Gå til innhold

Hyperekstenderte nedre rygg, nå gjør det vondt


Prodigy

Anbefalte innlegg

Jeg trener BJJ, og på forrige trening skulle vi hoppe over hverandre og så krype under hverandre. Da jeg hoppet over, så jeg at jeg kom til å treffe hodet til partneren, så jeg hyperekstenderte på en måte korsryggen for å ikke treffe. Da kjente jeg et "knekk", helt nede ved halebeinet. Jeg klarte helt fint å fulleføre både tung sparring og alt, men følte noe var feil.

Det gjør ikke VONDT nå, men jeg kjenner det er noe som er rart. Jeg vurderer å dra til manuellterapaut, men siden det er såpass ferskt vil jeg gjerne lufte det her, og eventuelt vente et par dager før jeg gjør det!

Noen som har opplevd dette eller vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hyperekstenderte nedre delen av korsryggen under et stup og opplevde smerte nederst i ryggen. Oppsøkte kiropraktor og fikk beskjed om at det var to ryggvirvler som hadde "kollidert" eller blitt slått mot hverandre under ekstensjonen. Etter to behandlinger ble dette fikset og har ikke kjent noe til det siden. Husker jeg var temmelig bekymret i dagene etter stupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så langt ned som halebeinet? Da er vi altså på nivå med rævsprekken og nedover. Såpass langt ned skal det ikke skje noe som helst spennende om du hyperekstenderer ryggen, så om smertene vedvarer litt til kan det være et poeng å få noen til å se på det..

Litt lengre opp kan ryggtaggene kollidere med hverandre og gi smerter (google kissing spines så får du en idè). Dette er helt udramatisk og gjør bare litt vondt noen dager. Eventuelt kan det være en liten strekk. Låsning bør det ikke være om du fullførte treninga uten problemer.

Er det noe som provoserer smerter nå? Full ekstensjon/fleksjon? Vondt å sitte?

Synes i utgangspunktet ikke dette høres ut som noe du trenger å søke hjelp for med det første, gi det ihvertfall en drøy uke. Eneste som er litt mistenkelig om det er så langt ned som du faktisk sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel rett over halebeinet.

Det er egentlig ikke vondt, det kjennes bare litt merkelig ut. Har i utgangspunktet time hos manuellterapaut imorgen, men skal vurdere å avbestille denne og heller vente litt til. At ryggtaggene har kollidert hørtes egentlig veldig sannsynlig ut, da det føltes veldig sånn idet jeg hyperekstenderte når jeg hoppet!

Noen generelle tips for å få det til å gå over fortere eller lignende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel rett over halebeinet.

Det er egentlig ikke vondt, det kjennes bare litt merkelig ut. Har i utgangspunktet time hos manuellterapaut imorgen, men skal vurdere å avbestille denne og heller vente litt til. At ryggtaggene har kollidert hørtes egentlig veldig sannsynlig ut, da det føltes veldig sånn idet jeg hyperekstenderte når jeg hoppet!

Noen generelle tips for å få det til å gå over fortere eller lignende? :)

Nå er det vel uansett for sent å avbestille timen, så da kan du jo like gjerne dra ;)

Om det er det som er diagnosen så må vi være en del høyere enn det du beskriver, da hverken halebenet eller korsbenet har hverken ryggtagger eller bevegelighet til å kunne kollidere noe som helst. Om det likevel skulle være dette som har skjedd, og du bar bommer litt med plasseringa av halebenet, så er det svært lite spennende å gjøre. Ta dte med ro, unngå ting som provoserer og legg på is innimellom om det er veldig ømt. De tinga der løser seg i utgangspunktet ganske fort, med mindre du har fått en skikkelig trøkk. Keep us posted om hva manuellterapeuten sier hvis du gidder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuellterapauten fant egentlig ikke noe problem, men det virker som den gitte smerten har gitt seg nå. Han påpekte blant annet at jeg bør tøye hamstringsen, da mine er veldig korte, og dette kan sette bekkenet i en ugunstig posisjon, så har begynt å tøye disse blant annet!

Fikk trent idag helt uten smerte, må rett og slett trene mer og bedre tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuellterapauten fant egentlig ikke noe problem, men det virker som den gitte smerten har gitt seg nå. Han påpekte blant annet at jeg bør tøye hamstringsen, da mine er veldig korte, og dette kan sette bekkenet i en ugunstig posisjon, så har begynt å tøye disse blant annet!

Fikk trent idag helt uten smerte, må rett og slett trene mer og bedre tror jeg :)

Tenk all biffen du kinne spist i helga for pengene du hadde spart om du hørte på meg! ;) Uansett bra at det ikke er noe galt, da er det bare å kjøre på med de tipsa du fikk og treninga generelt!

Synes i utgangspunktet ikke dette høres ut som noe du trenger å søke hjelp for med det første, gi det ihvertfall en drøy uke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra så fort du kan til kiropraktor, manuellterapaut, naprapat, younameit.

Har fått hørt et par ganger, at om jeg hadde kommet så fort jeg kunne, så hadde det trolig holdt med 1 behandling, kontra 2.

Det gjaldt forsåvidt kink/låsning i ryggmuskler

Selv om det hadde gitt meg gode penger i lommeboka skal man ikke gå til en terapeut så fort man kjenner noe vondter. Det meste går over av seg selv. Man skal ikke gå i månedsvis, men moderate smerter kan man alltid se litt an. Beskrivelsen til OP er absolutt ikke noe hastesak hos noen som helst terapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...