Gå til innhold

Opp i vekt - Matplan problemer


Dedication

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått beskjed fra legen om å gå opp 3-4kg. Jeg vil prøve å gå opp på en sunnest mulig måte, så søtsaker og slik er helgekos. Jeg prøver å sette opp en matplan på minst 2000kcal, men jeg får det bare ikke til å gå opp. Lange skoledager gjør det litt problematisk for meg.

Frokost 7:00

- 2 grove hjemmelagde knekkebrød (Vanlige pålegg; Brunost, hvitost, syltetøy, skinkeost, salami.)

- 1 glass skummet melk.

- 1 frukt

Lunsj (skolen) 11:10

- 2 brødskiver (Vanlige pålegg; Hvitost, egg, skinkeost)

Mellommåltid (skolen) 14:00

- Skyr eller 1 frukt

Middag 16:00

Varierer, vil si jeg spiser nok så normale middagsmåltider. Kjøtt, fisk, ris, pasta, grønsaker, etc.

Kvelds 20:00

- 2 brødskiver (Vanlige pålegg; Brunost, hvitost, syltetøy, skinkeost, salami.)

- 1 glass skummet melk.

- 1 frukt

I følge diett.no, så ligger dette på sånn ca 1500kcal (satte av 400kcal på middagen). Er altså ikke så langt unna målet, men jeg sliter med å plassere inn de siste kaloriene. Jeg synes porsjonene er store nok, noen av dem er tilogmed større enn hva jeg vanligvis ville stappe i meg. Så det jeg lurer på da er om dere har noen tips til matplanen min? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666
Nå har jeg fått beskjed fra legen om å gå opp 3-4kg. Jeg vil prøve å gå opp på en sunnest mulig måte, så søtsaker og slik er helgekos. Jeg prøver å sette opp en matplan på minst 2000kcal, men jeg får det bare ikke til å gå opp. Lange skoledager gjør det litt problematisk for meg.

Frokost 7:00

- 2 grove hjemmelagde knekkebrød (Vanlige pålegg; Brunost, hvitost, syltetøy, skinkeost, salami.)

- 1 glass skummet melk.

- 1 frukt

Lunsj (skolen) 11:10

- 2 brødskiver (Vanlige pålegg; Hvitost, egg, skinkeost)

Mellommåltid (skolen) 14:00

- Skyr eller 1 frukt

Middag 16:00

Varierer, vil si jeg spiser nok så normale middagsmåltider. Kjøtt, fisk, ris, pasta, grønsaker, etc.

Kvelds 20:00

- 2 brødskiver (Vanlige pålegg; Brunost, hvitost, syltetøy, skinkeost, salami.)

- 1 glass skummet melk.

- 1 frukt

I følge diett.no, så ligger dette på sånn ca 1500kcal (satte av 400kcal på middagen). Er altså ikke så langt unna målet, men jeg sliter med å plassere inn de siste kaloriene. Jeg synes porsjonene er store nok, noen av dem er tilogmed større enn hva jeg vanligvis ville stappe i meg. Så det jeg lurer på da er om dere har noen tips til matplanen min? :)

Spiser jo generelt veldig lite til hvert eneste måltid.. 2 grove knekkebrød/skiver og 1 frukt er jo ikke akkurat mye.... Desverre:)

Kan være lurt å generelt bare spise mer hvis du skal opp litt i vekt. Ikke tenke på at absolutt ALT skal være sunt osv:)

Nøtter som er nevnt er en veldig fin og god kilde til litt kcal:)

Du kan jo også putte inn noen egg i kosten din ! Det kan du jo koke før skolen evt/kvelden før og ha med. Nå vet jeg ikke hvorfor eller hvordan du spiste før. Men prøv å tenk positivt og ha noe å knask på! Så får vi håpe du når målet ditt!

