Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg får veldig lite progresjon i chinups.

For noen uker tilbake greide jeg 5 repetisjoner, og nå sliter jeg med 4.

Vil det ta lengre tid å øke i repetisjoner når det kommer til chin-ups?

Er det noe jeg kan gjøre som vil gi meg større progresjon?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13680-progresjon-i-chin-ups/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold igjen så mye som mulig på vei ned, prøv å bruk så lang tid som mulig. Du kan jukse med teknikken på vei opp igjen når du gjør dette.

Jeg har også prøvd litt å bruke litt ekstra vekt å ta 1,2 eller 3 rep og synes dette også har funket litt.

Men klarer bare 7-8 selv så er ingen ekspert

Har du tilgang på pullup-maskin? Sleng på en 5-10 kg i assistansevekt og kjør masse masse volum, se hva som skjer?

Har tilgang til en pullup-maskin ja.

Får implementere det i neste treningsøkt.

Takk for svar! :)

Jeg har økt merkbart i chins siste halve året, og det med 3 fullkrops i uka.(Gikk fra 2 chins til 3rep x 8sett på en treningsøkt, tester maks på onsdag tror jeg)

Har kjørt alle øvelsene tungt, men jeg har kjørt skikkelig tungt på alle pull øvelser, som for meg er Pendlay Rows å Handtelroing

(Kjører like tungt på Pendlay som knebøy...)

Merker du noe hvor i chins du sliter? Hos meg var det helt i bunn jeg slet mest, og det kom seg først når jeg begynnte å ta tungt på overnevnte øvelser

Kan legge til at kv hos meg svinger mellom 94 og 97kg, tok meg forøvrig 5 mnd før jeg fikk til min første chin :p

Jeg har økt merkbart i chins siste halve året, og det med 3 fullkrops i uka.(Gikk fra 2 chins til 3rep x 8sett på en treningsøkt, tester maks på onsdag tror jeg)

Har kjørt alle øvelsene tungt, men jeg har kjørt skikkelig tungt på alle pull øvelser, som for meg er Pendlay Rows å Handtelroing

(Kjører like tungt på Pendlay som knebøy...)

Merker du noe hvor i chins du sliter? Hos meg var det helt i bunn jeg slet mest, og det kom seg først når jeg begynnte å ta tungt på overnevnte øvelser

Jeg sliter øverst.

Annonse

Fant denne biten her som sikkert kan hjelpe deg :)

Greit nok at at biceps ikke får like mye stimuli med pronert eller semipronert grep, men da legges det mer stress på Brachialis - muskelen som kun har én oppgave, altså fleksjon. Denne muskelen bidrar også til å bli sterkere i chins og bicepsøvelser samtidig som man kan bygge litt mer i "bredden", altså på utsiden av biceps.
Jeg føler at jeg får veldig lite progresjon i chinups.

For noen uker tilbake greide jeg 5 repetisjoner, og nå sliter jeg med 4.

Vil det ta lengre tid å øke i repetisjoner når det kommer til chin-ups?

Er det noe jeg kan gjøre som vil gi meg større progresjon?

Klare du fire, så trenger du ikke tulle med assistmaskin, strikk eller andre øvelser. Du traff sikkert fint på formen den dagen du tok fem, men nå er du tilbake til hverdagen. Finn et chinup program på nett og følg det slavisk. Har det resultater så beholder du det, hvis ikke, prøver du neste.

Å begynne å rote med strikk, tilleggsøvelser, chins-apperatet og likt ser jeg ikke helt poenget med.

Manipuler større volum totalt ved å gå ned på reps, og legg til flere sett. Klarer du 5 reps max, klarer du nok feks 3-3-3-3-3. Da har du totalt større antall reps enn hvis du tar 5reps 2 ganger.

Skal man klare mange pullups må man bli sterk i pullups, og da må man ha overbelasning over tid der også.. som i alle andre øvelser :) Se på de AF-atletene som tar mange pullups og dips.. de er dritsterke i øvelsene med ekstravekter. Et godt eksempel er Fiddy1, bare gå inn og se i loggen hans :)

Å begynne å rote med strikk, tilleggsøvelser, chins-apperatet og likt ser jeg ikke helt poenget med.

