Gå til innhold

Trenger veiledning til valg av treningsprogram!


Jonas S

Anbefalte innlegg

Målet mitt med treningsprogrammet er å øke mest mulig muskelvekst.. Samtidig er hovudfokuset å oppnå en mer markert/bredere V-rygg, og større volum i Lår og-legg muskelatur.

Tidligere har jeg trent 3 ganger i uken, hele kroppen hver økt. Men nå ønsker jeg å trene 4/5 dager i uken, og ønsker helst å bruke splitt-program.

Har aldri brukt splittprogram før,så trenger derfor veiledning/hjelp til å ta eventuelle justeringer.

Tenker å trene trene halve kroppen hver økt, slik at overkroppen kommer en dag, og underkroppen en annen.

Om du har tips til hvilke program, og evt justeringer jeg burde ta, setter jeg pris på det.

Nedenfor er et program som jeg har laget selv, men jeg er ikke på noen måte bindt til det. Om du har tips til bedre program som kan passe meg bedre, så tar jeg gjerne imot dem.

Dag 1: (Bein)

-Knebøy 3x10

-Markløft 4x10

-Bulgarisk utfall 2x10

-Mage

Dag 2 (Overkropp)

-Benkpress 3x10

-Hantelpres 2x10

-Fronthev 2x10

-Dips 3x10

-Armcurl

-Mage

Dag 3 (Bein)

-Knebøy

-Beinpress

-Bulgarisk utfall

-Mage

Dag 4 (Overkropp)

-Chins 3x10

-Fronthev 2x10

-Sidehev 2x10

-Hantelpress 2x10

-sittende roing 3x10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På dag 2 kjører du 3 øvelser på bryst og ingen på rygg? Jeg ville kutta ut hantelpress (og heller kjøre litt mer på benken) og putta inn 1-2 øvelser som går på øvre delen av ryggen siden du kjører mark dagen før er nedre delen dekka. fx pullups/nedrrekk (du ønska V-form sa du?) og kanksje en foroverlent (på benk) hantelroing eller unilateral kabelroing.

Syns også du kan putte inn sittende tåhev på dag 1 og 3.

...Mage trenger også restitusjon som alle andre muskler. Unngå å trene isolasjonsøvelser på mage to dager på rad.

Good luck :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er militærpress?

Og du kan jo ta med strake markløft på dag 3 i stedet for beinpress. Vet ikke om jeg sier riktig nå, men føler knebøy og beinpress er litt for "like" til at man trenger begge deler. Tror de fleste klarer seg med kun Knebøy av de 2 øvelsene (?)

Og Foroverbøyd roing (Barbell Rows) er en fin øvelse for å bygge den populære V-formen :)

Og som nevnt over her: magen trenger ikke kjøres hver dag ;)

1 dag i uken holder i massevis mtp på at magen får kjørt seg i mange av baseøvelsene (bøy,mark etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militærpress ja, god øvelse d. Skal se om jeg får plottet den i en av overkroppsdagene. Men har hørt rykter om at mage ikke trenger samme restitusjon som andre enkeltmuskler på kroppen, siden magen består av mange muskler, stemmer det? Ellers takk for hjelpa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer med å forstå hvorfor alle skal finne opp hjulet på nytt når det er så mange gode programmer der ute som er bevist å fungere, gang på gang på gang.

Det er fordi ein blir forvirra! Ein skal ikkje endre dei gode, gamle programma, ein skal køyre baseøvingane, ein skal køyre hip thrust, bulgarsk og frontbøy, men ein skal køyre baseøvingane, ein skal køyre fullkroppsprgram om ein har halde på mindre enn femten år, men ein bør køyre bulgarsk, chins, dips, hip thrust, frontbøy, knebøy, pushups, men ein må ikkje endre dei gode gamle programma...

