Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tjohei folkens!

Nå de siste månedene så har jeg hatt store problemer med å stå opp om morgenen, ha overskudd om dagen, og å sove om kvelden. Jævlig dårlig sammensetning! Får ikke sove før ett sted mellom kl.01-02.30 og står opp kl.0630. Har til tider vært helt avhengig av å sove om ettermiddagene, men har de siste ukene kutta veldig ned på dette (skjer maks en gang i uka) og det tar like lang tid før jeg får sove. Dette har egentlig foregått lenger enn bare de siste månedene, men i vår/sommer så har jeg hatt dager hvor jeg ikke har trengt å stå opp før kl.09-10, og da har jeg vært en smuuule mindre trøtt/sliten, men ikke mye! I fjor vinter så en vanlig dag slik ut; opp 0630, jobb 07-16, sove 17-20, sove 23-0630. Slik var det i over 2 måneder. Helt jævlig. Det var så ille at jeg faktisk sovnet av på jobb. Var så flau at rødmen satt godt i kinna den dagen. Men er ikke like ille nå da.. Men lurer på om noen har noe gode tips eller?

Hjelp! ( :D )

Fortsetter under...

Først og fremst bør du se litt på kostholds- trening- og søvnvanene dine.

Se over kostholdet ditt, sammensetting og mengde. Så får du avdekket evt mangler osv.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?

Hvordan ser treningsvanene dine ut?

Hvordan er søvnvanene dine? Når legger du deg etc.

Hjelper det ikke å rydde opp i kostholdet ville jeg tatt en tur til legen og hørt, og evt få tatt noen blodprøver for og sjekke om du har noen mangler eller annet.

På vinteren kan mangel på D-vitamin føre til at man føler seg uopplagt og 'tom', men tviler på at det er hovedproblemet ditt slik du skisserer det her. Større sannsynlighet for at det er mangel på jern, vil jeg tro.

Først og fremst bør du se litt på kostholds- trening- og søvnvanene dine.

Se over kostholdet ditt, sammensetting og mengde. Så får du avdekket evt mangler osv.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?

Hvordan ser treningsvanene dine ut?

Hvordan er søvnvanene dine? Når legger du deg etc.

Hjelper det ikke å rydde opp i kostholdet ville jeg tatt en tur til legen og hørt, og evt få tatt noen blodprøver for og sjekke om du har noen mangler eller annet.

På vinteren kan mangel på D-vitamin føre til at man føler seg uopplagt og 'tom', men tviler på at det er hovedproblemet ditt slik du skisserer det her. Større sannsynlighet for at det er mangel på jern, vil jeg tro.

Kostholdet er vel ikke akkorat til å rope hurra av. Eller - det er bedre nå, og har vært det de siste ukene. Vet ikke hva som evt vil påvirke søvnen i forhold til kosthold. Det blir vel i så fall mangel på næringsstoffer?

Jeg har trent 2-3 ganger i uken fra mai til september og 4-6 ganger i uken fra september og til nå. Som oftest så trener jeg rundt kl.18-19.

Sovehjertet mitt er ganske så stort, og når jeg først får sove så sover jeg fort 10-12 timer uten problem. I løpet av en ukedag så er jeg mest trøtt rundt kl. 11-12 og kl.17-18. Går å legger meg ca. kl.23, men ligger lysvåken til nærmere 0200.

I fjorvinter så dro jeg til legen etter den episoden hvor jeg sovnet på jobb. De tok ganske mange blodprøver uten at jeg vet spesifikt hva som ble tatt. Og jeg fikk beskjed om at det var ingenting som vistes der i hvert fall.

Annonse

Prøv å loggfør kostholdet ditt på f.eks diett.no noen dager, og se om det kommer fram vitaminmangel på noe der. Jeg har selv slitt med søvn i årevis, og det går i perioder. Noen perioder sover jeg kanskje 10 timer tilsammen på en uke, andre perioder sover jeg som en stein fra hodet treffer puta til alarmen ringer. Har prøvd drøssevis med sovemedisin men de funker kun når jeg tar dem, og det er jo ikke gunstig å knaske piller i en evighet.