Du kan forresten også f.eks lage deg gode bakster hvis du er glad i det. F.eks havregryn rundstykker! Du kan spise havregrøt, ta deg 1 ss med tran(ca 99kcal bare der)! Osv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokosten

- Bruk smør på knekkebrødet under det andre pålegget / spis brødskiver. Knekkebrød inneholder veldig lite kalorier.

- Hvorfor drikke skummet melk? Det er den melken med minst kalorier i, hvis man vil opp i kaloriene er helmelk et godt tips!

Lunsjen

- Igjen: smør på brødskiva (evt. peanøttsmør, makrell i tomat, osvosv). Spis gjerne mer enn to skiver, du skal tross alt opp i vekt!

Mellommåltid

- spis en hel håndfull nøtter i tillegg til skyren eller frukten.

Middag

- kjør på med masse kjøtt/fisk og poteter/ris, osv.. ikke vær redd for å steke i olje/smør!

Kvelds

- samme tips som til frokosten: kjør på med smør, flere skiver, helmelk, osv!

Men du, hør her, det er egentlig null stress å komme opp i kaloriinnhold! Unnskyldningen din om at "lange skoledager gjør det problematisk" - den holder ikke.

- Hvis jeg var deg ville jeg heller kokt meg havregrøt til frokost, knekkebrød inneholder nemlig veldig lite kalorier. 1,5 dl havregryn kokes opp med 3 dl helmelk og et svært smørøye på toppen. 600 kcal bare til frokosten :)

- Til lunsj ville jeg laget meg en god omelett med egg og melk, kanskje en liten middagsporsjon med kjøtt/ris/salat eller lignende. Flere brødskiver og godt med pålegg.

- Når det kommer til mellommåltid er nøtter din beste venn! Inneholder masse proteiner og sunt fett, samtidig som du trenger ikke en stor porsjon for å komme opp i kaloriinnhold.

- Middagen ser bra ut, pass på å forsyne deg med store nok porsjoner! Og hvis du er glad i å lage middag og kokkelere på kjøkkenet kan du jo prøve deg ut på forskjellige retter med fløte, ostesauser osv. som inneholder en del kalorier.

- Til kvelds ville jeg spist noe mer kaloririkt enn knekkebrød. Igjen: flere brødskiver, omelett, cottage cheese blandet med frukt, osvosv..

Hvis du ikke er vant til store mengder mat, bør du asbolutt ikke kjøre kalorifattig mat! Resultatet blir bare vondt i magen. Been there, done that. I tillegg er nøtter din beste venn, gå gjerne rundt og knask på nøtter til enhver tid - det samme gjelder frukt. Håper dette gav deg noen tips - masse lykke til iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! Tenkte ikke på nøtter, hehe. :p

Frokosten

- Bruk smør på knekkebrødet under det andre pålegget / spis brødskiver. Knekkebrød inneholder veldig lite kalorier.

- Hvorfor drikke skummet melk? Det er den melken med minst kalorier i, hvis man vil opp i kaloriene er helmelk et godt tips!

Lunsjen

- Igjen: smør på brødskiva (evt. peanøttsmør, makrell i tomat, osvosv). Spis gjerne mer enn to skiver, du skal tross alt opp i vekt!

Mellommåltid

- spis en hel håndfull nøtter i tillegg til skyren eller frukten.

Middag

- kjør på med masse kjøtt/fisk og poteter/ris, osv.. ikke vær redd for å steke i olje/smør!

Kvelds

- samme tips som til frokosten: kjør på med smør, flere skiver, helmelk, osv!

Men du, hør her, det er egentlig null stress å komme opp i kaloriinnhold! Unnskyldningen din om at "lange skoledager gjør det problematisk" - den holder ikke.

