Gå til innhold

Markløft! Quads? Hamstrings? Glutes? osv osv


Rodolfo

Anbefalte innlegg

På idrettshøyskolen i helga fikk jeg litt kritikk fordi jeg påsto at det var bakside lår, rumpe og korsrygg som ble belastet mest under markløft. Riktig svar skulle være forside lår, rumpe og hamstrings - i den rekkefølgen.

Min påstand er at det er flere måter å gjøre markløft på, og at vinkelen i kneledd og hofteledd avgjør hvor størstedelen av belastningen havner. Motargumentet var at ved feil vinkling, dvs at overkropp er mer eller mindre parallelt med gulvet, så nærmer det seg strake markløft, og da blir det særdeles vanskelig å opparbeide et skikkelig buktrykk (iflg. sensor) - og det godtas ikke.....

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved å vinkle fotblad (og dermed kneledd) utover vil du få aktivert quads mer. Peker tærne dine rett frem - slik en del classic markløftere faktisk velger å stå - så er det, som du sier, i hovedsak hamstrings (bakside lår) glutes og korsrygg (hele kjernemuskulaturen er selvfølgelig involvert) som "gjør" løftet. Men også lats, skuldre, armer og trapezius er muskulatur som trenes ved markløft.

Veldig underlig av sensor å utelate muskelgrupper som involveres i løftet. Å gjøre et skille mellom den muskulatur som aktiveres dynamisk (musklene som gjør arbeidet) og den muskulatur som aktiveres statisk (den som holder kroppen posisjonert igjennom løftet) hadde vært mer naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94

Korsrygg skal ikke være en av kroppsdelene som belastes mest under markløft, slik som spørsmålet var.

De fleste begynner å bøye korsryggen når de nærmer seg 1,5-2x kroppsvekt i markløft, dette er fordi de ikke vet hvordan de skal aktivere rumpemusklene.

Dette gjør du med å presse rumpa bakover, som at det var en vegg der, og slik kan du løfte tungt uten at korsryggen bøyes.

Med andre ord så skal fokuset ligge på å presse rumpa bakover, og ikke på å holde korsryggen rett. Ved å presse rumpa bakover holder du korsryggen automatisk rett, og du kan løfte mer vekt før korsryggen svikter enn hvis fokuset ditt lå på å holde korsryggen rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel quads som starter løftet før du får stanga litt opp sånn at hamstring tar over.

Glutes jobber nok bra hele veien. Synes det derfor hørtes greit ut jeg.

Kan vel diskuteres hvis man har en mer vannrett rygg. Det å si at det er feil fordi det er en vanskelig teknikk å beherske synes jeg var ett dårlig svar av han. Vanskelig er jo ikke lik feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser isolert på bevegelsen i markløft vil du starte ved å bruke quadriceps også fortsette med å bruke hofteekstensorene, primært gluteus – men også hamstringmuskulaturen er involvert her. Du vil også belaste korsrygg, mage, trapezius, rhomboid og lattisimus dorsi som stabilisatorer under løftet.

Anatomi/positur, og hvordan du setter opp markløften vil også være med og påvirke graden av muskelaktivering og -belastning, men vi må neste ta utgangspunkt i hva som er generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig måte å fremstille det på. Hva mener han med å belaste mest? Er det tensjonen i senen det er snakk om, eller er det hvilken muskel som har størst elektromyografisk aktivering utifra maksimalt potensiale?

Jeg er enig med deg, Vrimmel. Spørsmålet er upresist, og gjør rom for tolkninger han i ettertid må være mer åpen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, Vrimmel. Spørsmålet er upresist, og gjør rom for tolkninger han i ettertid må være mer åpen for.

.. og hvilken nytte har det uansett for seg å fundere på dette, ettersom ørsmå forskjeller i kroppstyper og styrke i forskjellige kroppsdeler vil være med å kunne endre betydelig hvilke muskler som får mest belastning hvis man sammenligner mellom 2 personer med mer eller mindre lik teknikk?

Hvis man i tillegg endrer litt på teknikk, bredde mellom beina etc.. så kan det jo være store forskjeller.

Nei, jeg ser egentlig ikke helt poenget med spørsmålet :p

Blir litt som å spørre om; "hvilken muskel belastes mest hvis jeg skal plukke 200kg opp fra bakken?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og hvilken nytte har det uansett for seg å fundere på dette, ettersom ørsmå forskjeller i kroppstyper og styrke i forskjellige kroppsdeler vil være med å kunne endre betydelig hvilke muskler som får mest belastning hvis man sammenligner mellom 2 personer med mer eller mindre lik teknikk?

Hvis man i tillegg endrer litt på teknikk, bredde mellom beina etc.. så kan det jo være store forskjeller.

Nei, jeg ser egentlig ikke helt poenget med spørsmålet :p

Blir litt som å spørre om; "hvilken muskel belastes mest hvis jeg skal plukke 200kg opp fra bakken?"

Nei, om det er noe poeng kan man jo diskutere....men det var dette spørsmålet jeg fikk fra sensor - og de skal gjerne ha svaret som står i fasiten deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...