Jeg ser likevel en sammenheng med psyken og søvn, de periodene jeg er mye stressa, har det tungt, osv, sover jeg myye dårligere enn når jeg stresser ned og har det bra i livet. I tillegg er jeg supersensitiv for koffein, og kan ikke drikke hverken kaffe eller pepsi max etter kl syv hvis jeg skal ha håp om å sovne (kanskje det kan ligge der hos deg?)

Vet ikke om dette hjelper, men her er noen tiltak som hjelper (litt ihvertfall) når jeg har dårligere perioder:

- Ikke drikk koffeinholdige drikker etter 18-19

- Skriv ned ting du stresser over/bekymrer deg over og tenk at du ikke får løst dem når du skal sove, de er fortsatt der imorgen

- Sørg for å lufte godt på soverommet før du legger deg, tung luft gjør det tyngre å sovne

- Skru av tv og pc ihvertfall en time før du legger deg, og ta heller fram en bok eller hør på musikk du liker

- Tenk på ting som gjør deg glad/rolig og prøv å fokuser på disse når du skal sove

- Ikke spis rett før du legger deg, ca 1-2 timer før leggetid. Da er du verken mett eller sulten før du skal sove.

Dette er ihvertfall noen ting som kan funke på MEG, håper du kan ta nytte i dem! Lykke til! (y)

Takk for mange gode ideer - skal prøve å se om det kanskje kan hjelpe på! Når det kommer til koffein så drikker jeg ikke kaffe, og svært sjeldent koffeinholdig brus. Og ellers har koffein aldri egentlig hatt noe påvirking på meg - selv om jeg aldri så mye ønsket det :D "Rapporterer" neste uke hvordan det går tenker jeg!

Tjohei folkens!

Nå de siste månedene så har jeg hatt store problemer med å stå opp om morgenen, ha overskudd om dagen, og å sove om kvelden. Jævlig dårlig sammensetning! Får ikke sove før ett sted mellom kl.01-02.30 og står opp kl.0630. Har til tider vært helt avhengig av å sove om ettermiddagene, men har de siste ukene kutta veldig ned på dette (skjer maks en gang i uka) og det tar like lang tid før jeg får sove. Dette har egentlig foregått lenger enn bare de siste månedene, men i vår/sommer så har jeg hatt dager hvor jeg ikke har trengt å stå opp før kl.09-10, og da har jeg vært en smuuule mindre trøtt/sliten, men ikke mye! I fjor vinter så en vanlig dag slik ut; opp 0630, jobb 07-16, sove 17-20, sove 23-0630. Slik var det i over 2 måneder. Helt jævlig. Det var så ille at jeg faktisk sovnet av på jobb. Var så flau at rødmen satt godt i kinna den dagen. Men er ikke like ille nå da.. Men lurer på om noen har noe gode tips eller?

Hjelp! ( :D )

Hei!

Jeg "lider" av akkurat det samme! Får ikke sove på kvelden når jeg skal legge meg, og klarer ikke å stå opp om morgenen. Det å sove på ettermiddagen er veldig enkelt, men det har jeg aldri tid til, og håper at jeg da burde klare å sove tidligere. Men det gjør jeg jo ikke..

Har også utviklet en slags angst for å ikke få sove, slik at det gjerne tar enda lenger tid. Dette er spesielt netter før eksamen eller viktige skoledager, når jeg vet at det er viktig at jeg sover ordentlig. Kaffe hjelper meg heller ikke, har selv også sovnet flere ganger under forelesning og på jobb. De dagene jeg klarer å slumre uten å sette ny alarm sover jeg gjerne til 11, selvom jeg egentlig skulle opp kl 07.

Prøvd både homopatiske sovepiller og innsovningspiller fra legen uten virkning.

Er det flere som har tips?

Jeg trener 2-3 dager i uken, og sliter meg ut på jobb og skole, så slikt sett burde det ikke være et problem å sove. Jeg kan ikke huske å ha sovnet før kl 12...

Kanskje vi rett og slett er C-mennesker?

Si gjeerne ifra hvis du finner noe som hjelper!

