Gå til innhold

Eksamen - HJELP


n8b6

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på kurs for å bli gruppetreningsinstruktør. I den forbindelse har jeg fått 100 (!) flersvarsoppgaver til hjemmeeksamen, og kan kun ha 5 feil. Sittet og slått opp i bøker, googlet og tenkt siden i går morges men noen ting blir jeg bare ikke 100% sikker på.. Hååper noen her kan hjelpe meg litt på vei :)

1. I hvor stor grad er lungeventilasjonen trenbar som faktor for økt VO2 maks?

a) 10 %

B) 5 %

c) 20 %

d ) Ikke en nevneverdig trenbar faktor

2. Når er den anaerobe energifrigjøringen relativt sett størst?

a) 100 meter sprint

B) under søvn

c) 2-3 minutters maksimalt arbeid

d) ved arbeid på 20-30 minutter eller mer?

<-- Her har jeg gjettet 100 meter sprint, siden jeg trodde det aerobe klarte å dekke det meste så lenge det kun er 2-3 minutters maksimalt arbeid.. ?

3. Organismen eliminerer laktat på ulike måter etter hardt arbeid med betydelig anaerobt innslag. Hvilke påstander nedenfor er riktige? (Flere svar er riktige)

a) hjertemuskulaturen forbruker latat som næringsstoff

B) Det er kun leveren som gjenoppbygger laktat til glykogen

c) Leveren gjennoppbygger en del til glykogen gjennom glykoneogenese

d) skjelettmuskulaturen gjenoppbygger laktat til glykogen

e) Hjertemuskulaturen kan ikke forbruke laktat som næringsstoff

f) laktat er kun et avfallsprodukt som hemmer muskelkontraksjkonen og som må fjernes via urin og avføring

g) skjelettmuskulaturen benytter laktat som næringsstoff

<-- a, d og g har jeg krysset av for men er usikker på c også burde være med?

4. Hva menes med treningsvolum i styrkesammenheng?

a) antall serier i hver øvelse

B) antall rep i hver serie

c) totalt antall rep i hele treningsøkten

<-- jeg har lært det er rep x serier x motstand - så blir litt satt ut av disse alternativene. Glupe forslag?

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4. Hva menes med treningsvolum i styrkesammenheng?

a) antall serier i hver øvelse

B) antall rep i hver serie

c) totalt antall rep i hele treningsøkten

<-- jeg har lært det er rep x serier x motstand - så blir litt satt ut av disse alternativene. Glupe forslag?

--

Jeg bruker den samme definisjonen av volum som deg, men da er jo c) det mest nærliggende alternativet.

Ville også gått for 2 a).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åjaaa! Nå i høst begge deler eller? =)

Kanskje du kan svare meg på dette og da? Jeg, en PT og en fysioterapeut har alle ulike svar på det spørsmålet.. :)

Hva er funksjonen til biceps brachi (flere riktige)

a) fleksjon i albueleddet

B) abduksjon i skulderleddet

c) fleksjon i skulderleddet

d) sirkumduksjon i skulderleddet

e) Supinasjon i albueleddet

f) pronasjon i albueleddet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si folk er i gang med å kurse seg! Hihi :)

I stad var jeg så skråsikker på det spørsmål om anaerob energifrigjøring, men nå har jeg sammenliknet alle svarene med ei venninne som gjorde meg sykt usikker.

"Når er den anerobe energifrigjøringen relativt sett størst?

ved 100 meter sprint eller ved 2-3 minutters maksimalt arbeid.

Flere her har også svart 100 meter sprint. Hvorfor det egentlig? Hun mente det var 2-3 minutters maksimalt arbeid. Man skulle jo trodd man frigjorde mer energi i løpet av 2-3 minutter enn 100 meter (kjapt!) ? Eller ? Æsj altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra forelesningsslide; "Lenger enn 1 min: Muskelstyrken vil ha betydning, men maksimal anaerob kapasitet vil få mer og mer betydning - utmattet etter mindre enn 60 sek, 40-50% aerobt bidrag.

Varighet over 2 min: Mesteparten av energien vil kommer fra aerobe prosesser - maksimal hastighet bestemmes av maksimal anaerob og aerob kapasitet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg har forstått det så vil du uansett ikke klare å hente mer energi anaerobt for mer enn ett min. uansett hvor lang arbeidsperiode du har. Så om du løper en 800m på 2min så vil 1 av de komme fra anaerob frigjøring mens resten fra aerob (under makismalt arbeid). Akkurat det samme gjelder for lenger distanser. Siden de spør om når den anaerboe energifrigjøringen relativt sett er størst, så vil jeg jo tro at det er under 100m sprint. siden det jo ikke varer lenger enn noen sek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, ja da er jeg med dere i tankegangen! :) Har skrevet en notis her "aerobt kan ta unna mye" under den på 2-3 minutters arbeid - men fant det ikke igjen hvor jeg hadde fått det fra. Så da er det nok det dere forteller her :)

Noen andre ting vi ble usikre på: Økning i muskeltverrsnitt skyldes hovedsaklig: hypertrofi, hyperplasi eller hypertrofi og hyperplasi. Hyperplasi er jo hvertfall feil. Hypertrofi er jo det man utvikler i hovedsak, men det sies jo at man tror man kan utvikle hyperplasi og ved langvarig utholdenhetstrening..

Og, hva er typiske effekter av utholdenhetstrening over tid? Jeg vet at økt slagvolum er tilfellet, og redusert hvilepuls. MEN, er det egentlig muskelvekst/hypertrofi i hjertet? Jeg vet det blir sterkere osv, men litt usikker på om det faktisk vokser i størrelse. Når jeg googler det finner jeg mye rundt negative sider ved ekstrem utholdenhetstrening og sykdomsbilder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...