Gå til innhold

Kondisjonstrening ved siden av styrketrening?


Benedicte

Anbefalte innlegg

Fokuset mitt for tiden er å bygge muskelmasse og bli sterkere, så fokuserer derfor mest på styrketrening. Jeg liker allikavel godt å spe på med noen kondisjonsøkter i løpet av uka, gjerne løpeturer og intervalløkter. Har hørt at med for mye av dette vil man miste muskelmassen...? Stemmer dette?? Og hvor mye og hvor hard kondisjonstrening kan man trene uten at det går utover styrketreningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye og hvor hardt du kan trene kondisjon før det kommer i konflikt med målet om å bygge muskelmasse, avhenger av energiinntaket ditt. Det er ikke slik at kondistrening automatisk vil ødelegge for muskelbyggingen din.

Det er tre tilnærminger her:

1. Ned i vekt -> kaloriunderskudd

2. Stabil vekt -> kaloribalanse

3. Opp i vekt -> kalorioverskudd

Du sier du vil bygge muskler. Tenker du å holde stabil vekt, forbrenne fett, bygge muskler og dermed forbedre fettprosenten? Eller skal du opp i vekt? Poenget mitt er uansett at du vil bruke en del energi på disse kondisøktene, og du vil måtte innta dertil flere kalorier for å kompensere for det økte forbruket. Er målet ditt å holde stabil vekt, og du har et kaloribehov på 2200 kcal, vil de ekstra 500 kcal du forbrenner på kondistreninga måtte kompenseres for med 500 kcal ekstra inntak av mat for å være i tråd med målsetningen din.

Håper det var greit forklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Prøv! De protokollene som har vært i studier er uansett ikke deg, ditt liv og din trening. Nå om dagen trener jeg hele kroppen hver dag og sprinter 2 ganger om dagen. Går fint, det.

Hvem, hva, hvordan, hvorfor.

ja du sier noe der! jeg har egentlig prøvd begge deler, og fant ut at jeg trives best med å kjøre kondisjon og styrke på forskjellige dager, mest pga mangel på tid med skole og andre aktiviteter. Synes det fungerer bra så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Detta lurer jeg også på! Jeg vil gjerne ha lavere fettprosent og da løper jeg 4x4 2-3 ganger i uken. Meeen jeg vil jo også gjerne øke i muskelmasse og bli definert. Jeg trener styrke 3 ganger i uken. Noen som har et godt tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta lurer jeg også på! Jeg vil gjerne ha lavere fettprosent og da løper jeg 4x4 2-3 ganger i uken. Meeen jeg vil jo også gjerne øke i muskelmasse og bli definert. Jeg trener styrke 3 ganger i uken. Noen som har et godt tips?

Hva trener du når du sier du trener styrke?

Øvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...