Lider med det samme selv. Først og fremst vil jeg si, og har personlig erfart, at legen er som regel en dårlig løsning, fordi de aller fleste allmennleger vet litt om alt, og ikke nødvendigvis om hva som passer DEG. Det er derfor de er ALLMENNleger. Ta heller turen til en spesialist, eller en psykolog.

Jeg går selv i terapi, og har gjort endel endringer i forhold til dette. Har fått endel, harde, vanskelige råd, men som funker.

1. Først og fremst, ikke LEGG DEG I SENGA før du er trøtt. Det fører til at du ikke forbinder senga med noe negativt, siden du bruker så lang tid på å sove.

2. Loggfør hvordan du sover. Lag deg en liste som inneholder: hvordan du har følt deg den dagen, når du la deg i senga, når du slo av lyset, hvor lang tid det går fra du slår av lyset til du sovner, hvor mange ganger ila natta du evt våkner og hvor lange disse oppvåkningene er ca, når du våknet og når du stod opp. Så rangerer du nattens søvn på en skala fra 1 til 5, der 1 er veldig lett søvn, og 5 er veldig dyp. Gjør dette i minst 2-3 uker, så får du også en bedre oversikt over hvordan du faktisk sover og fungerer.

3. Hvis du skulle gå å legge deg, men ikke få sove etter 15 min, STÅ OPP, og gjør noe helt annet til du blir trøtt igjen.

4. Stå opp til samme tid HVER DAG. Uanhengig hva du skal, hvor lenge du kan sove etc. Det gjør kroppen klar over og over tid innstilt på at den på en måte må høre etter når den blir snakket til:p Altså, hvis du legger deg kl 01 hver dag og må stå opp kl 06, ja, da blir kroppen etter hvert sliten og får en klar instruks om at når du ligger i senga, da MÅ du sove. Det er hardt, det er slitsomt, men jeg vil tro det er enda mer slitsomt å gå sånn som det er nå, å ikke få sove, grue seg til å sove og bruke halve natta på å ligge våken.

Bare spør om det er noen spm. Let me know how it goes ;) Lykke til, hvertfall :)

• 4 uker senere...

Hei!

Tenkte jeg kunne komme med en liten oppdatering! Har nemlig funnet noe som virker veldig bra for meg, og kanskje det kan virke for dere andre som sliter også!

Bestilte denne fra iherb, egentlig ved en feil, skulle egentlig kjøpe en annen kakao.

Madre Labs, CocoCardio, 7.93 oz (225 g), Stay Fresh Re-Sealable Pak! - iHerb.com

Den er imidlertid veldig "sunn", og jeg blander den med noen steviadråper (også fra iherb; english toffee) Og syns det smaker ganske ok. Det gjør meg veldig trøtt! Drikker den på sengen når jeg er helt klar til å sove (så det kan ha noe med rutine-effekten å gjøre) og jeg føler meg veldig avslappet i hele kroppen etterpå. Føler at jeg stresser mindre for å sove, men heller bare slapper av til jeg faktisk sovner. Ellers så har jeg også fulgt rådene over her, og er veldig enig i at det er viktig å ikke bli i sengen når man ikke får sove:)

Hei!

Tenkte jeg kunne komme med en liten oppdatering! Har nemlig funnet noe som virker veldig bra for meg, og kanskje det kan virke for dere andre som sliter også!

Bestilte denne fra iherb, egentlig ved en feil, skulle egentlig kjøpe en annen kakao.

Madre Labs, CocoCardio, 7.93 oz (225 g), Stay Fresh Re-Sealable Pak! - iHerb.com

Den er imidlertid veldig "sunn", og jeg blander den med noen steviadråper (også fra iherb; english toffee) Og syns det smaker ganske ok. Det gjør meg veldig trøtt! Drikker den på sengen når jeg er helt klar til å sove (så det kan ha noe med rutine-effekten å gjøre) og jeg føler meg veldig avslappet i hele kroppen etterpå. Føler at jeg stresser mindre for å sove, men heller bare slapper av til jeg faktisk sovner. Ellers så har jeg også fulgt rådene over her, og er veldig enig i at det er viktig å ikke bli i sengen når man ikke får sove:)

Så bra
:D
Du får ha lykke til
:)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...