Gå til innhold

Eksamen - HJELP


n8b6

Anbefalte innlegg

hypertrofi = muskelcellene øker i størrelse

hyperplasi = flere muskelceller. Trofien kommer først..

Hjertet øker i størrelse ja. Det økte slagvolumet kommer hovedsaklig av økt fylningsgrad (mer blod kommer inn i hjertet etter at det har vært rundt i lungene). Andre effekter.. Hm. Blodvolumet øker (inntil 40%, 1,5l),

...æsj. hodet mitt står stille, jeg har lest i hele dag :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forhold til hjertet og utholdenhetstrening så vil det bli mer elastisk, og dermed kunne fylle mer volum for hvert slag, som gir økt SV. Pluss at plasma også øker, som gir større blodvolum. Redusert hvilepuls kommer som en effekt av større SV. Hjertet kan også utvikle tykkere vegger, slik at det slår kraftigere, det er vel da hovedsakelig v.ventrikkel. Hjertemuskelen danner også flere sakromerer i serie, som gjør at volumet blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertet øker i størrelse ja. Det økte slagvolumet kommer hovedsaklig av økt fylningsgrad (mer blod kommer inn i hjertet etter at det har vært rundt i lungene).

I forhold til hjertet og utholdenhetstrening så vil det bli mer elastisk, og dermed kunne fylle mer volum for hvert slag, som gir økt SV. Hjertet kan også utvikle tykkere vegger, slik at det slår kraftigere, det er vel da hovedsakelig v.ventrikkel. Hjertemuskelen danner også flere sakromerer i serie, som gjør at volumet blir større.

<-- øker i str så det blir tykkere vegger. Er dette nok til å kunne si en effekt er hypertrofi i hjertemuskelen eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til hjertet og utholdenhetstrening så vil det bli mer elastisk, og dermed kunne fylle mer volum for hvert slag, som gir økt SV. Pluss at plasma også øker, som gir større blodvolum. Redusert hvilepuls kommer som en effekt av større SV. Hjertet kan også utvikle tykkere vegger, slik at det slår kraftigere, det er vel da hovedsakelig v.ventrikkel. Hjertemuskelen danner også flere sakromerer i serie, som gjør at volumet blir større.

Dette har du koll på! :D

Flinking (y)

Takk :) (Det måtte til, jeg lå langt etter pga ferien.. Nå begynner jeg å hale innpå igjen, tror jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet dere.. Dette er 100 (en del klønete formulerte) spørsmål. Og jeg kan kun ha 5 feil totalt. Jeg skal bli gruppetreningsinstruktør liksom. Hoppe og sprette med aerobic i en sal. Jeg kjenner at jeg blir veldig imponert over dere som tar TV og PT og må ha dette som skriftlig eksamen uten oppslagsverk. Jeg blir helt motløs jeg. Har bare en 5-6 jeg er usikre på nå da, men læll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg ble veldig(!) frustrert på Basis-eksamen.. Spørsmålsformuleringen passet liksom aldri med det vi hadde lært, og jeg tenkte flere ganger at "Her er det da for faen ingenting som er HELT rett.. skal jeg liksom velge det som er minst feil?" (Jada, jeg følte meg bra cocky som tenkte det på eksamen, men jeg trodde jo at jeg kunne LITT ialelfall :p ) Heldigvis stod jeg..

Jeg tror det går bra jeg, stå på!

Var du på samling helgen som var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, og så er det slurvete på en del av de. Og da begynner jeg å lure på de neste om er det er mer slurv/upresishet eller om det er lurespørsmål. For eksempel har jeg en case her, om viktige faktorer for utholdenhet.

a) mange mitokondrier i arbeidende muskler.

B) stor andel muskelfibertype iiX

c) store glykogenlagre i arbeidende muskler

d) god utnyttingsgrad,

e) høy anaerob terskel,

f) stor andel muskelfibertype

Alle er helt klare (c,d,e og f mener jeg er riktige). MEN alternativ a.. "Mange mitokondrier i arbeidende muskler". Det er en sånn case jeg blir sinna for. Fordi strengt talt er det ikke mitokondrier i arbeidende muskler. Men derimot i muskelcellene er det jo mitokondrier.. og der er det jo absolutt en viktig faktor å ha mange. Men prøver de å lure meg ved å si muskler i stedet for muskelceller, eller er de bare utrolig upresise i formuleringen er jo det jeg sitter igjen og lurer på..

Var på samlingen i helgen ja. Dere som holdt på ute i styrkerommet der eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjaaa! Nå i høst begge deler eller? =)

Kanskje du kan svare meg på dette og da? Jeg, en PT og en fysioterapeut har alle ulike svar på det spørsmålet.. :)

Hva er funksjonen til biceps brachi (flere riktige)

a) fleksjon i albueleddet

B) abduksjon i skulderleddet

c) fleksjon i skulderleddet

d) sirkumduksjon i skulderleddet

e) Supinasjon i albueleddet

f) pronasjon i albueleddet

Bicepz har fire funksjoner ifølge denne:

Biceps Brachii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, og så er det slurvete på en del av de. Og da begynner jeg å lure på de neste om er det er mer slurv/upresishet eller om det er lurespørsmål. For eksempel har jeg en case her, om viktige faktorer for utholdenhet.

a) mange mitokondrier i arbeidende muskler.

