Gå til innhold

Hvordan legge opp styrkeøkta?


IngvildK

Anbefalte innlegg

Jeg har veid litt for og i mot om jeg skulle poste denne, men drister meg til å gjøre det alikevel. Det er bedre å spørre, og virker dum - enn å tie og forbli dum i all evighet ;)

Jeg har prøvd å søke om det finnes lignende tråder, men det er så vanskelig når jeg ikke veit hva jeg skal søke på. Hvis det allerede er tatt opp tusenvis av ganger, så beklager hvis dere er lei teite nybegynnerspørsmål...

Så over til det egentlig spørsmålet:

Hvordan bør man legge opp styrkeøkta? Gjøre seg ferdig med alle settene på en øvelse før man går over til neste? Kjøre gjennom 1 sett på alle øvelsene, før man starter på neste sett? Hva gir best effekt, og hvilke fordeler og ulemper har de forskjellige metodene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er nybegynner innen styrketrening så er det enkleste å gjøre deg ferdig med en øvelse før du begynner med neste. Og videre ferdig med en muskelgruppe før neste. Som sagt over så alltid store muskelgrupper før små. For eksempel: beinøvelse 1: 3 sett, beinøvelse 2: 3 sett, ryggøvelse 1: 3 sett, ryggøvelse 2: 3 sett osv. Det finnes andre måter å trene på, men det er egentlig ikke noe du trenger å bruke tid på som nybegynner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Evjo: Takk for svar! Postet det forrige innlegget samtidig som deg, men det var altså ment som svar til Zondre :) Men vil det ha noe å si på fremgangen mtp muskelvekst og styrke hvordan man legger opp dette? Selv om jeg er en nybegynner vil jeg gjerne gjøre det mest optimale som gir best resultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evjo: Takk for svar! Postet det forrige innlegget samtidig som deg, men det var altså ment som svar til Zondre :) Men vil det ha noe å si på fremgangen mtp muskelvekst og styrke hvordan man legger opp dette? Selv om jeg er en nybegynner vil jeg gjerne gjøre det mest optimale som gir best resultater :)

Hvis du kjører mindre kroppsdeler før store så kan du styrkemessig miste mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ikke utover det jeg skrev. Som sagt finnes det andre metoder, eller måter å trene på om du vil, men mange av de metodene er i bruk av folk som har trent lenge og som har konkrete grunner til å gjøre sånn eller sånn. For å si det litt flåsete så trener sikkert Marit Bjørgen etter avanserte metoder for å booste formen i perioder men det har ingen hensikt at jeg, som er neewbie på ski skal kopiere henne. Det vil ikke gi meg framgang. skjønner?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener litt over en time annen hver dag å trener kun pullups, knebøy, markløft, militærpress og benkpress. Plages litt med tynne lår og legger. Lurer på om noen har noen tips til en ekstra øvelse som får litt fart på det omerådet?

Du trenger nok ikke en ekstra øvelse for lår, bare tren mer knebøy.

For legger: Tåhev med strake bein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger nok ikke en ekstra øvelse for lår, bare tren mer knebøy.

For legger: Tåhev med strake bein

Ok. Takker for tipset:) Er vel den klassiske utålmodigheten som rår. Plages også med å få nok oksygen å blod ned til føttene noe som resulterer i at jeg får melkesyre å føler at jeg må gi meg p.g.a det isteden for utmattelse i selve muskelen om du skjønner. Har du noen tips til en passende oppvarming som kanskje trigger musklene i lår å legg? Er forøvrig en nybegynner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takker for tipset:) Er vel den klassiske utålmodigheten som rår. Plages også med å få nok oksygen å blod ned til føttene noe som resulterer i at jeg får melkesyre å føler at jeg må gi meg p.g.a det isteden for utmattelse i selve muskelen om du skjønner. Har du noen tips til en passende oppvarming som kanskje trigger musklene i lår å legg? Er forøvrig en nybegynner:)

Må innrømme at jeg er litt lat når det gjelder oppvarming altså :D. Men det er det sikkert andre som kan svare deg på.

Kjører du veldig mange repetisjoner per sett eller? I så fall vil du slite mindre med melkesyre hvis du tar mindre reps per sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående tåhev. Er det best med manualer eller stang?

Du vil slite med å få kjørt leggene tungt nok med manualer med mindre du tar ett bein om gangen.

Men det tar jo dobbelt så lang tid så det gidder ikke jeg i hvert fall :p. Tåhev i smith-maskin er en mulighet, og det finnes sikkert en maskin for legger på senteret der du trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Enig med deg ang. tid ja:) Trener hjemme i fjøsen rambo style:X3: Skal nok greie og lage noe ala smith-maskin. manualer får duge inntil da. planen er å begynne på senter etter jeg har lagt på meg noen kg. Er vel i kategorien ekstremt tynn ifølge bmi:oops: Takker så meget for hjelpa:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veid litt for og i mot om jeg skulle poste denne, men drister meg til å gjøre det alikevel. Det er bedre å spørre, og virker dum - enn å tie og forbli dum i all evighet ;)

Jeg har prøvd å søke om det finnes lignende tråder, men det er så vanskelig når jeg ikke veit hva jeg skal søke på. Hvis det allerede er tatt opp tusenvis av ganger, så beklager hvis dere er lei teite nybegynnerspørsmål...

Så over til det egentlig spørsmålet:

Hvordan bør man legge opp styrkeøkta? Gjøre seg ferdig med alle settene på en øvelse før man går over til neste? Kjøre gjennom 1 sett på alle øvelsene, før man starter på neste sett? Hva gir best effekt, og hvilke fordeler og ulemper har de forskjellige metodene?

1. Ingen spørsmål er for dumme. Vi har alle ulike interessefelt og forståelse av det vi interesserer oss for.

2a. Les styrkeguiden for nybegynnere

2b. Noen velger å trene motstående muskelgrupper vekselsvis. Du kan f.eks kjøre 1 sett triceps, 1 sett biceps – eller 1 sett bryst, 1 sett rygg, osv. Fordelen er at du sparer deg for tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...