Manipuler større volum totalt ved å gå ned på reps, og legg til flere sett. Klarer du 5 reps max, klarer du nok feks 3-3-3-3-3. Da har du totalt større antall reps enn hvis du tar 5reps 2 ganger.

Skal man klare mange pullups må man bli sterk i pullups, og da må man ha overbelasning over tid der også.. som i alle andre øvelser :) Se på de AF-atletene som tar mange pullups og dips.. de er dritsterke i øvelsene med ekstravekter. Et godt eksempel er Fiddy1, bare gå inn og se i loggen hans :)

Du har så absolutt rett, jeg så bare på problemet med styrkeløfter-øyne ;)

Annonse

Så jeg skal ikke bruke strikk/maskin?

Bare legge til noen ekstra sett?

Ja, det blir nestens om periodisering-prinsippet. Kjør 3-3-3-3-3-3 en dag med gode pauser imellom. Da har du 15 reps totalt.

Da tipper jeg det ikke går lange tiden før du klarer å ta 4-4-4-4-4.

De ukene jeg har hatt mest fremgang i pullups, har jeg tatt så mange sett jeg klarer med 50% av maks reps hvertfall.

Ja, det blir nestens om periodisering-prinsippet. Kjør 3-3-3-3-3-3 en dag med gode pauser imellom. Da har du 15 reps totalt.

Da tipper jeg det ikke går lange tiden før du klarer å ta 4-4-4-4-4.

De ukene jeg har hatt mest fremgang i pullups, har jeg tatt så mange sett jeg klarer med 50% av maks reps hvertfall.

Tusen takk for svar! :D

Skal prøve dette ut! :)

Tusen takk for svar! :D

Skal prøve dette ut! :)

Cluet er å finne en måte å klare flere/mer over tid :) Når du begynner å klare flere 10-14, så ville jeg prøvd å kombinere det med å kjøre økter innimellom med ekstravekter, og jobbe mot en "1RM" (i den grad det er mulig) i pullups. På denne måten gikk jeg ifra 12-13 som max til 21 på noen mnd :)

Bruker denne metoden på en nybegynner-kompis av meg som er med å trener nå, og han klarte 3-4 dips når han begynte for 3 uker siden. Nå kjørte han 5-5-5-6 sist gang :)

Han er faktisk gått fra å være totalt nybegynner og ikke kunne noe som helst til å bli respektabelt sterk på under 1mnd.

Cluet er å finne en måte å klare flere/mer over tid :) Når du begynner å klare flere 10-14, så ville jeg prøvd å kombinere det med å kjøre økter innimellom med ekstravekter, og jobbe mot en "1RM" (i den grad det er mulig) i pullups. På denne måten gikk jeg ifra 12-13 som max til 21 på noen mnd :)

Bruker denne metoden på en nybegynner-kompis av meg som er med å trener nå, og han klarte 3-4 dips når han begynte for 3 uker siden. Nå kjørte han 5-5-5-6 sist gang :)

Han er faktisk gått fra å være totalt nybegynner og ikke kunne noe som helst til å bli respektabelt sterk på under 1mnd.

Kjører chins 5x5 siden jeg kjører 5x5-programmet. Sliter litt med å ta 5x5 i chins og blir som regel ikke helt opp og helt ned hver gang. Hadde jeg hatt større utbytte av å tatt færre reps og flere sett som totalt kommer på 25 reps?

Kjører chins 5x5 siden jeg kjører 5x5-programmet. Sliter litt med å ta 5x5 i chins og blir som regel ikke helt opp og helt ned hver gang. Hadde jeg hatt større utbytte av å tatt færre reps og flere sett som totalt kommer på 25 reps?

Prøv! :) Jeg har hatt veldig bra resultat med det.

Da prøver jeg meg på sett med 3 og 3 ellernoe sånt på onsdag :)

Prøv det :) Verste som skjer er at du må prøve noe annet. Men før du blir sterkere i pullups tror jeg dette er beste måten å lage overbelasning på. Mange sett med rundt 50% av max burde funke bra :) Bra pauser imellom, slik at du ikke får syre for tidlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...