B) stor andel muskelfibertype iiX

c) store glykogenlagre i arbeidende muskler

d) god utnyttingsgrad,

e) høy anaerob terskel,

f) stor andel muskelfibertype

Alle er helt klare (c,d,e og f mener jeg er riktige). MEN alternativ a.. "Mange mitokondrier i arbeidende muskler". Det er en sånn case jeg blir sinna for. Fordi strengt talt er det ikke mitokondrier i arbeidende muskler. Men derimot i muskelcellene er det jo mitokondrier.. og der er det jo absolutt en viktig faktor å ha mange. Men prøver de å lure meg ved å si muskler i stedet for muskelceller, eller er de bare utrolig upresise i formuleringen er jo det jeg sitter igjen og lurer på..

Var på samlingen i helgen ja. Dere som holdt på ute i styrkerommet der eller? :)

Mitokondriene har helt klart en viktig funksjon for utholdenheten ja, det blir både fler av dem, og de blir større.. Men du har rett i at de bor inni muskelcellene :p

Det var vi som herja ute i styrkerommet, ja. Og i sykkelsalen.. Djiiz, jeg føler meg kvalm ENDA når jeg tenker tilbake på den maxpulstesten. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant! Så det er jo ikke veldig greit for meg å vite om jeg skal krysse av for a eller ikke. Håpløst.. :(

haha, måtte dere ta makspulstest ja! Kunne dere velge mellom sykkel eller mølle osv eller? Jeg tok makspulstest på sykkel en gang. lå vel kanskje 5-6 slag under det jeg pleier om jeg tar beinhardt i på en kort distanse med løping ute (uten å prøve å teste noe som helst). Så har ikke helt troa på det med makspulstester i aktiviteter man ikke er vant med.. o_O

Men ja, utrolig morsomt med sånne helger da! Men hjelp så sliten jeg var i bena da vi var ferdige på søndagen. Hopp og sprett i tre dager tar på altså.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi testa på sykkel.. Jeg er ikke veldig vant til å sykle, men sånn jeg kjenner kroppen min tror jeg jeg kom ganske nært opptil max likevel :p

KJEMPEGØY! Men ja, man blir helt kokt i hodet.. Vi har jo 4-dagers samlinger, torsdag og fredag er vi ferdig 9-10 på kvelden, også begynner vi 9 lørdag og søndag morgen.. Da er man bra sliten søndag kveld! Iallefall er jeg det :p Men det går bra, det er jo supersuperinteressant, og foreleserene er uten unntak veldig flinke og kunnskapsrike!

Thess, gled deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Fitness Basis anatomi pensumet står det at biceps brachii har følgnde funksjoner:

- Fleksjon i skulderleddet

- Horisontal adduksjon i skulderleddet

- Fleksjon i albueleddet

- Supinasjon i albueleddet

Så ville kanskje gått for den fasiten?! Da kan du hvertfall begrunne fasiten din om du må klage f.eks! (Kompendiet er fra våren 2012 skrevet av Ola Eriksrud!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg gleder meg litt til å starte opp når jeg leser denne tråden:p Begynner e-læringa til TV/PT nå på fredag:D

Så spennende! :) Det er jo veldig gøy når man kommer inn i det da. Og som TV/PT får du jo absolutt bruk for disse tingene. Var veldig spennende når vi hadde undervisning i muskler, ledd, akser osv. Og lærerne på NIH er virkelig dyktige! Hvertfall de vi har hatt hos oss. Jill Jahrmann, Anne Riege og Irene Aarøe. Imponerende alle tre! :) Jeg bare kjenner jeg blir litt maktesløs her jeg sitter nå når jeg vet at dette strengt talt ikke er dødsviktig for meg å kunne alle mulige muskelkontraksjoner, supinasjoner og vanskelige ord og begreper osv osv som aerobicinstruktør. Men det er jo bare et felles utgangspunkt for de som vil ta styrke i gruppe og, og bevegelighet osv - så er vel derfor det blir litt av hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke se bort fra at du en dag trenger det, plutselig møter du på en liten nysgjerrigper som begynner å stille hvorfor- og hvordan-spørsmål etter timen, og da er det greit å kunne svare :p

(Jeg var en sånn, og likte dårlig de instruktørene som sa ting som "det bare er sånn" eller kom med svar tilogmed jeg skjønte var gale.. :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Fitness Basis anatomi pensumet står det at biceps brachii har følgnde funksjoner:

- Fleksjon i skulderleddet

- Horisontal adduksjon i skulderleddet

- Fleksjon i albueleddet

- Supinasjon i albueleddet

Så ville kanskje gått for den fasiten?! Da kan du hvertfall begrunne fasiten din om du må klage f.eks! (Kompendiet er fra våren 2012 skrevet av Ola Eriksrud!)

Horisontal adduksjon i skulderleddet er jo heller ikke noe alternativ. Det som har med skulderleddet som er et alternativ her er bare det som heter sirkumduksjon. Og det er et ord jeg aldri i mitt liv har hørt før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke se bort fra at du en dag trenger det, plutselig møter du på en liten nysgjerrigper som begynner å stille hvorfor- og hvordan-spørsmål etter timen, og da er det greit å kunne svare :p

(Jeg var en sånn, og likte dårlig de instruktørene som sa ting som "det bare er sånn" eller kom med svar tilogmed jeg skjønte var gale.. :p )

Jeg er fan av "det kan jeg ikke svare deg på her på stående fot, men jeg skal selvfølgelig finne det ut for deg" :) Men ja, det er jo alltid noen sånne nysgjerrigperer. Haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...