Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Hvor bra/dårlig er egentlig bodypump?

Jeg stiller meg vanligvis veldig skeptisk til gruppetimer, da jeg heller pleier å trene tungt med frivekter, intervaller (altså det som funker ;) )

Men nå har jeg flyttet til nytt sted og treningstimene har blitt en "sosial greie" som alle jentene er med på.

Zumba og step er uaktuelt for min del, men jeg tenker kanskje bodypump kan være ok?

Jeg ble med èn gang, og jeg kjente det ganske godt i kroppen. (kanskje fordi det var uvant med så mange reps?). Jeg løftet så tung jeg kunne på alle øvelsene (tok også av etterhvert da det ble for tungt for så mange reps..). Kan dette i verste fall gå ut over den vanlige styrketreningen min? Bør jeg kombinere? Eller bør jeg droppe det helt ?

Blir veldig glad for svar da jeg har null erfaring med saltimer!

Bodypump er bra som del av et helhetelig treningsopplegg - altså ikke nok i seg selv, men om du trener som du sier ellers så skader det hvertfall ikke =) Tingen med bodypump er at du blir god til nettopp: bodypump..

Tunge vekter og godt program --> styrke og muskelvekst. Økt hvileforbrenning osv

Intervaller --> bedre kondisjon generelt. forbrennende

Bodypump blir liksom verken eller... Men dersom du LIKER det og ikke minst det sosiale så kjør på!! =)

Er det så nøye å disse at noen velger å trene det selv om studier sier det ikke er så effektivt? Det får folk opp av sofaen, det gir sikkert både glede og energi, og KAN være en pådriver til at personene prøver ut flere ting. Nå sikter jeg altså til den gjennomsnittlige nordmann som ikke løfter vekter 5 dager i uken.

Er det så nøye å disse at noen velger å trene det selv om studier sier det ikke er så effektivt? Det får folk opp av sofaen, det gir sikkert både glede og energi, og KAN være en pådriver til at personene prøver ut flere ting. Nå sikter jeg altså til den gjennomsnittlige nordmann som ikke løfter vekter 5 dager i uken.

Det er jo ikke å "disse" noen. Helt klart er jo fysisk aktivitet overlegent inaktivitet. Men, som jeg skrev noen rader opp, er det jo fortsatt sånn at hvis man er ute etter en mer effektiv måte å nå sine målsetninger, finnes det andre aktiviteter som er bedre.

Så konklusjonen blir kanskje: Hvis det er det eneste du får til (av alle mulige ulike grunner), så kjør på! Hvis du like godt hadde kunnet gjøre noe annet (stryketrening, løping, etc), så gjør heller det.

Man blir jo sterkere, det i seg selv er positivt for de aller fleste, men "forminga" av kroppen som spesielt endel damer ønsker uteblir for de fleste. Skikkelig styrketrening er det som teller :) Jeg blir alltid like fascinert over damer som er redde for store muskler når de trener. Jeg bruker da å si at de har enorm selvtillit!

Annonse

Jeg er en tidligere bodypump fanatiker og instruktør som for ca. et år siden måtte legge bort pumpen (i utgangspunkt for en periode) pga senebetennelse i skuldrene. Min samboer overtalte meg til å prøve tung styrketrening isteden (i kombinasjon med løping) og resultatene lot ikke vente på seg. Kroppen har forandret og formet seg slik jeg alltid har ønsket, jeg har blitt sterkere og mer utholdende og ikke har jeg vondt i skuldrene lenger. Bare så det er sagt; I aint never going back!!!

Jeg er en tidligere bodypump fanatiker og instruktør som for ca. et år siden måtte legge bort pumpen (i utgangspunkt for en periode) pga senebetennelse i skuldrene. Min samboer overtalte meg til å prøve tung styrketrening isteden (i kombinasjon med løping) og resultatene lot ikke vente på seg. Kroppen har forandret og formet seg slik jeg alltid har ønsket, jeg har blitt sterkere og mer utholdende og ikke har jeg vondt i skuldrene lenger. Bare så det er sagt; I aint never going back!!!

Det er faktisk fantastisk morro å sjå korleis kroppen forandra seg når en begynner med tung styrketrening! :)

Hei

Hvor bra/dårlig er egentlig bodypump?

