Gå til innhold

Senebetennelse med mer..


Therese

Anbefalte innlegg

Okey, nå begynner jeg å bli rimelig lei av å ikke kunne bruke armene mine skikkelig.

Jeg kan verken presse eller dra/trekke/løfte skikkelig, en ting er at det går utover treningen men i tillegg går det utover min "yteevne" som soldat.

1. Senebetennelse i venstre underarm (i loggen min tok jeg feil av bildet og illustrerte "innsiden" av armen..:rolleyes:)

250px-ECR-longus.pngMusculusabductorpollicislongus.png250px-Extensor_digitorum_muscle.png

Kan ikke helt fastslå konkret hvilken muskel det er, men det kjennes ganske riktig ut som jeg har illustrert nå...

Bevegelser som gjør vondt er å holde/løfte ting (pinlig nok bare å koste gangen...!) og det utgjør jo også å bære og manøvrere våpen som jeg er greit avhengig av å kunne gjøre..

Jeg både tøyer(greit vanskelig å tøye skikkelig den veien altså), masserer og har prøvd varme/kuldebehandling men det blir aldri skikkelig bra..!

2. Etter øvelse forrige uke lå jeg for lenge(+/- 1.5time) i en stilling slik at armen min sovnet i -20 kuldegrader og etter at blodet strømmet tilbake(AU!) og alt virket normalt så klarer jeg ikke løfte/ute kraft med høyre arm uten at resten av kroppen og nærliggende sterkere muskulatur (trapezius, pectoralis etc) må hjelpe til. F eks å sette en bunke tallerkener/glass på plass i skapet over skulderhøyde er mao umulig uten knuselig resultat...

Det kjennes også i det jeg løfter armen som i en sidehevbevegelse at jeg er konstant "støl" i midtre deltoid og klarer ikke å yte større kraft med utre belastning uten at resten av kroppen må hjelpe til før jeg "knekker" sammen :S

Her har jeg også tøyd brystet (både major og pec) og kjenner at det er stivt, men SÅ voldsomt klarer jeg ikke forestille meg at det har blitt ved å bare ligge i stilling - eller tar jeg feil?

Trodde først det bare var en nerve i klem eller en "strekk", men nå er jeg faen ikke sikker lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir for sammensatt og komplisert til at jeg kan gi noe annet råd enn å oppsøke kvalifisert personell, finner ikke ut av dette på nett uansett. Du er såpass avhengige av armene dine i trening og din hverdag at det er best å ta det på alvor med en gang, disse greiene kan bli ganske trøblete om man bare kjører på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir for sammensatt og komplisert til at jeg kan gi noe annet råd enn å oppsøke kvalifisert personell, finner ikke ut av dette på nett uansett. Du er såpass avhengige av armene dine i trening og din hverdag at det er best å ta det på alvor med en gang, disse greiene kan bli ganske trøblete om man bare kjører på.

Ja det var det jeg fryktet.. "/

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får veldig vondt i plassen du peker på når jeg ikke varmer opp skikkelig.

Får du nok restitusjon, er det noen spesielle øvelser du får mer vondt av enn andre?

For lenge siden hadde jeg store smerter på den plassen du peker på, uansett hva jeg gjorde så fikk jeg vondt. Jeg tok pause i 1-2 uker og det var over etterpå.

Som Ole og Martin sier, ta å oppsøk en lege!

Lykke til og god bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går utifra du har hørt med saniteten på basen? Evt må du nok dra inn til Oslo til militærlegen der;) Har ikke de sagt noe?

Jeg dro hjem på perm dagen etter, så rakk ikke å høre med noen der oppe. Fikk bestilt fysioterapi i morgen så får se da, evt fortsette behandling der oppe

Jeg får veldig vondt i plassen du peker på når jeg ikke varmer opp skikkelig.

Får du nok restitusjon, er det noen spesielle øvelser du får mer vondt av enn andre?

For lenge siden hadde jeg store smerter på den plassen du peker på, uansett hva jeg gjorde så fikk jeg vondt. Jeg tok pause i 1-2 uker og det var over etterpå.

Som Ole og Martin sier, ta å oppsøk en lege!

Lykke til og god bedring! :)

Iom at jeg både trener og er i fysisk aktivitet i tjeneste (å holde ting er ganske hverdagslig :p ) så nei - så får jeg nok ikke nok restitusjon, men igjen - hva er "nok".

Takk for det! Har time i morgen, så da får vi se.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at det er frustrerende :( Håper du får god hjelp av fysioterapist og at får kommet tilbake i full trening så fort som mulig :)

Jepp! Som regel fikser jeg jo sånne ting selv, men denne gangen kom jeg til kort! Takk :)

Jeg har hatt god bedring med senebetennelsen min ved å kutte ut curl øvelser, og press øvelser med stang en stund + økt inntak av omega-3.