- Hvis jeg var deg ville jeg heller kokt meg havregrøt til frokost, knekkebrød inneholder nemlig veldig lite kalorier. 1,5 dl havregryn kokes opp med 3 dl helmelk og et svært smørøye på toppen. 600 kcal bare til frokosten :)

- Til lunsj ville jeg laget meg en god omelett med egg og melk, kanskje en liten middagsporsjon med kjøtt/ris/salat eller lignende. Flere brødskiver og godt med pålegg.

- Når det kommer til mellommåltid er nøtter din beste venn! Inneholder masse proteiner og sunt fett, samtidig som du trenger ikke en stor porsjon for å komme opp i kaloriinnhold.

- Middagen ser bra ut, pass på å forsyne deg med store nok porsjoner! Og hvis du er glad i å lage middag og kokkelere på kjøkkenet kan du jo prøve deg ut på forskjellige retter med fløte, ostesauser osv. som inneholder en del kalorier.

- Til kvelds ville jeg spist noe mer kaloririkt enn knekkebrød. Igjen: flere brødskiver, omelett, cottage cheese blandet med frukt, osvosv..

Hvis du ikke er vant til store mengder mat, bør du asbolutt ikke kjøre kalorifattig mat! Resultatet blir bare vondt i magen. Been there, done that. I tillegg er nøtter din beste venn, gå gjerne rundt og knask på nøtter til enhver tid - det samme gjelder frukt. Håper dette gav deg noen tips - masse lykke til iallefall!

Masse gode tips her ja! Jeg drikker summet melk fordi jeg er veldig kresen når det kommer til melk. Helmelk smaker forferdelig, skummet melk er den eneste jeg liker (og ekstra lett i nødstilfeller). Knekkebrødene spiser jeg fordi de er så innmari gode, men kan bytte de ut med brød eller havregrøt.

Når jeg sier at lange skoledager gjør det problematisk, så er det egentlig fordi det er begrenset hva jeg har tilgang til på skolen. Det går for det meste i brød og pålegg fra kantinen, jeg liker ikke ta med mat selv, spesielt ikke middagsmat.

Men jeg lurer litt på om det er noen spesielle nøtter dere har i tankene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! Tenkte ikke på nøtter, hehe. :p

Masse gode tips her ja! Jeg drikker summet melk fordi jeg er veldig kresen når det kommer til melk. Helmelk smaker forferdelig, skummet melk er den eneste jeg liker (og ekstra lett i nødstilfeller). Knekkebrødene spiser jeg fordi de er så innmari gode, men kan bytte de ut med brød eller havregrøt.

Når jeg sier at lange skoledager gjør det problematisk, så er det egentlig fordi det er begrenset hva jeg har tilgang til på skolen. Det går for det meste i brød og pålegg fra kantinen, jeg liker ikke ta med mat selv, spesielt ikke middagsmat.

Men jeg lurer litt på om det er noen spesielle nøtter dere har i tankene? :)

Jeg liker kashew nøtter. kjøper 175g poser på rema for 22kr pr.

prøv å se etter nøtter som ikke er stekt i olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her gjelder det å ha et positivt forhold til mat, og tenke positivt i forhold til mat. Kanskje kan variasjon i matveien motivere deg videre?! :)

Andre tips for økt kaloriinntak kan være smoothier. Let opp smoothie-oppskrifter eller kast-i-hop det du har, og legg til melkeprodukter, 1-2 ss rapsolje, i tillegg til 1-2 ss lettkokte havregryn.

Til mellommåltider kan du ved siden av yoghurt ha en hjemmelaget musli med 4-korn, nøtter og frø.

Og evt. bruke matfløte eller kokosmelk i maten kan også øke kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke noen av tipsene jeg har nevnt i denne artikkelen. Det er enkle måter du kan øke energiinnholdet i maten din på, uten at det trenger å bli noe særlig større mengder.

Enkle tiltak for å få i seg nok mat | Frisk og Funksjonell

Det første jeg tenker når jeg ser på maten du har satt opp er å velge en fetere melk, mer kaloririke pålegg på brødskivene, og nøtter som mellommåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...