Gå til innhold

frosne grønnsaker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Såvidt jeg har skjønt det, høstes det som blir til frosne grønnsaker når de er på topp,og fryses inn. Sånn sett ser jeg ikke at det skal være så voldsomt store forskjeller mellom ferske sommergrønnsaker og innfryste sommergrønnsaker i frysedisken, ihvertfall når det kommer til næringsinnhold.

Hva smak ,preparasjonsmuligheter, størrelse, og konsisens angår blir jo da selvfølgelig saken en litt annen.

Nå får dere rulle inn. Det erIKKE mer næringstoffer i frosne, det er mer i frosne grønnsaker om du kjøper dem om vinteren fordi de grønnsakene er høstet i sesongen oeg frosset ned kontra "ferske" i disk på vinteren.

Kilde?

Grønnsaker som er dyrket langt vekke som selges som ferske høstes lenge før de er modne, og modnes underveis. Da får de mye mindre tid til å ta opp næring fra jordsmonnet. Frosne grønnsaker høstes når de er modne, før de forvelles (hindrer videre nedbrytning av næringsstoffer) og fryses før transport. På denne måten går ikke næringsstoffene tapt underveis.

Om du utelukkende snakker om kortreiste grønnsaker i sesong, så er disse like bra næringsmessig som frosne, men utover dette så er frossengrønnsaker vinneren.

Sånn sidespor her:

Jeg pleier kjøpe ferskt, men kjøpt en pakke frosne brokkolitopper for noen dager siden. Disse hev jeg rett i kokende vann fra frysen, helte av vannet og hadde dem i en matboks. Når lunchtid kom 5-6timer senere luktet de rett og slett surt. Som bare frosne grønnsaker kan. Hadde brokkolien vært fersk ville det tatt flere dager. Syns det var litt ekkelt og ble igjen skeptisk til frosne grønnsaker. Skjønner ikke hvorfor frosne grønnsaker forderves mye fortere?

Annonse

Hvis de lå og var varme og dampet i lukket beholder i timesvis, og råtnet, så er det kanskje ikke rart de ble litt nasty?

Ellers har jo frosne grønnsaker i det minste blitt blansjert/forvellet før de ble frosset inn,så de har jo blitt behandlet mer.

Sånn sidespor her:

Jeg pleier kjøpe ferskt, men kjøpt en pakke frosne brokkolitopper for noen dager siden. Disse hev jeg rett i kokende vann fra frysen, helte av vannet og hadde dem i en matboks. Når lunchtid kom 5-6timer senere luktet de rett og slett surt. Som bare frosne grønnsaker kan. Hadde brokkolien vært fersk ville det tatt flere dager. Syns det var litt ekkelt og ble igjen skeptisk til frosne grønnsaker. Skjønner ikke hvorfor frosne grønnsaker forderves mye fortere?

Tror det har med overgangen fra frossen tilstand --> koking

Hvis de lå og var varme og dampet i lukket beholder i timesvis, og råtnet, så er det kanskje ikke rart de ble litt nasty?

Ellers har jo frosne grønnsaker i det minste blitt blansjert/forvellet før de ble frosset inn,så de har jo blitt behandlet mer.

I og med at de ble avkjølt i kaldt vann etter koking og lå i en lukket beholde i romtemperatur noen timer skjønner jeg ikke hvorfor de skulle råtne. Dette skjer aldri når jeg bruker ferske grønnsaker...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...