNA test for å se om jeg i det hele tatt er disponert for cøliaki, legen sier testen er tull. samt LgG -Allergitester har jeg tatt i bøtter og spann. Og jeg har visst en eller annen sensitivitet for sitrus som gjør at når noe klør, så klør jeg om og om igjen på det. (Det var den forklaringa jeg fikk) -Jeg har sagt at jeg reagerer på løk? Kryssallergi vet jeg lite om. -Ikke tatt laktasetest, noe som hadde vært interessant. -Jeg KAN spise pittesmå mengder ost, mindre enn en skive. Så kan, og kan, det er vel heller for apetittens skyld og smaken at jeg tviholder på litt most fetaost i salaten. Brunost og gulost er no-go når jeg har prøvd tidligere. Lonepone: Vil helst ikke låse meg inn i en diett nei, å kutte ut mer er det siste jeg vil, ettersom kroppen min fungerer veldig fint på det jeg spiser. Derimot ønsker jeg å utvide kokkeforrådet og finne et bredere spekter av matvarer jeg kan bruke uten at jeg blir enda mer fattig student, noe jeg er allerede;) Gabrielle: Nøtter er en god idé, men som sagt, den osten kan jeg bare spise to "fetaterninger" av 2 ganger i uka. Vurderer å skaffe noe kokosolje/smør, fikk vite at det å steke med olivenolje var bortkastet. Noen erfaringer? Vegard: Når det kommer til bakverk, så har jeg ikke helt slått meg løs med å lage det uten gluten, og de få gangene har det vært uten melk. Jeg tror at varmebehandling + typen melk kan ha litt å si, basert på erfaring, men jeg har ikke klart å slå fast nøyaktig hva som skal til. Det samme gjelder hvitløksekstrakt vs pulver, så lenge jeg holder meg innenfor rimelighetens grenser Jeg klarte ved en feil å spise mat kokt med gul løk, så spiste alt utenom løken, og etter hva jeg husker reagerte jeg ikke da, mens fersk løk/ løken i seg selv gjør at middagen var bortkasta. Om jeg har ALLERGI mot hvete, det tror jeg ikke, alt jeg vet er at jeg blir dårlig av standard knekkebrød, brød, bakverk, kjeks, pizza. Urene tallerker, fjøler osv. Jeg lever allerede på glutenfritt brød og har gjort det siden januar. Ellers er måltidene uten gluten. Å spise glutenfrie produkter som koster skjorta og inneholder 400 kcal per kjeks, det virker bortkastet i mine øyne, når jeg i utgangspunktet ikke har et behov for det. I steden velger jeg naturlig glutenfrie produkter som man får i dagligvaren. Grunnen til at jeg ble sjekket for diabetes var fordi jeg nevnte det her med ris og poteter, men spør du meg, så spør jeg deg. Grønnsaker og frukt spiser jeg masse av. Brokkoli, spinat, agurk, tomat, salat, champignon, gulrot, bønnespirer, squash. Jeg vet at jeg skal holde meg unna: vårløk, purre, hvitløk, rød løk og gul løk. Har ikke opplevd å reagere på frukt. Men alt innenfor rimelighetens grenser, spiser jeg masse bær og frukt så får jeg helt vanlig maveknip. Eltervaag: Jeg reagerer på brunost såvel som gulost. Jeg har ikke sagt at jeg ikke reagerer på fetaosten, men jeg blir betraktelig mindre dårlig av to fetaterninger to ganger i uka, enn om jeg skulle spist ost som enhver person. Dvs, at jeg kan finne meg i den reaksjonen jeg får. Jeg skulle veldig gjerne samarbeidet med legen min, tro du meg. Men det er vel heller at han sender meg ut av kontoret mens jeg desperat spør om veiledning og får til svar: Spis det du ikke reagerer på. Og ja, jeg har fortalt han alt jeg opplever som triggere. Jeg har gått til han i et halvt år med dette, hvor han har sendt meg hjem uten videre oppfølging fordi prøvene var fine. Til sist bestilte jeg hastetime og satt og grein i en halv time fordi jeg ikke klarte mer, og jeg var helt utmatta etter en dag på jobb. Og det var da han sa: spis det du tåler, det er det eneste du kan gjøre, og så ble jeg henvist til Riksen hvor jeg fikk time 6 mnd etterpå. Nå bor jeg da i England hvor jeg har fått en ny fastlege som ikke tror jeg har cøliaki eller melkeallergi etter 5 min samtale, og det var det. Gotta love it. Kall det et dumt spørsmål, men hvorfor skal man drikke rismelk, havremelk, kokosmelk? Soyaen vet jeg har kalsium, og ja jeg drikker en slant i ny og ne. Men så hører jeg igjen fra "alle" at soya ikke er noe særlig for de med fordøyelsesproblemer pga strukturen osv? Er det en ting jeg ikke kan få sagt nok så er det at jeg skulle veldig gjerne gjort alt sammen med legen, ikke kuttet ut gluten, melk osv, før det var relevant. Men for meg var det det eneste jeg kunne gjøre. Når du har prøvd og du står der uten noen form for veiledning, mens dagliglivet fremdeles krever det samme av deg, da gjør man det beste ut av det på egenhånd, og det er vel der jeg er akkurat nå. Puh. ja, det var vel det? