Gå til innhold

Eksamen - HJELP


n8b6

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"sirkumduksjon – dreie rundt hele leddet" - ikke helt det de er ute etter, tror jeg.. Der er det jo langt flere muskler enn m.biceps brachii som spiller med.

Jøss, er det det det (mange det'er gitt) betyr. Hvor i alle dager gjør man det, sånn av ren nysgjerrighet? Tommelen? Man får jo ikke armen 360% rundt liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horisontal adduksjon i skulderleddet er jo heller ikke noe alternativ. Det som har med skulderleddet som er et alternativ her er bare det som heter sirkumduksjon. Og det er et ord jeg aldri i mitt liv har hørt før. :)

Da ville jeg svart de tre alternativene som er mulige :)

Sirkumduksjon er vel når man dreier rundt hele leddet, men her er jeg ikke 100% sikker altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kule ledd ja! Da er man passe overengasjert. Kule og ukule ledd liksom. Hihi ;)

Kneet er et klassisk eksempel på ukult ledd.. Skikkelig ræva konstruksjon :p Skulderen og, forsåvidt.. Ganske dårlig. Hofta derimot, kult ledd. Og nakken, den liker jeg. Jeg liker skuldrene og, da... Høhø. Nei altså, nå er det leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre ting vi ble usikre på: Økning i muskeltverrsnitt skyldes hovedsaklig: hypertrofi, hyperplasi eller hypertrofi og hyperplasi. Hyperplasi er jo hvertfall feil. Hypertrofi er jo det man utvikler i hovedsak, men det sies jo at man tror man kan utvikle hyperplasi og ved langvarig utholdenhetstrening..

Dette er litt merkelig stillt spm da.. Mener de tverrsnitt av det enkelte muskelfiberet, så må vel svaret være hypertrofi? Dessuten spørres det om "hovedsakelig", som vel hentyder på at hypertrofi er det riktige svaret selv om det kan skje muskeløkninger på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag igjen til eksamen leveres! Wææ :)

En liten dobbeltsjekk.. Hvilken muskel er antagonist ved fleksjon i kneleddet? Gastrocnemius, quadriceps, ischiocrurale gruppen (hamstringgruppen) eller tibialis anterior ? Jeg har valgt quadriceps femoris..?

Og hvilken muskel er antagonist ved ekstensjon i kneleddet? quadriceps femoris, gluteus medium, m. soleus eller de dorsale lårmusklene (hamstring).Her har jeg valgt hamstring.. ?

Er jeg på ville veier eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Annonse

  • 4 måneder senere...
Jeg har vært på kurs for å bli gruppetreningsinstruktør. I den forbindelse har jeg fått 100 (!) flersvarsoppgaver til hjemmeeksamen, og kan kun ha 5 feil. Sittet og slått opp i bøker, googlet og tenkt siden i går morges men noen ting blir jeg bare ikke 100% sikker på.. Hååper noen her kan hjelpe meg litt på vei :)

1. I hvor stor grad er lungeventilasjonen trenbar som faktor for økt VO2 maks?

a) 10 %

B) 5 %

c) 20 %

d ) Ikke en nevneverdig trenbar faktor

2. Når er den anaerobe energifrigjøringen relativt sett størst?

a) 100 meter sprint

B) under søvn

c) 2-3 minutters maksimalt arbeid

d) ved arbeid på 20-30 minutter eller mer?

<-- Her har jeg gjettet 100 meter sprint, siden jeg trodde det aerobe klarte å dekke det meste så lenge det kun er 2-3 minutters maksimalt arbeid.. ?

3. Organismen eliminerer laktat på ulike måter etter hardt arbeid med betydelig anaerobt innslag. Hvilke påstander nedenfor er riktige? (Flere svar er riktige)

a) hjertemuskulaturen forbruker latat som næringsstoff

B) Det er kun leveren som gjenoppbygger laktat til glykogen

c) Leveren gjennoppbygger en del til glykogen gjennom glykoneogenese

d) skjelettmuskulaturen gjenoppbygger laktat til glykogen

e) Hjertemuskulaturen kan ikke forbruke laktat som næringsstoff

f) laktat er kun et avfallsprodukt som hemmer muskelkontraksjkonen og som må fjernes via urin og avføring

g) skjelettmuskulaturen benytter laktat som næringsstoff

<-- a, d og g har jeg krysset av for men er usikker på c også burde være med?

4. Hva menes med treningsvolum i styrkesammenheng?

a) antall serier i hver øvelse

B) antall rep i hver serie

c) totalt antall rep i hele treningsøkten

<-- jeg har lært det er rep x serier x motstand - så blir litt satt ut av disse alternativene. Glupe forslag?

2) svar a

3) svar a,c,d og g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...