Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting angående dette med variasjon innenfor øvelser osv. Sier mange nevner at det er lurt å variere en gang i blant (etter 3-4 uker), noe jeg skjønner i teorien i og med at det er mange områder av de forskjellige musklene som kan aktiveres på ulike måter.

Men for å komme med et eksempel, nedtrekk med bredt grep kontra smalt. ELSKER smalt grep her, føler det tar så bra i muskelen, samme med sittende roing. Om jeg setter på stang for bredt grep føler jeg ikke samme effekten. Skal jeg da likevel passe på å variere, eller kjøre de jeg føler tar best for min del?

Samme gjelder diverse øvelser for triceps osv, bør jeg variere eller holde meg til de jeg føler jeg mestrer best og som "tar" mest for min del?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13175-viktigheten-av-variasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke å variere for variasjonens skyld eller fordi du skal "treffe" ulike deler av muskelen. Variasjon kan være greit for motivasjonen sin skyld, men så lenge du blir sterkere og synes at du får god kontakt med musklene du trener, så er det bare å fortsette med det du gjør.

Variasjon er greit - men veldig mange overdriver.

Det enkleste og viktigste å variere, er frekvens og volum. Dette kan du variere med 4 ukers mellomrom. Hver periode kan starte med færre sett og flere repetisjoner – også gradvis bli tyngre.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...