Eg skjønar trådstartar godt, eg, eg er superconfused sjølv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi ein blir forvirra! Ein skal ikkje endre dei gode, gamle programma, ein skal køyre baseøvingane, ein skal køyre hip thrust, bulgarsk og frontbøy, men ein skal køyre baseøvingane, ein skal køyre fullkroppsprgram om ein har halde på mindre enn femten år, men ein bør køyre bulgarsk, chins, dips, hip thrust, frontbøy, knebøy, pushups, men ein må ikkje endre dei gode gamle programma...

Eg skjønar trådstartar godt, eg, eg er superconfused sjølv!

Paralysis by analysis er forsåvidt et vanlig fenomen, men om dette er tilfellet er det bedre at man sier fra om at det er forvirringen som er hovedproblemet. Basicen er faktisk ikke så vanskelig ;)

La oss se på hva du selv sier.

1. Ikke endre gamle programmer.

2. Kjør baseøvelser

3. Hip thrust, bulgarsk utfall, frontbøy

4. Fullkroppsprogram

5. Chins, dips, pushups

Dette er da virkelig hvordan de aller fleste gode, gamle, basic styrkeprogrammer er lagt opp? Man kjører baseøvelser flere ganger i uka (oppfyller pkt. 1, 2, 4) og benytter seg av andre flerleddsøvelser for assistansearbeid (oppfyller pkt. 3, 5). SL 5x5, 5x5 med autoregulering, PHAT, Starting Strength, Wendlers 531 er jo essensielt varianter av dette. Selv styrkeløftprogrammer som dietmar og sheiko har lignende struktur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usj, no kuppar eg jo tråden...

Sjå her, dette er det 5x5-programmet som eg fann her på sida:

Dag 1

Benkpress/skråbenk: 5 x 5 reps

Rygg (roing): 5 x 5 reps

Dype knebøy: 5 x 5 reps

Dag 2

Knebøy 2-3 x 5 reps med 20% lettere vekt enn dag 1, eller 3 x 3 på frontbøy

Markløft: 3-5 x 5 reps – eller jobb opp mot et toppsett 1 x 5 reps

Skulderpress: 5 x 5 reps (frittstående militærpress med skulderbredt grep)

Nedtrekk/Chins 5 x 5 reps

Dag 3

Benkpress: 5 x 5 reps

Roing: 5 x 5 reps

Knebøy: 5 x 5 reps

Dette ser jo greitt ut med tanke på baseøvingar, sant? Men, her er det ikkje verken bulgarske utfall eller hip thrusts. Om eg så legg det inn, då endrar eg jo programmet, og det skal ein ikkje. Men eg vil gjerne eit program som har to meir eller mindre like dagar som eg kan alternere, det er det eg meiner med å tilpasse til kvardagen, for eg trener 2-3 dagar per veke. Og så vil eg gjerne prøve hip thrusts og bulgarsk, så då kan eg jo bygge om Starting Strength med det, men då har eg endra programmet, og det skal ein ikkje. Så leitar eg vidare då, men finn ikkje noko som er heilt slik eg vil ha det, og vips! ender ein med skreddarsydd program likevel, som ein ber om tilbakemelding på. Og så er tilbakemeldinga at ein berre kan køyre med eit fast opplegg som er ferdigtesta... :) Eg seier ikkje at the basics er så jævla vanskeleg, men eg har forståing for at ein blir litt forvirra og apatisk.:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, og så er ikkje poenget at eg absolutt ikkje vil skjøne at det grunnleggjande ikkje er så vanskeleg, eg berre ønskte å forklare litt kva som skjer i hovudet på ein nybyrjar når ein har lese eit par kvelder på Fitnessbloggen og andre bra nettstader, og ein innser at augo går litt i kryss! :watching:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet der er fint det, bare å kjøre på! Minnes å huske det står beskrevet at du kan benytte bulgarske utfall istedet for knebøy @ dag 2 hvis man leser hele biten. 5x5 med autoregulering funker bra :)

Var dette til meg? I så fall: takk for tilbakemelding. Eg må ha oversett det med den bulgarske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...