Kjører sjelden curl-øvelser samt øvelser som går kun på armer, så det kommer av en annen form for overbelastning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hovedmedisinen mot overbruk er naturlig nok å redusere aktiviteten. Det kan føles veldig ubehagelig om man er vant til et høyt aktivitetsnivå. Den eneste aktiviteten i startfasen bør være å bevege seg i full bevegelsesbane uten ekstra belastning frem til smerten forsvinner for så gradvis belaste mer.

Ellers burde det være greit å finne ut av hvilken muskel som er involvert. Bruk den andre hånden din som lett motstand og kjenn om det gjør vondt:

- Abduksjon av håndledd: Extensor carpi radialis longus.

- Ekstensjon av metacarpofalangealleddet: Extensor digitorum

- Abduksjon av tommel: Abductor pollicis longus

2. Det er litt uklart for meg hva du mener. Er sliter du å med å bevege armen fordi musklene er såre eller er det generell svakhet i muskelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hovedmedisinen mot overbruk er naturlig nok å redusere aktiviteten. Det kan føles veldig ubehagelig om man er vant til et høyt aktivitetsnivå. Den eneste aktiviteten i startfasen bør være å bevege seg i full bevegelsesbane uten ekstra belastning frem til smerten forsvinner for så gradvis belaste mer.

Ellers burde det være greit å finne ut av hvilken muskel som er involvert. Bruk den andre hånden din som lett motstand og kjenn om det gjør vondt:

- Abduksjon av håndledd: Extensor carpi radialis longus.

- Ekstensjon av metacarpofalangealleddet: Extensor digitorum

- Abduksjon av tommel: Abductor pollicis longus

2. Det er litt uklart for meg hva du mener. Er sliter du å med å bevege armen fordi musklene er såre eller er det generell svakhet i muskelen?

1. Det er ikke vondt når jeg beveger håndleddet, men hvis jeg holder i ting og må stive av håndleddet(generelt -> griper/tar tak i ting som vannflaske, tallerken, stol, våpen ikke minst, kost + brett(du veit, vasking og sånn av kaserne:rolleyes:) .. mao skal det ikke mye vekt til for at det gjør vondt som f)

I tillegg er det vondt når jeg masserer i område

[ATTACH]67795[/ATTACH]

2. Generell svakhet - har kanskje 15-20% kraft igjen i alle bevegelser som løfter armen

Men det gjør i tillegg vondt i midtre deltiod som om jeg skulle ha tatt 20dropset med sidehev i forkant og er full av melkesyre/stølhet dersom jeg er nødt til å strekke ut armen og jobbe med armen i full lengde (gjentagende bevegelser som å henge opp tøy eller mate en MG som eksempel..)

Samtidig som det gjør vondt når jeg masserer/kommer nær(lener meg på en dør for å ta et eksempel) deltiod, hovedsak midtre del

Fikk ikke time til fysioterapaut i dag, så må ta det når jeg kommer opp til leir igjen..

post-154-1444089859667_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skulle kontaktet meg da, kjære deg! Prioriterer alltid FB-folk!

Men du holder til i romerrike? Det er sånn midt i mellom de to stedene jeg bor :D

Jeg ville prioritert legetime hvis skulderen din ikke har vist tegn til bedring.

Selvfølgelig blir det prioritert, men opp må jeg uansett (i morgen tidlig) - så da blir det asap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, leste innlegget ditt nå. Du er den eneste jeg har funnet, som har dette problemet her. Samme som meg.

Bortsett fra at jeg ikke får noen smerte.

Jeg våkner opp, kanskje og den handa jeg har sovet på, er uburkelig som du beskrev, og det tar opptil 10dager før den funker igjen. Dette skjer med begge hendene mine, og det har ødelagt så mye for meg opp gjennom livet, jeg har hatt dette i 4-5 år.

Vært hos legen usakelig mange ganger, den ene legen hadde aldri hørt om det, og sa at jeg innbilte meg det. Den andre legen, sa det var nakken min, og jeg ble sent på MR osv. Ingenting var gale, så jeg har stort sett gitt opp, er jo ingen fasit på det, ingenting som kan hjelpe, og ingen som vet noe om det! Jeg måtte ha sluttet og trene pga dette og.

Men om du har funnet noen løsning, eller om noen vet om noe, vær så snill og si ifra:) Skulle gjerne ha løst ditta så jeg kunne ha levd livet mitt skikkeli igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...