Jeg stiller meg vanligvis veldig skeptisk til gruppetimer, da jeg heller pleier å trene tungt med frivekter, intervaller (altså det som funker ;) )

Men nå har jeg flyttet til nytt sted og treningstimene har blitt en "sosial greie" som alle jentene er med på.

Zumba og step er uaktuelt for min del, men jeg tenker kanskje bodypump kan være ok?

Jeg ble med èn gang, og jeg kjente det ganske godt i kroppen. (kanskje fordi det var uvant med så mange reps?). Jeg løftet så tung jeg kunne på alle øvelsene (tok også av etterhvert da det ble for tungt for så mange reps..). Kan dette i verste fall gå ut over den vanlige styrketreningen min? Bør jeg kombinere? Eller bør jeg droppe det helt ?

Blir veldig glad for svar da jeg har null erfaring med saltimer!

Høy puls øker forbrenningen og vil over tid gi deg høyere oksygenopptak og høyere fettforbrenning mens du trener. Så – slike timer er så effektive som man selv gjør dem til.

Høy puls øker forbrenningen og vil over tid gi deg høyere oksygenopptak og høyere fettforbrenning mens du trener. Så – slike timer er så effektive som man selv gjør dem til.

Skal være i rimelig dårlig form eller ha absurd mye muskelmasse for å få høy puls annet enn sporadisk i en bodypump-time. Men, slike folk finnes jo også. Husker Tommi Thorvildsen anbefalte gåturer med en intensitet på ca. 75% av makspuls som fettforbrenning. HAHA! Da har du kondisjonen til Jørgen Foss. Eller så er det 20%+ stigning.

Skal være i rimelig dårlig form eller ha absurd mye muskelmasse for å få høy puls annet enn sporadisk i en bodypump-time. Men, slike folk finnes jo også. Husker Tommi Thorvildsen anbefalte gåturer med en intensitet på ca. 75% av makspuls som fettforbrenning. HAHA! Da har du kondisjonen til Jørgen Foss. Eller så er det 20%+ stigning.

Bodypump er ikke en effektiv måte å trene på – men som nybegynner vil man kunne få bedre utholdenhet og kaaanskje litt muskler (1). I tillegg er det sosialt.

Poenget var vel egentlig at i de typiske saltimene så handler det litt om egeninnsatsen – hva man selg velger å legge ned.

1. Stanforth, D., Stanforth, P.R., & Hoemeke, M.P. (2000). Physiologic and metabolic responses to a body pump workout. Journal of Strength and Conditioning Research, 14, 144-150

leste her inne under "styrke" at man skulle trene mest ubertungt med få reps, og så backe det opp med litt lettere trening med flere reps.. Hvis jeg da trener 2 x "egentrening" med frivekter/stang osv,-så tungt jeg kan med få reps... og så 2 x bodypump.. Blir det helt feil det da..:whistle::) ?

Annonse

Bodypump er ikke en effektiv måte å trene på – men som nybegynner vil man kunne få bedre utholdenhet og kaaanskje litt muskler (1). I tillegg er det sosialt.

Poenget var vel egentlig at i de typiske saltimene så handler det litt om egeninnsatsen – hva man selg velger å legge ned.

1. Stanforth, D., Stanforth, P.R., & Hoemeke, M.P. (2000). Physiologic and metabolic responses to a body pump workout. Journal of Strength and Conditioning Research, 14, 144-150

Så klart, men det ALLER meste vil jo ha en effekt på en nybegynner. Alt er bedre enn ingenting - nesten. Enig med deg at det handler om hva man gjør det til. Svært mange av de som går på saltimer definerer økten sin som oppmøte, ikke treningsinnsats.

Takk for svar!

Men effekten vil vel ikke være like bra som jogging og intervalltrening (som jeg pleier å drive med + tung styrke), så tror jeg dropper bodypumpen og kjører på med det jeg kan best ;)

Noe utholdenhetstime er ikke bodypump. Du trener primært muskulær utholdenhet (lav belastning og mange repetisjoner). Så du gjør nok lurt i å stå over bodypump-timene og heller bruke tida på noe mer effektivt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...