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-541175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eltervaag Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Tanken på kokosmelk, havremelk osv er å tilføye kalsium i hverdagen og kan gjør matlaging enklere som en erstatter for melk. Facebook gruppe - "helt uten melk". Masse gode tips. Får du ikkje hjelp av legen bør du bytte. Det tar tid og ressurser men har du diverse allergier har du også krav på støtte fra nav. Ikkje minst blir helsen bedre når du vett 100% sikkert hva du tåler eller ei. Mas om å ta laktasetest! Du faster i 12 timer for å så drikke en melkesukkerblanding samtidig som blodverdiene blir målt. Fetaost er det ingen med intolleranse som kan spise da dette er myk/smøreost som er korttidslagret og inneholder laktose. Så har du intolleranse er dette absolutt no-no. Norvegia/jarlsberg går bra. Hvordan er du ellers med mat og bakeverk som inneholder melk? Steker du mat i smør? Håper at du har lest deg opp på alle betydninger av melk og leser innholdsfortegnelsen på alt (og hver gang for indigriensene endrer seg ofte!!!!!!) slik at du slipper å få i deg unødvendige overaskelser. Ord for melk: Melkeprotein (melkeallergi) Melkesukker (laktoseintolleranse) Myse Valle Smør Skummelt melk/helmelk Tørrmelk/fløte pulver Fløte Kesam Cottage cheese Rømme Ostpulver (det kan heller ikke laktoseintoleranse ha!) Creme fraiche Curd Fløteis Kalium kaseinat Kalsium kaseinat Kasein Kaseinat Kjernemelkspulver Lactalbulmin Margarin Melkestoffer Melketørrstoff Myse pulver Myse protein Natrium kaseinat Valleprotein Vasle Wiley Yoghurt kan også inneholde melk: Animalsk fett eller olje Raffinert fett Strøkavring Mye å huske. Hvis man har melkeproteinallergi må man passe på alt men har man intolleranse kan man ha litt flere produkter. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-541361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eltervaag Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Men lag all mat selv helt fra bunnen av! Finn frem gode gamle kokebøker, rent kjøtt, lag brokkoliris og melkefri bearnessaus! Glutenfri pasta med kyllingkjøttboller og tomatpure (tror de også finnes uten løk) Tacoboller (kjøttdeig og krydder) sammen med salsa, glutenfri lefse og masse grønnsaker Det er en livsstils endring men det er mye bedre med ekte mat enn halvfabrikert og det finnes oster som melkeallergikere også kan ha! Sats på rent kjøtt, fisk og kylling og bruk grønnsaker/salat istedet for pasta osv og lag gjerne store porsjoner så har du lunsj dagen etterpå! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-541378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonepone Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Men lag all mat selv helt fra bunnen av! Finn frem gode gamle kokebøker, rent kjøtt, lag brokkoliris og melkefri bearnessaus! Glutenfri pasta med kyllingkjøttboller og tomatpure (tror de også finnes uten løk) Tacoboller (kjøttdeig og krydder) sammen med salsa, glutenfri lefse og masse grønnsaker Det er en livsstils endring men det er mye bedre med ekte mat enn halvfabrikert og det finnes oster som melkeallergikere også kan ha! Sats på rent kjøtt, fisk og kylling og bruk grønnsaker/salat istedet for pasta osv og lag gjerne store porsjoner så har du lunsj dagen etterpå! Litt selvmotsigende å si rein mat. Også si ferdige kylling kjøttboller? hihihi Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13915-jeg-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-og-jeg-er-matlei/#findComment-541402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.